سياست هاي موثر دولت براي توسعه داخلي سازي و کاهش واردات

تاریخ انتشار : 1398/05/09

- يکي از سياست هاي مهم دولت در سال جاري و با توجه به تشديد تحريم ها عليه کشورمان جايگزيني توليد به جاي واردات است و در حال حاضر اين سياست به صورت جدي از سوي وزارت صمت در حال اجراست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، محدوديت واردات کالاهاي مشابه توليد داخلي در کشور و همچنين حمايت از توليدات داخلي و خودکفايي در توليد محصولاتي که امکان ساخت آن در کشور فراهم است از مهمترين اقداماتي است که در اين راستا انجام شده است. وزارت صمت نهضت توليد داخل را در سال جاري در دستور کار خود قرار داده است و در هفته هاي اخير نخستين نمايشگاه ساخت داخل و رونق توليد به منظور آشنايي با نيازهاي بخش صنعت برگزار شد.

کارشناسان رويکرد دولت مبني بر داخلي سازي را جهت گيري صحيح و اميدوارانه عنوان مي کنند و با تاکيد بر ضرورت افزايش صادرات و حمايت از بخش توليد، کاهش واردات را فرصتي براي توليد داخل عنوان مي کنند.

آمارها از کاهش  ۸.۵ درصدي واردات در سه‌ ماهه نخست سال حکايت دارد. آمار جديد گمرک  نشان مي دهد کفه واردات در سه ماهه اول امسال سبک‌تر از سال گذشته شده و با ارزش ۱۰ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلاري حدود ۸.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ کاهش داشته است.

واردات در سه ماهه نخست سال قبل ۱۱ ميليارد و ۲۵۰ ميليون دلار ثبت شده است. ميزان صادرات در اين مدت به ۱۱ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار رسيده است. 

بر اساس اين گزارش، سال گذشته نيز کاهش ۲۲ درصدي واردات به کشور را شاهد بوديم که بخشي از آن مربوط به توسعه داخلي سازي برخي محصولات و توليدات بود. وزارت صمت ۱۰ ميليارد دلار پروژه براي داخلي سازي کالاهايي که در گذشته وارد کشور مي شده اند تعريف کرده که بخشي از آن هم اکنون محقق شده است.

در حال حاضر در بسياري از صنايع کشور شاهد افزايش توليد و کاهش وابستگي به واردات بوده ايم. افزايش توليد MDI و کاهش ۷۵ درصدي وابستگي کشور به واردات از مواردي است که مي توان به آن اشاره کرد. 

معاون امور صنايع وزارت صمت در اين خصوص با اشاره به ايجاد بسترهاي لازم براي تامين مواد اوليه مورد نياز صنايع از داخل کشور و کاهش وابستگي به خارج اظهارداشت: در راستاي انجام ماموريت هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي تامين مواد اوليه مورد نياز واحدهاي صنعتي و براساس گزارش هاي واصله و بررسي هاي انجام شده، نشست مشترکي با محوريت افزايش ظرفيت توليد و تامين بازار داخلي MDI با دو شرکت بزرگ کارون و فناوران بر گزار شد.

فرشاد مقيمي با اشاره به تاثير افزايش توليد اين شرکت بزرگ در روند صعودي صادرات صنايع پايين دستي و کاهش ۷۵ درصدي وابستگي کشور به واردات  MDI افزود: افزايش توليد MDI در مرحله اول بيش از ۱۰۰ميليون دلار صرفه جويي ارزي براي کشور به همراه خواهد داشت و در زنجيره هاي بعدي توليد نيز منجربه توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بيشتر خواهد شد.

وي خاطرنشان کرد:عرضه مناسب اين محصول در بورس در کاهش هزينه توليد صنعت کفش نيزموثر بوده و منجربه توسعه صادرات اين صنعت خواهد شد.

همچنين گزارش ها نشان مي دهد با وجود تحريم ها در حوزه نساجي، با ۳۶ درصد کاهش واردات و ۶ درصد رشد صادرات در اين بخش روبرو بوده ايم. سعيد زرندي معاون برنامه‌ريزي وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با بيان اينکه راه‌اندازي نهضت ساخت داخل در دستور کار دولت قرار گرفته است گفت: در سال گذشته بيش از ۶ هزار و ۲۰۰ پروانه بهره برداري صادر شده که ۶ درصد نسبت به سال قبل آن افزايش داشته است.

کاهش واردات پوشاک و توسعه صنعت نساجي، نيز از ديگر برنامه هاي دولت است. به زودي دو کارخانه جديد توليدي در نساجي بروجرد راه‌اندازي مي‌شود. با راه‌اندازي اين دو کارخانه جديد تعداد واحدهاي کارخانجات نساجي بروجرد به ۹ کارخانه خواهد رسيد و شرايط براي ايجاد بيش از ۲۰۰ اشتغال جديد در اين مجموعه مهيا مي‌شود.

در حال حاضر شاهد توجه ويژه نساجي به ايجاد فروشگاه‌ها در سراسر کشور هستيم به نحوي که اکنون ۳۸ فروشگاه در کشور در حال فعاليت بوده که تا پايان سال اين عدد به بيش از ۷۰ فروشگاه خواهد رسيد.