مذاکره براي تضمين روابط بانکي

تاریخ انتشار : 1397/04/26

وزير امور خارجه با بيان اينکه همه شرکاي ايران در برجام پس از خروج غيرقانوني آمريکا از برجام آماده همکاري با ما هستند، از ادامه مذاکرات براي تضمين روابط بانکي و ادامه فروش نفت ايران خبر داد.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)، محمدجواد ظريف در نشست هم اندايشي فعالان اقتصادي و نمايندگان خارجي ايران در اتاق بازرگاني تهران که با هدف بررسي راهکارهاي مقابله با تحريم هاي جديد با حضور فعالان اقتصادي برگزار شد، گفت: توان بخش خصوصي ايران به عنوان نماينده واقعي مردم ايران براي پيشبرد وظايف خود همواره مشخص بوده است، اين در حالي است که بعد از خروج غيرقانوني آمريکا از برجام، همه کشورها و شرکاي خود در برجام را آماده همکاري با ايران ديده ايم، حتي فرانسه، انگليس، آلمان، چين و روسيه به روشني بعد از اعلام خروج غيرقانوني آمريکا از برجام، حمايت خود را از اين توافق نامه بين المللي اعلام کرده اند. 

وزير امور خارجه افزود: در جلسه اي که با سه کشور اتحاديه اروپا و قبل از آن با چين و روسيه داشته ايم، همگي بر جبران خسارت هاي ايران در خروج آمريکا از برجام اشاره داشته اند. بيانيه موگريني نيز اين را به خوبي نشان داده است. 

وي تصريح کرد: شرکاي ما در برجام تعهد کرده اند که فروش نفت ايران به ميزان کنوني، حمل و نقل، روابط بانکي و موارد اقتصادي که در توافق نامه آورده شده است، ادامه يابد، پس اراده سياسي در جهان براي ادامه حضور فعال در جمهوري اسلامي ايران عليرغم فشارهاي آمريکا کاملا وجود دارد. 

به گفته ظريف، جهان اکنون بر سر يک دوراهي است که آيا آمريکا اراده سياسي خود را بر دنيا تحميل مي کند يا دنيا بر اساس يک نظام قانونمند که ايالات متحده آمريکا نيز زماني جزو پايه گذاران اين نظام بود، تصميم گيري مي کند؟ يقين دارم که تصميم گيري سياسي در جهان به سمت حرکت در راستاي قانونمندي است؛ اما ميزان توانمندي کشورهاي مختلف در مقابله با اين حرکت زورمدارانه و قلدرمابانه ايالات متحده هنوز مورد سوال است، لذا ضروري است که امروز ببينيم، اقدامات عملياتي و قانوني است. 

وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: اقدامات عملياتي گروه ۱+۵ منهاي آمريکا آغاز شده است و در سفر وين نيز با حضور وزراي امور خارجه، جزئيات اقداماتي که در حوزه بانکي و نفت قرار است انجام شود، براي تضمين روابط بانکي و تضمين ادامه فروش نفت ايران را با ما درميان گذاشتند و در اين هفته نيز همکاران من، اين موضوع را در پايتخت هاي کشورهاي اروپايي و دو عضو ديگر برجام ادامه مذاکره خواهند داد. 

ظريف گفت: بنگاههاي کوچک و متوسط بخش عمده اقتصاد ما و ساير کشورهاي عضو برجام را در اختيار دارند و همکاري متقابل زمينه همکاري در اين راستا را رقم خواهد زد؛ هفته آينده که سمينار سفراي ايران را خواهيم داشت، ۷۷ اتاق مشترک ايران و کشورهاي دنيا با سفراي مربوطه جلساتي را برگزار خواهند کرد تا زمينه ساز شناسايي مشترک بخش هاي خصوصي در حوزه بنگاههاي کوچک و متوسط باشيم و اين شروع خوبي براي بخش خصوصي ايران است که بتواند در يک اقتصاد پويا حرکت کرده و از تجربيات بخش خصوصي مخصوصا در کشورهاي اروپايي در اين حوزه استفاده کند. 

وزير امور خارجه گفت: برخي از شرکاي اروپايي ما نيز تمرکز بر اين موضوع را آغاز کرده اند، الان فرصت نوآوري و حرکت رو به جلو و پيدا کردن راهکارها و شرکاي جديد است و يقين دارم که دولت هاي عضو برجام، ساير کشورها و دولت هاي دوست ايران، از همکاران اقتصادي بخش خود و ايران حتما حمايت خواهند کرد.

 

حق خروج از برجام را حفظ کرده‌ايم

وي اظهار داشت: ما حق خروج از برجام را براي خود حفظ کرديم اما انتخاب ما اين است که بتوانيم با اعضاي باقيمانده از برجام به يک راهکار برسيم، در قالب اين قانونمندي، امروز ايران شکايت خود از ايالات متحده براي برقراري مجدد و غيرقانوني تحريم‌هاي يکجانبه را تسليم ديوان بين‌المللي دادگستري کرد و اميدواريم علاوه بر حوزه اقتصادي، در حوزه حقوقي نيز به دنيا نشان دهيم که اقدامات غيرقانوني آمريکا و تلاش براي بي توجهي به خواست جامعه بين المللي براي داشتن يک نظام قانونمند در دنيا، کاري نيست که از آن به راحتي و بدون مشکل حقوقي از سوي جامعه بين المللي عبور کنند. 

ظريف گفت: دولت کنوني آمريکا نمي داند که چطور با دنيا برخورد کند، اين درحالي است که اين ربطي به نفتا يا برجام ندارد و او همه اين قوانين را زير پا گذاشته است و ضروري است اين رفتار که به عنوان يک عادت در دنيا مرسوم شده است متوقف شود، در غير اين صورت اين عادت براي بر هم زدن نظم جهاني حرکت خواهد کرد و روندي نخواهد بود که اين آينده روشن را براي دنيا رقم زند.