غول بانکی انگلیسی هدف جدید تحقیقات نقض تحریم‌های ایران

تاریخ انتشار : 1393/08/10

مشروح خبر

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این تحقیقات از شواهدی که در تحقیقات جداگانه مربوط به پرونده بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا به دست آمد، ریشه گرفته است.

بی ان پی پاریبا که بزرگ‌ترین بانک فرانسه است، تابستان امسال برای فیصله دادن به تحقیقات مقامات آمریکایی پیرامون نقض تحریم‌های وضع شده علیه ایران و کشورهای دیگر توسط این بانک، موافقت کرد 8.9 میلیارد دلار پرداخت کند.

بر اساس گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه، در جریان این پرونده مقامات ایالتی و فدرال آمریکا دریافتند این بانک فرانسوی برای یک شرکت به ثبت رسیده در دوبی مبادلاتی را انجام داده که به نظر می‌رسد این شرکت با یک نهاد ایرانی مربوط باشد.

مقامات آمریکایی همچنین دریافتند این شرکت حسابی نزد بانک استاندارد چارترد دارد که چنین حسابی مشمول تحریم‌های ممنوع کننده انجام مبادلات برای ایران می‌شود.

مقامات آمریکایی و همچنین بانک استاندارد چارترد در این باره حاضر به اظهارنظر نشدند.

نیویورک تایمز چهارشنبه گذشته در گزارشی نوشته بود: دادستان‌های آمریکایی نگاه تازه‌ای به احتمال نقض تحریم‌ها توسط استاندارد چارترد انداخته‌اند اما هدف این تحقیقات مشخص نشده بود.

خبر تحقیقات جدید در حالی منتشر شد که این بانک در ارتباط با نقض تحریم‌های آمریکا در سال 2012 و همچنین امسال با مقامات این کشور به توافق رسیده بود. استاندارد چارترد 667 میلیون دلار جریمه در سال 2012 پرداخت کرد.

رگولاتور بانکی نیویورک در اوت امسال این بانک را 300 میلیون دلار دیگر به دلیل کوتاهی در سیستم‌های نظارتی این بانک که موجب نامشخص ماندن شماری از مبادلات شده بود جریمه کرد.