عرضه ۴.۵ ميليون يورو ارز صادراتي در سامانه نيما

تاریخ انتشار : 1398/03/29

روند عرضه ارز صادراتي در سامانه نيما صعودي بوده و بررسي‌ها نشان مي‌دهد که در هفته‌هاي اخير و پس از اعلام سياست‌هاي جديد بانک مرکزي درباره روند بازگشت ارز، ميزان ارز عرضه شده در سامانه نيما افزايش يافته است.

سامانه نيما از سال گذشته پس از تعديل سياست‌هاي ارزي دولت به عنوان مرجع تعيين نرخ خريد و فروش حواله‌هاي ارزي تعيين شد و صادرکنندگان و واردکنندگان بايد معاملات ارزي خود را در بستر اين سامانه به ثبت برسانند.

ميانگين نرخ فروش هر يورو در بازار نيما از ابتداي امسال تاکنون نيز ۱۲ هزار و ۴۷۷ تومان بوده است.

فراز و نشيب فروش ارز در نيما

ميزان فروش ارز در سامانه نيما در فروردين امسال حدود يک ميليارد و ۲۷۰ ميليون يورو و در ارديبهشت امسال دو ميليارد و ۱۶۱ ميليون يورو بوده است.

از اول تا ۲۸ خرداد امسال نيز يک ميليارد و ۱۳۳ ميليون يورو در سامانه نيما به فروش رسيده است.

بررسي‌هاي ايرنا نشان مي‌دهد که بيشترين معاملات ارز در سامانه نيما از ابتداي امسال تا ۲۸ خرداد مربوط به روزهاي ۱۱ و ۱۸ ارديبهشت بود که در هر کدام ۱۴۰ ميليون حواله يورو به فروش رسيده است.

در ۲۶ فروردين نيز ۱۳۶ ميليون يورو ارز در سامانه نيما براي فروش عرضه شد.

بيشترين ميزان فروش ارز در خرداد ا مسال به هشتم ماه جاري اختصاص داشت که در آن روز ۱۱۰ ميليون يورو به فروش رسيد.

پايين‌ترين ميزان فروش ارز نيمايي از ابتداي امسال تاکنون مربوط به ۶ ارديبهشت است که در آن هيچ معامله‌اي انجام نشد. کمترين حجم فروش ارز نيمايي در خرداد امسال نيز در دوم اين ماه ثبت شد که طي آن دو ميليون يورو به مشتريان واگذار شد.

افزايش عرضه ارز صادراتي در نيما

در سامانه نيما حواله‌هاي ارزي عرضه مي‌شود که واردکنندگان مي‌توانند از طريق آن به واردات محصولات مورد نياز اقدام کنند.

بسته سياستي نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتي سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان چندي پيش توسط بانک مرکزي ابلاغ شده است.

در سياستگذاري‌هاي جديد، صادرکنندگاني که بيش از ۷۰ درصد از ارز ناشي از صادرات را در سامانه نيما عرضه کرده‌اند، تشويق مي‌شوند.

بر اساس سياست‌هاي جديد، ميزان بازگشت ارز پتروشيمي‌ها به چرخه اقتصادي در سال ۱۳۹۸ شامل حداقل ۶۰ درصد در سامانه نيما، حداکثر ۱۰ درصد اسکناس و بقيه واردات در مقابل صادرات خود تعيين شده است.

ساير صادرکنندگان بايد حداقل ۵۰ درصد ارز خود را در سامانه نيما عرضه کنند و حداکثر تا ۲۰ درصد به صورت اسکناس و بقيه واردات در مقابل صادرات خود يا ساير اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادي اقدام کنند.

فرهاد دژپسند وزير امور اقتصادي و دارايي هفته گذشته درباره بازگشت ارز ناشي از صادرات گفت: خوشبختانه در ماه‌هاي اخير وضع بازگشت ارز صادراتي بهبود يافته و صادرکنندگان عزم خود را براي بازگرداندن اين ارز جذب کردند.