53 ميليارد دلار واردات و صادرات در کشور انجام شد

تاریخ انتشار : 1397/08/29

کرج- ايرنا- مدير کل دفتر توسعه خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت ايران گفت: بيش از 53 ميليارد دلار واردات و صادرات تا پايان مهر ماه امسال در کشور انجام شد.

به گزارش ايرنا، فرهاد نوري دوشنبه شب در نشست فعالان اقتصادي کشورهاي ايران و افغانستان در نخستين نمايشگاه توانمندي هاي توليدي و صنعتي البرز افزود: از مجموع مبادلات تجاري کشور تا مهر ماه امسال، 27 ميليارد دلار مربوط به صادرات و 26 ميليارد دلار در حوزه واردات کالا بوده است. 
وي اظهار داشت: با وجود هجمه هاي دشمنان و تحريم هاي ظالمانه عليه ايران اسلامي، اين ميزان واردات و صادرات از کشور صورت گرفته است. 
وي با بيان اينکه تراز تجاري کشور بدون احتساب فروش قيمت نفت مثبت بوده است افزود: تنها در ميزان صادرات صورت گرفته به کشور افغانستان طي هفت ماه گذشته شاهد رشدي 24 درصدي نسبت به سال گذشته بوده ايم. 
نوري گفت: با هدف توسعه بازاريابي و صادرات کالا به اين کشور از طريق ايران تدابيري اتخاذ تا از ورود کالاهاي بي کيفيت به اين بازار جلوگيري و کالاها بر مبناي استانداردهاي تعريف شده روانه بازار هدف شوند. 
وي با اشاره به اينکه تمرکز ما بيشتر بر روي کشورهاي همسايه است ادامه داد: ايران با پنج بازار صادراتي 70 درصد صادرات خود را پوشش مي دهد و اگر بتوانيم به 9 کشور پيراموني اين بازارها را توسعه بدهيم بيش از 80 درصد صادرات مان را پوشش داده ايم. 
نوري گفت: تحقق اين مهم خيلي متاثر از تحريم ها نيست و به دست آوردن آن امکان پذير است. 
وي ادامه داد: با توجه به شرايط امروز ايران مشکلاتي در حوزه صادرات و واردات وجود دارد، اما 2 کشور افغانستان و ايران براي گسترش مرادوات تجاري و اقتصادي خود آنقدر انگيزه دارند که اين مشکلات بر اين روابط آنها تاثير منفي نخواهد گذاشت. 
نوري در بخش ديگري از سخنان خود به ظرفيت هاي استان البرز اشاره و خاطرنشان کرد: اين استان در حوزه هايي از جمله صنايع غذايي، دارو و قطعات خودرو بسيار قوي است و در صورتي که بازرگان اين استان بتوانند بازارهاي همسايه از جمله افغانستان را به دست بياورند بايد با تمام قدرت و ظرفيت وارد شوند. 
بزرگترين نمايشگاه توانمندي هاي توليدي و صادراتي و فرصت هاي سرمايه گذاري استان البرز از 26 تا 29 آبان ماه داير در مجموعه نمايشگاهي گلشهر کرج داير است. 
در اين نمايشگاه بيش از 100 واحد توليدي و صادراتي، توليدات خود را در ديد عموم قرار داده اند. 
هيات هاي تجاري 10 کشور در نمايشگاه توانمندي هاي توليدي و صادراتي صنايع کوچک و متوسط البرز شرکت کرده اند. 
عراق، افغانستان، سوريه، لبنان، ترکيه، آذربايجان و قزاقستان از جمله کشورهايي هستند که در اين نمايشگاه حضور يافته اند. 
حدود 120 واحد صنعتي و توليدي البرز در زمينه صادرات فعاليت دارند. 
بيش از سه هزار و 500 واحد توليدي و صنعتي در اين استان مشغول به فعاليت هستند.