بانک های خارجی همکار با کره شمالی از سیستم مالی آمریکا اخراج می شوند

تاریخ انتشار : 1396/06/26

مشروح خبر

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای هیل، کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا درنظر دارد بر متحدان کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی فشار آورد تا حمایت نظامی و اقتصادی این کشور را متوقف کنند.
این اقدام درحالی صورت می گیرد که دولت کره شمالی دامنه فعالیت های موشکی خود را گسترش داده است.
اعضای دموکرات و جمهوری خواه کمیته خدمات مالی از این طرح حمایت کرده اند. پیش نویس این طرح همچنان درحال بررسی است. کمیته های مختلف دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بر روی پیشنهادهای تازه در قبال کره شمالی کار می کنند.
این طرح ممکن است تبعات اقتصادی زیادی برای آمریکا و روابطش با چین داشته باشد. اما موافقان آن می گویند که آزمایش های موشکی و رفتار اخیر کره شمالی باید با پاسخ شدیدی مواجه شود.
«اندی بار» عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا که ریاست پنل تجارت و سیاست پولی در کمیته خدمات مالی را برعهده دارد، گفت: باید برای متوقف کردن تهاجم و تهدیدهای این رژیم یاغی اقدامی انجام دهیم.
وی افزود: بانک های خارجی یا باید با کره شمالی کار کنند یا با آمریکا.
در حال حاضر، انجام تراکنش های مالی با کره شمالی توسط بانک های چندملیتی که همکاری هایی با آمریکا دارند، ممنوع است. اما بانک های خارجی که با کره شمالی ارتباط دارند، ممکن است از حفره های قانونی استفاده کرده و حساب هایی در بانک های آمریکایی باز کنند.
به نوشته تارنمای هیل، چین حمایت نظامی و اقتصادی مستقیم به کره شمالی ارائه می کند. در همین حال، این کشور میزبان شرکت هایی است که کره شمالی از آنها برای پولشویی و قاچاق استفاده می کند. «اداره کنترل دارایی های خارجی/ OFAC» در وزارت خزانه داری آمریکا که تحریم ها را مدیریت می کند، می تواند فهرست این شرکت ها و بانک ها را منتشر کند اما کارشناسان می گویند که برای شناسایی آنها به کمک بیشتری از چین نیاز دارند.
قانونگذاران علاقه چندانی به آغاز یک جنگ تجاری ویرانگر با چین ندارند اما تاکید دارند که واشنگتن باید فشار را بر این کشور که حامی اصلی کره شمالی است، افزایش دهند.
در پی آزمایش موشک های بالستیک و اتمی کره شمالی، شورای امنیت سازمان ملل تحریم هایی علیه صادرات منسوجات، مواد معدنی و مواد غذایی دریایی کره شمالی وضع کرده و صادرات نفت به آن کشور را محدود کرده است.