سه نکته همتي درباره اينستکس

تاریخ انتشار : 1398/04/10

به گزارش ايبِنا، دکتر عبدالناصر همتي رييس کل بانک مرکزي در يادداشتي اينستاگرامي درباره اينستکس نوشت: در حالي که زير ساخت عملياتي ساز و کار متناظر اينستکس در ايران، توسط بانک مرکزي کاملا تکميل شده است،  اخبار دريافتي حاکي از سرعت گرفتن تلاش اروپا براي عملياتي شدن اينستکس مي‌باشد. ضروري است، چند نکته را به مردم عزيز توضيح بدهم، براي عملکرد پايدار اينستکس لازم است:

 اولا، اينستکس به کانالي در چارچوب قواعد تحريمي آمريکا، بلکه کانالي مبتني بر برجام باشد و کليه تراکنش‌هايي که در چارچوب برجام مجاز بودند از طريق آن انجام پذير باشد. ثانيا، شايد در ابتدا شامل کليه کالاهاي غير تحريمي شود ولي بعدتر محدوده آن بايستي به کليه کالاها گسترش يابد. 

ثالثاً، منابع آن ازصادرات نفت به اروپا تامين شود، اگر هم اروپا موقتا محذوراتي در خريد نفت ايران دارد، يک خط اعتباري بلند مدت با بازپرداخت آتي نفتي، يک راه حل موقت قابل بررسي است. خود اروپايي‌ها هم در مذاکرات اشاره‌اي به راه‌حلي شبيه به اين داشته‌اند. الگوهاي متعدد براي حضور ساير پشتيبانان برجام در اينستکس يا ساز و کار مستقل مشابه آن، در حال توسعه است.  

رييس شوراي پول و اعتبار در پايان اين يادداشت نوشته است: در هر حال، اينستکس صرفا سهمي محدود در راهبرد بانک مرکزي در بازار ارز دارد و برنامه‌هاي متعدد ديگر نيز در حوزه روابط ارزي کشور اجرايي شده يا در حال اجراست.