کارگروه راهبري سامانه موديان مالياتي تشکيل مي‌شود

تاریخ انتشار : 1398/01/20

نمايندگان مجلس به منظور هماهنگي ميان نهادها و نيز تدوين استانداردهاي تبادل اطلاعات در چهارچوب ملي تعامل‌پذيري اطلاعات با تشکيل کارگروهي متشکل از نمايندگان وزارتخانه‌ها و بانک مرکزي موافقت کردند.

به گزارش ايبِنا، نمايندگان در نشست علني امروز (دوشنبه ۱۹ فروردين ماه) مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي لايحه نحوه استفاده، نگهداري و نظارت بر پايانه فروشگاهي (صندوق مکانيزه فروش) اعاده  شده از سوي شوراي نگهبان با اصلاح موادي از اين لايحه موافقت کردند.

بنا بر اين گزارش& اصلاح بند (ح) ماده (۱) لايحه پايانه فروشگاهي و سامانه موديان با ۱۳۲ راي موافق، ۳۸ راي مخالف و ۷ راي ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماينده حاضر در جلسه به تصويب رسيد.

در بند (ح) اصلاح شده ماده (۱) اين لايحه آمده است: کارگروه راهبري سامانه موديان: به منظور سياست‌گذاري در چهارچوب اين قانون و با رعايت اسناد بالادستي و ايجاد هماهنگي بين نهادهاي ذي‌ربط و نيز تدوين استانداردهاي تبادل اطلاعات، در چهارچوب ملي تعامل‌پذيري اطلاعات، کارگروهي با حضور نمايندگان تام‌الاختيار سازمان و وزارتخانه‌هاي "ارتباطات و فناوري اطلاعات"، "صنعت، معدن و تجارت" و"اطلاعات" و بانک مرکزي تشکيل مي‌شود. نمايندگان عضو کارگروه راهبري سامانه موديان بايد از ميان کارکنان دستگاه‌هاي اجرايي مذکور انتخاب شوند. کارگروه راهبري سامانه موديان به رياست رييس سازمان تشکيل مي‌شود. مصوبات اين کاگروه پس از تأييد وزراي امور اقتصادي و داراي و ارتباطات و فناوري اطلاعات لازم الاجرا مي‌باشد.

همچنين نمايندگان در ادامه بررسي لايحه نحوه استفاده، نگهداري و نظارت بر پايانه فروشگاهي به منظور رفع ايراد شوراي نگهبان با ۱۶۲ راي موافق، ۱۳ راي مخالف و ۶ راي ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماينده حاضر دو تبصره به انتهاي ماده دو بدين شرح اضافه کردند:

تبصره ۱- فهرست مودياني که به دليل ارائه کالا و خدمات معاف از ماليات بر ارزش افزوده و نيز ماهيت کسب و کار آنها، امکان عضويت در سامانه موديان و صدور صورتحساب الکترونيکي را ندارند، به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي و پس از تصويب هيات وزيران، حداکثر تا پايان دي ماه هر سال براي عملکرد سال بعد توسط سازمان، اعلام خواهد شد.

تبصره ۲- سازمان با همکاري اتاق اصناف ايران مکلف است نسبت به آموزش، توانمندسازي و مشاوره به مودياني که به تشخيص کارگروهي مرکب از نمايندگان سازمان، اتاق اصناف ايران و وزارت صنعت، معدن و تجارت توانايي کمتري در استفاده از پايانه‌هاي فروشگاهي و سامانه موديان دارند، اقدام نمايد.

بنابراين گزارش نمايندگان در ادامه بررسي لايحه نحوه استفاده، نگهداري و نظارت بر پايانه فروشگاهي به منظور رفع ايراد شوراي نگهبان با ۱۳۸ راي موافق، ۲۳ راي مخالف و ۴ راي ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماينده حاضر  با اصلاحات وارده به تبصره (۳) اين لايحه موافقت کردند.

در تبصره (۳) اين لايحه آمده است: پايانه فروشگاهي، حافظه مالياتي و تجهيزات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري که موديان به وسيله آنها مبادرت به صدور صورتحساب الکترونيکي مي‌نمايند، بايد داراي ويژگي‌ها و مشخصات فني نرم‌افزاري و سخت‌افزاري باشند. ويژگي‌ها و مشخصات فني پايانه فروشگاهي، حافظه مالياتي و تجهيزات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري مربوط، نحوه تبادل اطلاعات ميان حافظه مالياتي با سامانه موديان توسط کارگروه راهبري سامانه موديان تعيين مي‌شود.