سايه بانکداري مجازي بر سر شعب بانکي

تاریخ انتشار : 1398/06/10

به گزارش خبرنگار مهر، گسترش بانکداري الکترونيک، بسياري از مردم را از رفتن به شعب بانکي منصرف کرده و عمليات بانکي را به سمتي پيش برده است که باجه‌ها روز به روز خلوت شده و حضور کمتري از مردم را به خود مي‌بينند. در واقع، بسياري از مردم تنها براي مواقعي به بانک‌ها مراجعه مي‌کنند که خود توانايي انجام آن از طريق موبايل‌بانک و اينترنت بانک يا حتي خودپردازهاي بانکي را نداشته باشند و مجبور شوند که امور مورد نياز خود را حتماً در شعبه انجام دهند.

در اين ميان، گسترش استفاده از شيوه‌هاي غيرحضوري براي انجام امور بانکي در کنار تنوع بخشي نظام بانکي به ابزارهاي پرداخت الکترونيک، زمينه‌اي را فراهم کرده که تعداد مراجعات مردم به شعب بسيار کمتر از قبل شود؛ نگاهي به مراجعين بانکي که خود را براي انجام امور مورد نياز به شعبه رسانده‌اند، نشان مي‌دهد که بيشتر اقشار ميان‌سال پشت باجه‌ها مشغول دريافت خدمات و پرداخت هستند و اگر قشر جوان هم مراجعه‌اي دارد، يا براي نقد کردن چک است و يا براي گرفتن چک بانکي و رمز اينترنت بانک و موبايل بانک؛ بنابراين کارباجه‌نشينان نيز به تناسب کمتر از قبل شده و همين امر خوشحالي مضاعف آنها را هم به دنبال داشته است.

کافي است در روزهاي مياني و به خصوص پاياني هفته، سري به شعب بانکي بزنيم تا به وضوح مشاهده نمائيم که باجه‌نشينان، از ساعات موظفي خود در شبکه بانکي، بيشتر به عنوان محلي براي استراحت موقت و وقت گذراندن در شبکه‌هاي مجازي و موبايل‌هاي خود استفاده کرده و در عوض، ساعات کاري خود را پر مي‌کنند؛ در حاليکه عليرغم تماميشوآف‌هايي که نظام بانکي بر روي گسترش بانکداري اينترنتي و الکترونيکي دارد، اما متصديان بانکي و باجه‌هاي شعب، همچنان پابرجا هستند و تعداد آنها کم نشده است.

شعبي عريض و طويل با کارمنداني بيکار

گزارش‌هاي ميداني مهر از شعب بانکي در روزهاي مختلف هفته نشانگر آن است که بسياري از شعب بانکي، عليرغم اينکه تعداد مراجعاتشان به شدت کاهش يافته است، اما همچنان کارمندان خود را حفظ کرده و تلاش مي‌کنند که ظاهر و ساختمان خود را پابرجا نگه دارند؛ حتي آنها بسته به تناسب گسترش بانکداري الکترونيک نيز حداقل در شعب بانکي کار نکرده و همان ساختار قديمي را حفظ کرده‌اند؛ به نحوي که در هر شعبه، در روزهاي متمادي تعداد بسيار زيادي از کارمندان مشاهده مي‌شوند که يا سرشان به گوشي‌هاي تلفن همراهشان گرم است يا اينکه مشغول گپ زدن با يکديگر و صحبت از ملک و املاک و ساخت و ساز در نقاط مختلف کشور هستند.

در اين ميان، اگرچه در گذشته باجه‌نشيني براي خود آداب و رسومي داشت و حتماً متصديان شعب بايد با لباس فرم مخصوص پشت سيستم خود مي‌نشستند و از خوردن و آشاميدن درملاءعام خودداري مي‌کردند؛ اما اکنون به راحتي در شعب بستني سرو مي‌شود و کارمندان درست در مقابل انظار مراجعه‌کنندگان، اقدام به خوردن و آشاميدن مي‌کنند.

از سوي ديگر، از تعداد باجه‌هاي در نظر گرفته شده نيز کمتر از ۳۰ درصد باجه‌هاي کاري براي انجام دادن دارند و مابقي به گذراندن اوقات فراغت خود در پشت باجه‌ها مشغولند و روزهاي خود را مي‌گذرانند بلکه در پايان ماه، بتوانند حقوق و اضافه کاري خود را دريافت نمايند؛ حتي اگر کاري براي انجام دادن نداشته باشند.

گرداندن شعبه تنها با يک کارمند!

گزارش ميداني خبرنگار مهر از باجه‌هاي چند شعب بانک دولتي حکايت از آن دارد که بسياري از مردم بايد زمان زيادي را در شعب سپري کنند تا بلکه نوبت آنها فرابرسد؛ در حاليکه پشت اکثر باجه‌ها افرادي نشسته‌اند که سرشان به کار خودشان گرم است و تنها از تعداد ده باجه، دو باجه مشغول پاسخگويي به امور دريافت و پرداخت‌ها هستند.

همچنين در يکي ديگر از شعب بانک دولتي، تنها يک فرد در شعبه کليه امور مرتبط با دريافت و پرداخت را انجام مي‌دهد و رئيس شعبه نيز کنار وي مشغول انجام امور ديگري است. تعداد مراجعه کنندگان نيز البته خيلي بالا نيست.

بر اين اساس، حال يک سوال بزرگ از رئيس کل بانک مرکزي و مديران نظام بانکي مطرح مي‌شود که چرا عليرغم اينکه تاکيد زيادي بر گسترش بانکداري الکترونيک دارند، اما حاضر نيستند که شعبه خود را کاهش داده و هزينه‌هاي سربار کارمندي خود را کم کنند؛ و اگر قرار است شعبه‌اي عريض و طويل به کار خود ادامه دهد چرا نظارت بيشتري از سوي رؤساي شعب بر کار کارمندان صورت نمي‌گيرد تا لااقل معطلي مردم به حداقل برسد؟ يا اگر نياز نيست، پشت باجه نشيني بر نارضايتي‌هاي مردم از عملکرد برخي شعب نيفزايد.

تعداد شعب بانکي چقدر است؟

بررسي‌ها حکايت از آن دارد که در بين ۳۷ بانکي که نام آن‌ها در گزارش بانک مرکزي آمده است، بانک ملي با تعداد ۳۰۷۷ شعبه بيشترين و بانک مشترک ايران ونزوئلا با عدد يک کمترين شعبه را دارند. در اين آمار براي بانک مهر اقتصاد هيچ تعداد شعبه و باجه‌اي ذکر نشده و گفته شده است که اين بانک در صف دريافت مجوز قرار دارد. تعداد کل شعب بانک‌هاي کشور تا خردادماه سال گذشته ۲۰۵۹۸ شعبه بوده است که نشان مي‌دهد طي ۱۰ ماه گذشته حدود هزار شعبه به آن اضافه شده است. بر اساس آمار بانک مرکزي، تعداد کل شعب بانکي اکنون ۲۰ هزار و ۷۸۰ شعبه است.

اين در حالي است که فرهاد دژپسند، وزير امور اقتصادي و دارايي نيز اواخر سال گذشته با بيان اينکه تعداد شعب بانک‌هاي کشور، خارج از عرف و استاندارد است، از برنامه جدي دولت براي کاهش تعداد شعب بانکي خبر داده بود.