آمادگي ايران و سوريه براي گسترش همکاري‌هاي بانکي

تاریخ انتشار : 1398/06/12

تهران- ايرنا- رئيسان کل بانک‌هاي مرکزي ايران و سوريه بر گسترش روابط بانکي با هدف تسهيل فعاليت تجار و فعالان اقتصادي تاکيد کردند.

به گزارش بانک مرکزي، عبدالناصر همتي در ديدار با رئيس کل بانک مرکزي سوريه با تاکيد بر اينکه ايران آمادگي دارد تجربيات خود را در زمينه فناوري اطلاعات در اختيار شبکه بانکي سوريه قرار دهد گفت: اميدواريم با توسعه روابط بانکي دو کشور بتوانيم فضاي مناسبي براي فعالان اقتصادي دو کشور ايجاد و تجارت خارجي دو کشور رونق گيرد.

وي در خصوص توسعه روابط کارگزاري شبکه بانکي ايران و سوريه گفت: اين اقدام، گام لازم براي تسهيل امور بانکي صادرکنندگان و پيمانکاران ايراني در کشور سوريه است.

رئيس شوراي پول و اعتبار در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع توليد در ايران پرداخت و گفت: در حال حاضر توليد در ايران مسير رونق را در پيش گرفته و در کنار آن نيز آمارها حاکي از رشد صادرات غير نفتي است.

وي افزود: بايد اقدامات دو جانبه بانکي را اجرايي و عملياتي کنيم.

همتي با بيان اينکه ايران در زمينه فناوري بانکي و چاپ اسکناس خودکفا و پيشرو است گفت: در اين زمينه ايران آمادگي دارد به سوريه از لحاظ کارشناسي و انتقال تجربيات کمک کند، ضمن اينکه در بخش فناوري اطلاعات با توجه به پيشرفت هاي قابل توجه ايران اين ظرفيت وجود دارد که سيستم نظام‌هاي پرداخت سوريه با کمک ايران راه‌اندازي و تقويت شود.

رئيس کل بانک مرکزي سوريه نيز در اين ديدار با تاکيد بر اينکه سوريه بسيار مشتاق است با بانک هاي ايراني همکاري کند، گفت: با گشايش حساب هاي بانکي دو طرفه، اطمينان بيشتري براي فعالان اقتصادي ايجاد خواهد شد ضمن اينکه ايده تشکيل يک کميته مشترک بانکي براي پيگيري موارد، توافقي سودمند است.

رئيس کل بانک مرکزي سوريه در خصوص همکاري در زمينه فناوري با بانک‌هاي ايراني گفت: مشتاق هستيم در اين زمينه از تجربيات کشور شما استفاده کنيم.

وي افزود: همچنين در زمينه صنعت چاپ اسکناس با توجه به توانمندي هاي ايران مايل هستيم با اعزام گروه کارشناسي سوريه به ايران از نزديک با ظرفيت‌هاي ايران در اين حوزه آشنا شويم.