ايران؛ نايب رييس اول گروه ۲۴ صندوق بين المللي پول شد

تاریخ انتشار : 1399/01/30

ايران نايب رئيس اول گروه ۲۴ صندوق بين المللي پول شد و معاون اقتصادي بانک مرکزي در جلسه مجازي گروه ۲۴ صندوق بين المللي پول شرکت کرد و به ايراد سخنراني پرداخت.

به گزارش ايبِنا  به نقل از به گزارش روابط عمومي بانک مرکزي، پيمان قرباني در اين جلسه مجازي گفت: در طول سه ماه گذشته، شيوع گسترده و جهاني ويروس کوويد-۱۹، جان انسان‌هاي بيشماري را بر روي کره زمين گرفته و علاوه بر تحميل آسيب‌هاي بزرگ انساني، اختلالات شديدي را در اقتصاد جهان به همراه داشته است. ايران نيز، با حدود ۷۵ هزار مورد ابتلا به بيماري کوويد-۱۹ و نزديک به ۵ هزار مرگ ناشي از اين بيماري، شديدترين آسيب را در ميان کشورهاي خاورميانه و گروه ۲۴ متحمل شده است.

نماينده نايب رئيس گروه ۲۴ صندوق بين المللي پول افزود: مقامات ايراني از هيچ تلاشي در جهت نجات زندگي انسان‌ها فروگذار نکرده و با اتخاذ اقدامات مالي، پولي و بودجه‌اي ضربتي، سعي در مديريت خدمات بهداشتي و اضطراري در راستاي مهار مرگ و مير ناشي از اين بيماري و کاهش آثار منفي اقتصادي، اجتماعي و انساني آن، بويژه بر خانوارها و کسب‌وکارهاي آسيب‌پذير داشته‌اند.

معاون اقتصادي بانک مرکزي همچنين اظهار داشت: به دليل تحميل تحريم‌هاي ناعادلانه و يک‌جانبه مالي و تجاري بر ايران، واردات و تأمين محصولات پزشکي حياتي و موردنياز و ساير ملزومات به شدت تحت تأثير  قرار گرفته است.

وي با اشاره به اينکه پاندمي کوويد-۱۹ با هرگونه بحران مشابه قابل قياس نبوده، بيان کرد: به عنوان يک چالش جهاني نيازمند راه‌حلي جهاني است. بديهي است که تا زمان ريشه‌کن شدن اين بيماري در همه کشورهاي جهان و بازگشت کامل امنيت، هيچ کشوري مصون نخواهد ماند.

معاون اقتصادي بانک مرکزي خطاب به رئيس جلسه با اشاره به واکنش سريع صندوق بين‌المللي پول و گروه بانک جهاني در قبال اين موقعيت وخيم و ملتهب، به‌خصوص در قالب ارائه بسته اضطراري بانک جهاني و تسهيلات RFI، RCF و CCRT صندوق بين‌المللي پول، ادامه داد: ما اعتقاد داريم که در اين مسير، تقويت چارچوب وام‌دهي متعارف صندوق‌ بين‌المللي پول، استفاده از تخصيص حق برداشت مخصوص و تسريع در روند مذاکرات در شانزدهمين دور بررسي عمومي سهميه‌ها مفيد خواهد بود.

 معاون اقتصادي بانک مرکزي افزود: لازم است از يک سو سياست‌گذاران تلاش‌هاي خود را جهت مرتفع کردن چالش‌هاي مربوط به حوزه سلامت و اقتصاد افزايش دهند، از سوي ديگر ضروري است که به منظور ايجاد اطمينان از حصول موفقيت در ريشه‌کني پاندمي کوويد-۱۹ و همچنين احياي رشد اقتصاد جهاني، اقدامات و مساعدت‌هاي چندجانبه و هماهنگ به‌کار گرفته شود.

وي در پايان خاطر نشان کرد: همان‌گونه که در بيانيه گروه ۲۴ آمده، لازم است که کمک‌هاي مالي و فني حداکثري سازمان‌هاي بين‌المللي و محلي به کشورهاي عضو G۲۴ به شيوه‌اي برابر، عادلانه و به‌دور از هرگونه تبعيض ارائه شود.