نرخ سود بانکي ثابت مي ماند

تاریخ انتشار : 1397/04/10

تهران- ايرنا- رييس کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد درباره افزايش نرخ سود بانکي تصميم جديدي گرفته نشده است.

به گزارش ايرنا، «ولي الله سيف» امروز (دوشنبه) به مجلس شوراي اسلامي رفت تا در نشست کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي شرکت کند.
در اين نشست مشترک گزارشي از عملکرد و تصميم هاي ارزي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به نمايندگان مردم ارايه شد.
به گزارش تارنماي خانه ملت، سيف در پايان اين نشست گفت: بانک مرکزي براي افزايش نرخ سود بانکي تصميمي ندارد و بخش نظارتي با بانک هايي که نرخ سود را به صورت غيرمتعارف تغيير دهند، برخورد مي کند.
به گزارش ايرنا، براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار نرخ سود براي سپرده هاي يکساله 15 درصد و براي سپرده هاي کوتاه مدت 10 درصد محاسبه مي شود و نرخ سود تسهيلات نيز 18درصد است اما طبق برنامه ششم توسعه، فاصله سه درصدي ميان نرخ سود سپرده و تسهيلات بايد در مدت اجراي اين برنامه به تدريج کاهش يابد.
بيست و دوم اسفند پارسال معاون نظارتي بانک مرکزي اعلام کرد: تغيير و نوسان در بازار ارز سبب شد برنامه بانک مرکزي براي کاهش نرخ سود سپرده و تسهيلات در نظام بانکي به تاخير افتد.
«فرشاد حيدري» گفت: گواهي سپرده هاي يکساله با نرخ سود 20 درصد که براي مديريت بازار ارز صادر شد، به نرخ سود بانکي تکانه اي وارد کرد.

** تشريح چهار گروه کالايي براي تامين ارز 
رييس کل بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران يادآوري کرد: چهار گروه کالايي براي تامين ارز در نظر گرفته شده است که بر اين اساس ارز کالاهاي اساسي و مهم با استفاده از ارز حاصل از فروش نفت تامين مي شود.
سيف اضافه کرد: ارز مورد نياز کالاهاي ضروري و مواد اوليه کارخانه ها از منابع ارزي حاصل از صادرات کالاهاي غيرنفتي مانند صادرات محصولات پتروشيمي و فولادي از طريق سامانه ارزي نيما تامين مي شود.
سيف بيان کرد: همچنين مقرر شد ارز گروه سوم کالايي از طريق منابع ارزي حاصل از صادرات کالاهاي غيرنفتي به صورت توافقي از طريق بازار الکترونيکي و تحت نظارت تامين شود که پيش بيني مي شود تا چهار روز آينده اين مهم عملي شود.
به گفته وي، گروه چهارم کالايي نيز مربوط به کالاهاي ممنوعه است.
به گزارش ايرنا، دولت از بيست و يکم فروردين ماه يکسان سازي نرخ ارز را با اعلام قيمت هر دلار 4200 تومان کليد زد و با تهيه و تصويب دستورالعمل هايي، شيوه هاي تخصيص ارز را اعلام کرد.

** پيش بيني منطقي شدن قيمت سکه 
سيف پيش بيني کرد قيمت سکه بزودي منطقي شود و تصريح کرد: براساس برنامه ريزي ها سکه هاي طلاي پيش فروش شده مي تواند به گواهي سپرده تبديل و در بورس گواهي سپرده، معامله شود. 
وي ادامه داد: در اين زمينه با بورس توافق هايي صورت گرفته است تا امکان اين خريد و فروش فراهم شود.
به گزارش ايرنا، بهاي سکه تمام شامل طرح جديد و قديم امروز (يکشنبه) در بازار آزاد تهران رو به افزايش نهاد اما قيمت ديگر مسکوکات طلا نسبت به ديروز، روند کاهشي يافت.
امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد با رشد 665 هزار ريالي قيمت، جايگاه خود را رقم 29 ميليون و 350 هزار ريال تثبيت کرد.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح قديم نيز با 50 ريال افزايش بها، به 27 ميليون و 340 هزار ريال رسيد.
در بازار طلا، نيم سکه و ربع سکه هر کدام 50 هزار ريال افت قيمت داشتند و به ترتيب 14 ميليون و 280 هزار ريال و نيز هفت ميليون و 470 هزار ريال عرضه شد.
سکه گرمي با 60 هزار ريال کاهش قيمت، چهار ميليون و 190 هزار ريال به فروش رفت.
به دليل تعطيلي بازارهاي جهاني در روز يکشنبه، نرخ هر اونس طلا در رقم 1252 دلار و 81 سنت تثبيت شد اما هر گرم طلاي خام 18 عيار در بازار ايران با 32 هزار و 300 ريال افزايش قيمت، 2 ميليون و 394 هزار و 100 ريال به فروش رفت.
امروز قرار بود با هدف تعديل نرخ مسکوکات طلا، عرضه گواهي پيش فروش سکه در بورس کالا آغاز شود اما به دليل آماده نبودن زيرساخت هاي آن به زمان ديگري موکول شد.