ايران در آستانه ورود به شبکه پرداخت منطقه‌اي

تاریخ انتشار : 1397/04/25

مديرعامل شرکت خدمات انفورماتيک از ايجاد شبکه پرداخت منطقه‌اي توسط روسيه خبر داد و گفت: مقامات ايراني در حال مذاکره براي پيوستن به اين شبکه هستند.

سيد ابوطالب نجفي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا در خصوص روند اتصال کارت‌هاي ايران و روسيه گفت: در اين موضوع دو بحث مطرح است، يکي اين‌که کارت‌هاي موجود در کشور مغناطيسي هستند درصورتي‌که روس‌ها از کارت‌هاي هوشمند و چيپ دار استفاده مي‌کنند.

وي افزود: به همين دليل زماني که قرار شد اين طرح اجرايي شود، بنا شد اين اتصال به‌صورت کنترل‌شده انجام شود تا در خصوص جعل و تقلب در اين بخش، ايران متحمل آسيب کمتري شود.

نجفي تصريح کرد: روس‌ها معتقدند از آنجايي که کارت‌هاي بانکي در ايران مغناطيسي و از امنيت کمتري به نسبت کارت‌هاي هوشمند روسيه برخوردار هستند لذا در صورت بروز اتفاقي در حوزه جعل و تقلب خسارت ناشي از آن بر عهده ايران است.

وي ادامه داد: در اين شرايط تصميم بر اين شد که براي جلوگيري از آسيب کمتر در حوزه جعل و تقلب اين اتصال و ارتباط به‌صورت کنترل‌شده، انجام شود و فاز اول اين طرح بر روي دستگاه‌هاي ATM ها باشد. بدين معنا که کارت‌هاي بانکي ايران در عابر بانک‌هاي روس پذيرش و کارت‌هاي بانکي روسي نيز در عابر بانک‌هاي ايران پذيرش شود.

وي تأکيد کرد: تست‌هاي اوليه در اين بخش انجام شد که موفقيت‌آميز بود، اما در يک مرحله‌اي در چند ماه گذشته روس‌ها يک تغيير استراتژي دادند و به دنبال ايجاد يک شبکه پرداخت منطقه‌اي که بتواند تمام کشورهاي منطقه را تحت پوشش دربياورد، هستند.

نجفي افزود: روس ها براي اجراي اين طرح، ايران را ملزم به استفاده از مشخصات خاصي در سامانه‌هاي بانکداري الکترونيک کردند که در اين بخش بين دو کشور اختلاف ديدگاه به وجود آمده و اين پروژه در حال مذاکره است ازاين‌رو پيشرفت آن کمي کند شده است.

وي در پاسخ به اين پرسش که اين تغيير مواضع در کشور روسيه به دليل خروج آمريکا از برجام رخ‌داده است، گفت: خير، چون اين تغيير مواضع چند ماه قبل از خروج آمريکا از برجام صورت گرفته است و روسيه با خروج آمريکا از برجام در مواضع خود در اجراي اين طرح تغييري نداده است.

 

  •