بازارها به نرخ هدف ۲۲ درصدي تورم واکنش نشان دادند

تاریخ انتشار : 1399/03/07

رييس کل بانک مرکزي گفت: اعلام نرخ هدفگذاري شده 22 درصدي براي تورم دو اثر بسيار مهم داشت؛ اول اينکه تمام دستگاه‌هايي که در کنترل تورم نقش دارند بايد پس از اعلام نرخ هدف‌گذاري شده نهايت همکاري با بانک مرکزي را داشته باشند و همچنين شاهد آن بوديم که پس از اعلام نرخ 22 درصد براي تورم، بازارها نسبت به اين هدف بانک مرکزي واکنش نشان دادند و اعلام آن در بازارها اثرگذار بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، عبدالناصر همتي در حاشيه جلسه هيات دولت درباره هدفگذاري نرخ 22 درصدي تورم اظهار داشت: همانطور که مي‌دانيد يکي از وظايف بانک مرکزي مهار تورم است و نبايد تابع نرخ تورم باشيم و بايد آن را کنترل و مهار کنيم.

وي افزود: در دو سال گذشته به دليل شوک ارزي شاهد تورم‌هايي بوديم که در سال‌هاي گذشته در مجموع ميانگين نرخ تورم، اين نرخ‌ها وجود نداشت و از سال 98 براي کنترل نرخ تورم مجهز به ابزار عمليات بازار باز شديم و در حال حاضر آمادگي استفاده از بازار باز را داريم.

رئيس کل بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه يکي از دلايل افزايش نرخ تورم حجم نقدينگي است، گفت: بناي جدي براي کنترل حجم نقدينگي داريم و مي‌توان با ايجاد انضباط مالي از طريق انتشار اوراق خزانه و فروش سهام به نرخ‌هاي هدف‌گذاري نزديک شويم.

همتي تاکيد کرد: به طور قطع حجم نقدينگي امسال کمتر از سال گذشته خواهد شد و تورم هم نزديک به نرخ 22 درصد با افزايش يا کاهش 2 درصدي اين نرخ هدفگذاري شده خواهد بود.

وي با بيان اينکه بسياري به ما گفتند با اعلام نرخ هدفگذاري شده براي تورم، ريسک بزرگي را پذيرفتيد، گفت: مهار تورم، ريسک بزرگي نيست بلکه وظيفه بانک مرکزي است که با انجام اقداماتي به آن نائل مي‌شويم.

رئيس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: اعلام نرخ هدفگذاري شده 22 درصدي براي تورم دو اثر بسيار مهم داشت؛ اول اينکه تمام دستگاه‌هايي که در کنترل تورم نقش دارند بايد پس از اعلام نرخ هدف‌گذاري شده نهايت همکاري با بانک مرکزي را داشته باشند و همچنين شاهد آن بوديم که پس از اعلام نرخ 22 درصد براي تورم، بازارها نسبت به اين هدف بانک مرکزي واکنش نشان دادند و اعلام آن در بازارها اثرگذار بود.

همتي افزود: با ابزارهايي که در دست داريم و از طريق اقدامات در بازار پول، نرخ تورم را کنترل مي‌کنيم و تا يک سال آينده به نرخ هدفگذاري شده مي‌رسيم.