مقايسه بازدهي بازارها در ۹۶ و ۹۷

تاریخ انتشار : 1398/02/15

مقايسه بازدهي بازارهاي مختلف بين سال‌هاي ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نشان مي‌دهد که بيشترين تغيير قيمت متعلق به سکه طرح جديد (۱۶۸ درصد)، نرخ دلار (۱۶۷ درصد) و ارزش سهام (۱۶۱ درصد) بوده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، معاونت بررسي هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران در گزارشي خلاصه وضعيت قيمت در بازارهاي مختلف طي سال هاي ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ را با استفاده از آمارهاي بانک مرکزي با يکديگر مقايسه کرده است.

البته اتاق بازرگاني توضيح داده که شاخص هاي بهاي کالاها و خدمات مصرفي کشور ۱۰۰=۱۳۹۵ از مرکز آمار استفاده شده استخراج شده اند. بر اين اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح قديم در پايان سال ۱۳۹۶ يک ميليون و ۲۹۰ هزار تومان داد و ستد مي شده که اين رقم در پايان سال گذشته با ۱۶۱ درصد رشد به ۳ ميليون و ۳۸۰ هزار تومان رسيده است.

هر دلار آمريکا نيز در مدت زمان مورد گزارش از ۴ هزار و ۴۵ تومان در شهر تهران به ۱۰ هزار و ۷۸۳ تومان افزايش يافته که ۱۶۶.۶ درصد رشد را نشان مي دهد. بر اين اساس، در حالي که در پايان ۱۳۹۶ هر يورو در شهر تهران از ۴ هزار و ۸۰۸ تومان در آخر سال ۹۶ با ۱۶۱.۲ درصد رشد به ۱۲ هزار و ۵۵۹ تومان در پايان سال بعد از آن رسيده است.

با اين حال، بهاي هر متر مربع واحد مسکوني معامله شده در شهر تهران از ۴ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان در پايان سال ۱۳۹۶ به ۸ ميليون و ۲۲۰ هزار تومان در پايان سال ۹۷ رسيده است. اين آمار نشان مي دهد که بهاي هر متر مربع واحد مسکوني در شهر تهران ۶۷.۸ درصد در مدت زمان مورد بررسي رشد کرده است.

بر اساس گزارش معاونت بررسي هاي اقتصادي اتاق بازرگاني تهران، شاخص ارزش سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۱۰۰.۲ درصد در پايان سال ۹۶ با ۱۶۱.۱ درصد افزايش به ۲۶۱.۶ درصد در پايان سال گذشته رسيده است.

شاخص تعداد سهام معامله شده در بازار سهام (۱۰۰=۱۳۹۵) نيز در مدت زمان مشابه از ۹۹.۲ درصد به ۲۰۲.۲ درصد رسيده که حکايت از افزايشي ۱۰۳.۸ درصدي دارد. داده هاي مربوط به شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي کل کشور (براساس داده هاي مرکز آمار ايران) نيز نشان مي دهد که اين شاخص از ۱۰۸.۲ درصد در پايان سال ۹۶ به ۱۳۷.۳ درصد در پايان سال ۹۷ رسيده است. اين شاخص در مدت زمان مورد گزارش ۲۶.۹ درصد رشد را نشان مي دهد.

همچنين شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي شهري کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۱۰۸.۱ در اسفند ۱۳۹۶ به ۱۳۶.۹ در پايان اسفند سال بعد از آن رسيده که رشدي ۲۶.۶ درصدي داشته است. همچنين شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي روستايي کشور (۱۰۰=۱۳۹۵) نيز در مدت زمان مورد بررسي از ۱۰۸.۸ درصد با ۲۸.۱ درصد رشد به ۱۳۹.۴ درصد افزايش يافته است.

شاخص بهاي کالاها و خدمات مصرفي استان تهران نيز (۱۰۰=۱۳۹۵) از ۱۰۸.۱ درصد در اسفندماه ۱۳۹۶ به ۱۳۹.۳ درصد در اسفند ۹۷ رسيده که ۲۸.۸ درصد رشد را نشان مي دهد.