سرمايه گذاري 23 ميليون يورويي در مازندران به ثمر نشست

تاریخ انتشار : 1397/09/27

معاون سرمايه گذاري اداره کل امور اقتصادي و دارايي مازندران گفت : سرمايه گذاري 23 ميليون يورويي چيني ها و آلماني ها در زمينه ساخت نيروگاه توليد برق در اين استان به ثمر نشسته است.

پرويز خالقي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 17 ميليون يوروي از اين سرمايه گذاري مربوط به شرکت چيني است که پس از گذشتن از مشکلات مجوز، اکنون وارد فاز اجرايي شد.
وي گفت: اين سرمايه گذاري در بخش ساخت نيروگاه توليد برق سي اچ پي CHP با حجم توليدي 25 مگاوات در شهرستان بابلسر است. 
نيروگاه مبتني بر تکنولوژي سي پي اچ نيروگاههايي هستند که به صورت همزمان 2 نوع انرژي گرمايي و الکتريسيته توليد مي کنند.
خالقي افزود: در حال حاضر چيني ها در حال ساخت ساختمان نيروگاه هستند و تا امروز قسمت اداري نيروگاه ساخته شده است. 
معاون سرمايه گذاري اداره کل اقتصادي و دارايي مازندران گفت: تمامي تجهيزات مربوط به نيروگاه تاکنون تهيه و وارد استان شد و نگراني از بابت سنگ اندازي تحريم ها براي تامين تجهيزات وجود ندارد. 
وي همچنين به سرمايه گذاري بيش از پنج ميليون يورويي آلماني ها براي ساخت نيروگاه برق در شهرک صنعتي محمودآباد اشاره کرد و گفت که اين نيروگاه نيز امسال به بهره برداري رسيد اما مشکل انتقال نيرو و خط توزيع آن منجر به توقف کار شده بود که اکنون با برطرف شدن مشکل، وارد مدار شده است. 
شرکت آلماني با سرمايه گذاري پنج ميليون و 300 هزار يورويي با همکاري شرکت الکترو بنيان ايراني اين نيروگاه 12 مگاواتي را احداث کرده است.
خالقي همچنين گفت که 2 شرکت چيني و اتريشي نيز براي ساخت نيروگاه 15 مگاواتي با سرمايه گذاري 32 ميليون دلاري مجوز دريافت کردند و اکنون در مرحله سنجش مکان و تامين تجهيزات هستند.
معاون سرمايه گذاري اداره کل امور اقتصادي و دارايي مازندران افزود: از ابتداي سال 97 تاکنون 45 ميليون يورو سرمايه گذاري خارجي در مازندران انجام شده است که بخشي از اين سرمايه گذاري ها به مرحله ساخت و بهره برداري رسيد.
وي ادامه داد: از کل سرمايه گذاري خارجي در سال جاري 2 مجوز به حجم سرمايه مصوب 25 ميليون يورو براي استان صادر شد و يک طرح در هيات سرمايه گذاري با حجم سرمايه مصوب حدود سه ميليون يورو مطرح و مصوب شده که در مرحله ابلاغ مجوز است.
خالقي همچنين از ثبت يک فقره درخواست مجوز در سامانه پنجره واحد با حجم سرمايه گذاري هفت ميليون دلاري خبر داد.
وي اين سرمايه گذاري ها را بيشتر در بخش نيروگاه برق عنوان کرد که از سوي شرکت هايي از آلمان، اتريش و چين اجرايي شده است.
سال گذشته استان مازندران موفق به جذب حدود يکصد ميليون يورو سرمايه گذاري خارجي شده بود. 
نزديکي به پايتخت ، پذيرش سالانه 30 ميليون مسافر ، داشتن 338 کيلومتر ساحل درياي خزر ، سه بندر مهم راهبردي از جمله اميرآباد با اتصال به شبکه ريلي ، فرودگاه بين المللي ، برخورداري از شبکه ريلي سراسري و اتصال آن از مرز اينچه برون به آسياي ميانه از مهم ترين مزيت هاي نسبي زيرساختي مازندران است که سرمايه گذاري را براي داخلي ها و خارجي ها مي تواند سودآور کند.
مازندران حدود سه ميليون و 300 هزار نفر جمعيت دارد.