استقبال از مبنا شدن روبل در تجارت با اتحاديه اوراسيا

تاریخ انتشار : 1398/12/13

رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ارمنستان با بيان اينکه هر اندازه از دلار فاصله بگيريم، تجارت ايران چابک‌تر خواهد شد، گفت: ما از اينکه روبل روسيه مبناي تجارت با اتحاديه اوراسيا باشد، استقبال مي‌کنيم.

هرويک ياريجانيان در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره تجارت ايران با اتحاديه اوراسيا با بيان اين مطلب افزود: هر اندازه از دلار آمريکا فاصله بگيريم، تجارت خارجي ايران چابک‌تر و چالاک‌تر خواهد شد و از اينکه روبل روسيه مبناي تجارت با اوراسيا باشد و همچنين نقل و انتقالات پول با استفاده از سيستم سوئيفت روسيه باشد، استقبال مي‌کنيم.

وي با بيان اينکه هنوز سيستم سوئيفت روسيه به طور رسمي فعاليت خود را آغاز نکرده و در حال بررسي براي اجراي آن هستند، افزود: همچنين هنوز در حال بحث و بررسي براي اين هستند که روبل روسيه به عنوان واحد پول مبنا در اتحاديه اوراسيا قرار بگيرد. اين موضوع هنوز در حد حرف است و ما شاهد اتفاق خاصي نيستيم.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني خاطرنشان کرد: در تجارت خارجي هر اندازه بتوانيم از دلار فاصله بگيريم قطعا به نفع ما خواهد بود؛ هرچند اين موضوع بسيار سخت است. رييس اتاق مشترک بازرگاني ايران و ارمنستان درباره افزايش صادرات به ارمنستان بعد از الحاق ايران به اتحاديه اوراسيا نيز گفت: با وجودي که ايران تا سه سال آينده عضو ناظر اتحاديه اوراسيا خواهد بود، اما از آبان ماه که موضوع برداشتن تعرفه‌ها اجرايي شد، براي اولين بار صادرات ايران به ارمنستان از مرز ۴۰۰ ميليون دلار عبور کرد و رکورد شکست.

وي تصريح کرد که تا قبل از اين همواره ميزان صادرات ايران به ارمنستان کمتر از ۳۰۰ ميليون دلار در سال بود و شرايط موجود بسيار متفاوت از گذشته است. عضو هيات نمايندگان اتاق تهران در عين حال اظهار داشت: براي افزايش واردات از ارمنستان به ويژه واردات کالاهاي استراتژيک با مشکلاتي روبه‌رو هستيم. وزارت صمت در حال حاضر ورود برخي اقلام که پيش تر ما آنها را از ارمنستان وارد مي‌کرديم ممنوع کرده و همچنين محدوديت‌هايي براي همکاري‌هاي بانکي و نقل و انتقال ارز داريم که بر روند واردات ما از اين کشور همسايه تاثير منفي گذاشته است.