صعود ۸ پله‌اي ايران در رده‌بندي اقتصادهاي بزرگ دنيا

تاریخ انتشار : 1397/08/13

يک کارشناس اقتصادي با اشاره به اين که اقتصاد ايران از رتبه ۲۶ اقتصاد جهان در قبل از انقلاب به رتبه هجدهم در دوران پس از انقلاب رسيده است.

ه گزارش خبرگزاري تسنيم،‌ يک کارشناس ارشد مسائل اقتصادي گفت: ايران اسلامي به رغم تمامي تحريم ها و محدوديت هاي بين المللي طي چهار دهه اخير از سوي استکبار جهاني به سرکردگي آمريکا از رتبه 26 اقتصاد جهان در قبل از انقلاب به رتبه هجدهم در دوران پس از انقلاب رسيده است.

ساسان شاه ويسي که در مصاحبه با راديو سخن مي گفت افزود: گزارش سازمان هاي بين المللي طي يک ماهه گذشته ظرفيت قدرت اقتصادي ايران را در سطح تراز پانزدهم و شانزدهم اقتصاد جهان مطرح مي کند.

وي همچنين اظهار داشت: اتفاقاتي که در دوران پس از انقلاب در کشور افتاده بسيار متفاوت از دوران قبل از انقلاب است.

اين کارشناس ارشد مسائل اقتصادي گفت: صادرات روزانه نفت ايران در دوران قبل از انقلاب شش ميليون بشکه و نرخ متوسط هر بشکه نفت نيز 25 تا 30 دلار بوده است.

وي افزود: ايران در 40 سال قبل با سه بشکه نفت مي توانست يک اونس طلا خريداري کند که امروز با 15 بشکه نفت همان يک اونس طلا را خريداري مي کند.

شاه ويسي تصريح کرد: اگر درآمدهاي نفتي کشور به ميزان صادرات قبل از انقلاب يعني شش ميليون بشکه در روز مي بود و تحريم ها، فشارها، بايکوت ها و مسدود کردن اموال در ميان نبود تازه مسئولان با يک پنجم درآمدهاي نفتي قبل از انقلاب بعلاوه خسارت هاي وارده هشت ساله جنگ تحميلي مملکت را اداره مي کردند.

وي گفت: اندازه قابليت اقتصادي کشور با اين وجود بيش از چهار برابر نسبت به قبل از انقلاب افزايش يافته است.

اين کارشناس ارشد مسائل اقتصادي افزود: جمعيت کشور امروز دو و نيم برابر قبل از انقلاب است.

وي بيان داشت: درآمدهاي ايران قبل از انقلاب 50 ميليارد دلار در سال بود که اين درآمد براي 36 ميليون نفر جمعيت هزينه مي شد.

شاه ويسي ضمن اشاره به اينکه از اين ميزان جمعيت 32 تا 35 درصد در شهرها و بقيه در روستاها ساکن بودند، گفت: اين نسبت در دوران پس از انقلاب معکوس شد يعني 68 تا 70 درصد در شهر ها و بقيه در مناطق روستايي ساکن هستند.

وي افزود: تعداد شهرهاي ايران در دوران قبل از انقلاب کمتر از 300 شهر و اين نسبت در دوران پس از انقلاب به تعداد يک هزار و 70 شهر رسيده است.

اين کارشناس ارشد مسائل اقتصادي اظهارداشت: شهرهاي بزرگ در دوران قبل از انقلاب 15 شهر و اين تعداد در دوران پس از انقلاب به عدد 50 شهر افزايش يافته است.

وي ادامه داد: تعداد يک کلانشهر در دوران قبل از انقلاب به 15 کلانشهر در دوران پس از انقلاب رسيده است.

شاه ويسي يادآورشد: تلاش هاي صورت گرفته به رغم تمامي فشارهاي بيروني و محدوديت هاي بين المللي دوران انقلاب در تمامي حوزه ها به خصوص توسعه و آباداني کشور به هيچ وجه قابل مقايسه با دوران قبل از انقلاب نيست.