نگرانی بانک مرکزی اسپانیا از افزایش نرخ مهاجرت و تاثیر آن براقتصاد این کشور

تاریخ انتشار : 1393/07/05

مشروح خبر


به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری افه ، بانک مرکزی اسپانیا به دولت توصیه کرد که تدابیری را در بازار کار برای تسهیل بازگشت افرادی که در زمان بحران اقتصادی به خارج مهاجرت کردند، اتخاذ کند.

بانک مرکزی اسپانیا در گزارش خود افزود :با ظهور بحران اقتصادی،نرخ مهاجرت بشدت تغییر کرد و در سال های قبل اسپانیا مهاجر پذیر بوده بطوری که ورود مهاجر در یک سال نزدیک به دو درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می داد اما از سال 2010 میلادی نرخ مهاجرت منفی شده و در عوض در سال 2013 شمار مهاجرت از کشور به خارج به بیش از نیم میلیون نفر رسید.

این گزارش حاکی است که 85 درصد کسانی که اسپانیا را ترک کردند و مقیم کشورهای مختلف شدند ،خارجی بودند.

بانک مرکزی گفت : خروج اسپانیایی های متولد کشور از 26 هزار نفر در سال 2008 به 53 هزار نفر در سال 2013 رسید.

اسپانیایی ها در این اواخر گرایش فزاینده ای نسبت به مهاجرت داشته ا ند و به نظر می آید که بیکاری و مشکل اشتغال دلیل اصلی این امر بوده است.

گزارش اشاره می کند که آنهایی که در آغاز کشور را ترک کردند، جوانان با تحصیلات عالی بودند اما از سال 2010 میلادی میزان مهاجرت افراد با تحصیلات پایین و مسن تر به دلیل مشکلات و موانع اشتغال افزایش یافته است.

بانک مرکزی اشاره کرد که مهاجرت به هر دلیلی، با هر ترکیب جمعیتی و سطح تحصیلی می تواند اثر قابل توجهی روی رشد اقتصادی اسپانیا داشته باشد.

این نهاد مالی اعلام کرد که دولت اسپانیا باید برای کاهش نرخ بالای بیکاری و ایجاد محیط کاری تلاش کند تا زمینه جلوگیری از مهاجرت و بازگشت کسانی که این کشور را ترک کردند، فراهم شود.