سهم کم کمپانی های انگلیسی در بازار ایران/بانک های انگلیسی شتاب کنند

تاریخ انتشار : 1395/09/09

مشروح خبر

به گزارش ایرنا، نادمی گفت: زمان آن فرارسیده که فعالان حوزه اقتصادی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری گسترده‌ای که در ایران وجود دارد، استفاده کنند.
وی افزود: ایران در زمره 20 کشور بزرگ اقتصادی دنیا قرار دارد که تولید ناخالص داخلی‌اش بالغ‌ بر 400 میلیون دلار برآورد می‌شود.
نادمی همچنین با اشاره به بحران‌های منطقه و گسترش پدیده تروریسم در جهان بیان داشت: این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از امنیت بالایی برخوردار است و سرمایه‌گذاران خارجی می توانند از بازار 300 میلیونی منطقه بهره‌مند شوند.
این مقام وزارت خارجه ایران یادآور شد که به‌رغم گذشت مدت کوتاهی از لغو تحریم‌های بین‌المللی و اجرایی شدن برجام، ایران توانسته است نرخ تورم را از 48 درصد به 7.8 درصد تنزل و نرخ رشد اقتصادی‌اش را از -5 درصد به 5 درصد افزایش دهد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که بهای نفت خام نیز در بازار جهانی با کاهش 46 درصدی مواجه بوده است.
نادمی با اشاره به مشوق‌هایی که دولت ایران برای صاحبان سرمایه در نظر گرفته است، یادآور شد که دست‌کم یک‌صد پروژه درزمینهٔ حمل‌ونقل، مخابرات، برق، ساخت‌وساز نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است.
رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، با اشاره به سفرهای متعدد هیات‌های تجاری به ایران در پی اجرایی شدن برجام بیان داشت: بر اساس داده‌های آماری سازمان‌های بین‌المللی، انتظار می‌رود حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران تا پایان سال جاری میلادی به 8 میلیارد دلار برسد.
این مقام وزارت خارجه همچنین گفت که با وجود روند فزاینده سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای اروپایی، سهم انگلیس تاکنون قابل‌توجه نبوده است.
نادمی گفت: به‌رغم اینکه انتظار می‌رفت مساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، شرکت‌های انگلیسی را برای ورود به بازار ایران تشویق کند، اما هنوز به نظر می‌رسد که کارهای بیشتری در این زمینه باید صورت گیرد.
وی تصریح کرد: ما امیدوار هستیم مؤسسات بانکی انگلیس پیش از آنکه دیر شود، تصمیم درستی اتخاذ کنند.
«حسن فروزان فرد» عضو هیات نمایندگی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز طی سخنانی در این کنفرانس از آمادگی اتاق بازرگانی برای حمایت از گسترش روابط تجاری با ایران، تسهیل سرمایه‌گذاری و رفع موانع تجاری خبر داد.
وی همچنین بیان داشت که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا می‌تواند زمینه گسترش روابط تجاری میان انگلیس و ایران را فراهم آورد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در همین حال از مواضع اخیر وزیر خارجه انگلیس مبنی بر تأثیرگذاری لندن بر دولت آینده آمریکا در خصوص برجام استقبال کرد.
وی گفت: این مساله نشان‌دهنده عزم صحیح دولت انگلیس در گسترش روابط تجاری با ایران است.
فروزان فرد تصریح کرد: وقت آن رسیده که فعالان اقتصادی آستین‌ها را بالا زده و وارد عمل شوند.
«لیسا ویدون» عضو ارشد وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس نیز طی سخنانی در این کنفرانس با اشاره به تمایل کمپانی‌های انگلیسی برای ورود به بازار تجاری ایران گفته است: حل موانع بانکی پسا برجام اولویت دولت انگلیس است.
وی بابیان اینکه « لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در ژانویه گذشته چشم‌انداز جدیدی را در روابط تجاری میان ایران و انگلیس به وجود آورده است» تصریح کرد: این فرصتی برای یک‌بار در نسل، برای کمپانی‌های انگلیسی است.
کنفرانس بین‌المللی «بازار شرکت‌های ایرانی»، صبح امروز دوشنبه با حضور «حسن فروزان فرد» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و شماری از مقامات انگلیسی در لندن گشایش یافت.
کنفرانس یادشده که در سالن اجتماعات 'گراند کونات رومز' در دو جلسه صبح و بعد از ظهر برگزار می شود، با استقبال فراوان فعالان اقتصادی ایران و انگلیس، تحلیلگران و مشاوران اقتصادی مواجه شده است.