عمليات بازار باز بانکي، در مراحل نهايي براي اقدام

تاریخ انتشار : 1398/03/29

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، عبدالناصر همتي در ديدار دوره‌اي خود با مديران عامل نظام بانکي که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به دستورالعمل عمليات بازار باز بانکي مصوب شوراي پول و اعتبار و اقدامات بانک مرکزي براي تامين زيرساخت‌هاي لازم بمنظور راه‌اندازي سنجيده اين ابزار گفت: با توجه به مطالبات بانک‌ها از دولت و ضرورت اتمام حسابرسي‌ها و نهايي کردن طلب هر بانک از دولت بايد در اين زمينه اقدامات سريع‌تر و جدي‌تري انجام شود که البته مقرر شده در همين راستا دولت در سال جاري بخشي از بدهي‌هاي خود به نظام بانکي را از طريق اوراق بدهي پرداخت کند. اين اقدام دولت مي‌تواند منجر به تقويت بنيه مالي بانک ها شود که با قدرت بيشتري در بازار فعال شوند.

رييس شوراي پول و اعتبار بر لزوم افزايش کفايت سرمايه بانک‌ها در راستاي برنامه‌هاي بانک مرکزي براي اصلاح و تقويت نظام بانکي کشور تاکيد کرد و با اشاره به مصوبات شوراي پول و اعتبار و همچنين ضرورت برنامه‌ريزي براي افزايش سرمايه و تامين مقررات نظارتي کفايت سرمايه با هدف بهبود و تقويت بانک‌ها گفت‌: بانک‌ها بايد قدرتمند باشند تا بتوانند از سيستم اقتصادي کشور حمايت کنند.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به کنترل بانک‌هاي ناتراز و تقويت ساير بانک‌ها پرداخت و بيان کرد: بانک مرکزي در بخش نظارتي اولويت‌هايي را پيش بيني و مد نظر قرار مي‌دهد از جمله خروج بانک‌ها از بنگاه‌داري که به صورت دقيق رصد و پيگيري مي‌شود و بانک‌ها بايد برنامه‌ريزي و اقدامات عملي براي فروش اموال مازاد خود انجام دهند؛ همچنين بانک مرکزي اجراي قانون حاکميت شرکتي را با هدف سالم سازي بانک‌ها به طور جدي دنبال مي‌کند.

همتي با رد ادعاهاي مطرح شده در خصوص کوتاهي بانک‌ها در پرداخت تسهيلات به هموطنان گرامي در مناطق سيل‌زده، از اقدامات بانک ها در اين زمينه تشکر و بر تداوم روند پرداخت تسهيلات مذکور تاکيد کرد.

وي همچنين با اشاره به وظايف ساير دستگاه هاي ذيربط در موضوع بازسازي مناطق سيل زده خواستار اهتمام آنها در اقدام جدي تر و همراهي با بانک ها در اين زمينه شد.  

در ادامه اين جلسه مباحثي از سوي مديران عامل بانک‌ها مطرح شد که متناظر با هر موضوع توضيحات يا دستوراتي از طرف رييس کل بانک مرکزي ارايه شد.

  •