ميراث اصلاحات اقتصادي

تاریخ انتشار : 1403/01/29

دنياي اقتصاد : اتاق بازرگاني آمريکا-چين (USCCC) يک سازمان غيرانتفاعي با عضويت دو مليتي است که به توسعه فعاليت‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري بين آمريکا و چين مي‌پردازد. اين اتاق، با ارائه خدمات به شرکت‌ها، بازرگانان و مردم آمريکا و چين، آنها را در درک بهتر محيط‏‏‏‌هاي تجاري و سنت‏‏‏‌هاي فرهنگي، به‌منظور بهبود بازرگاني بين دو کشور، ياري مي‌کند. روابط بازرگاني بين چين و آمريکا يکي از پيچيده‏‏‏‌ترين و مهم‌ترين روابط دوجانبه در صحنه بين‌المللي است. اين دو قدرت اقتصادي با داشتن توليدات گسترده و نيازهاي متقابل، نه‌تنها تاثيرگذارترين بازارهاي جهان را تشکيل مي‌دهند، بلکه به‌طور مستقيم بر روند توسعه اقتصاد جهاني تاثير مي‌گذارند.

با اين حال اختلافات و تضادهايي نيز در روابط آنها وجود دارد که در برخي موارد به‌شدت موجب تنش‌هاي سياسي و اقتصادي شده و تاثيرات گسترده‌اي بر بازارهاي جهاني داشته‌است. تجارت بين چين و آمريکا، با وجود اين اختلافات، همچنان به‌عنوان يکي از پايه‌‌‌‌هاي اساسي تقويت اقتصاد جهاني شناخته مي‌شود.

اين مبادلات تجاري از محصولات صنعتي گرفته تا خدمات فناورانه و سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک، بسيار گسترده است و به اقتصاد دو کشور و به‌تبع آن به اقتصاد جهاني، ارزش‌افزوده زيادي مي‌بخشد.

در سال‌۲۰۲۱ ميلادي، حجم تجارت اين دو کشور، قريب به ۶۹۰‌ميليارد دلار بوده که از اين ميزان بيش از ۱۵۰‌ميليارد دلار کالا از آمريکا به چين و بيش از ۵۴۰‌ميليارد دلار از چين به ايالات‌متحده صادر شده‌است.

عمده مبادلات بازرگاني دو کشور شامل کالاهاي الکترونيکي، مواد شيميايي، سوخت و کالاهاي کشاورزي بوده‌است. بيش از ۱۲‌درصد از کل واردات و ۱۷‌درصد از کل صادرات آمريکا در همکاري با کشور چين انجام‌گرفته و در طرف مقابل، قريب به ۷‌درصد واردات و بيش از ۱۷‌درصد صادرات چين نيز حاصل فعاليت‌هاي بازرگاني با ايالات‌متحده بوده‌است. براي توسعه و بهبود اين روابط، تبادل‌نظر و همکاري ميان دولت‌ها، صنايع و سازمان‌هاي تجاري هر دو کشور بسيار اساسي است، همچنين توسعه شبکه‌‌‌‌هاي اطلاعاتي و فرهنگي بين کسب‌وکارها و بازرگانان هر دو کشور، مي‌تواند به کاهش ابهامات و بهبود فهم متقابل درباره شرايط تجاري و فرهنگ کسب‌وکار کمک کند. سازمان‌هايي مانند اتاق بازرگاني آمريکا-چين نيز نقش بسيار مهمي در ايجاد فرصت‌ها و راهکارهاي مشترک براي شرکت‌ها و فعالان اقتصادي چين و آمريکا دارند تا با اطمينان بيشتري وارد اين بازارها شوند و همکاري‌هاي موثرتري را انجام دهند.

 ميراث اصلاحات

تاريخچه روابط تجاري بين آمريکا و چين به قرن نوزدهم بازمي‌‌‌‌گردد. در آن زمان، آمريکا به‌عنوان يک کشور نوپا و پرطرفدار در تجارت‌جهاني، به‌دنبال بازارهاي جديد براي صادرات کالاهاي خود بود. تجارت اين کشور با چين شامل صادرات محصولاتي مانند پنبه، تنباکو و مواد غذايي بود.

 در دهه‌هاي بعدي، روابط تجاري بين اين دو کشور به‌شدت گسترش يافت، اما در اوايل قرن بيستم، با تحولات سياسي و ناپايداري‌‌‌‌هاي داخلي در چين، اين روابط تحت‌تاثير قرارگرفت. پس از اعمال اصلاحات اقتصادي در دهه‌۱۹۷۰، روابط تجاري بين آمريکا و چين دوباره به‌سرعت گسترش يافت. اين اصلاحات، به‌ويژه باز‌کردن بازار چين به روي سرمايه‌گذاران خارجي و تجارت بين‌المللي، منجر به افزايش تعاملات تجاري بين دو کشور شد. در همين راستا، اتاق بازرگاني آمريکا-چين، در سال‌۱۹۹۳ در شهر‌سنت لوئيس توسط يک گروه از تاجران چيني و آمريکايي به رهبري پرسکات بوش جونيور و با حمايت اوليه چند شرکت بزرگ و مديران آن تاسيس شد.

با افزايش حجم تجارت بين دو کشور، اتاق بازرگاني آمريکا-چين به يک سازمان غيرانتفاعي و دومليتي شناخته‌شده تبديل شد. اين سازمان به‌گونه‌اي رشد کرد که نمايندگي‌‌‌‌هاي متعددي در شهرهاي اصلي هر دو کشور آمريکا و چين دارد.

 USCCC با بيش از ۳۵۰شرکت عضو اوليه و با اضافه‌شدن اعضاي جديد و مشارکت شرکت‌ها و بازرگانان از مناطق مختلف جهان، دامنه فعاليت خود را گسترش داده‌است.

 اين نهاد اقتصادي همچنين با سازمان‌ها و نهادهاي دولتي ساير کشورها همکاري مي‌کند تا فعاليت‌هاي تجاري و سرمايه‌گذاري را بين آمريکا، چين و ساير کشورها با تاکيد بر اقتصادهاي در حال رشد، گسترش دهد.

 مدل آنگلوساکسون

فعاليت اتاق بازرگاني چين و آمريکا، مبتني بر مدل آنگلوساکسون است. مدل آنگلوساکسون، مدلي بر پايه عضويت داوطلبانه و بدون قانون براي اتاق بازرگاني است.  در اين شيوه، وظيفه عمومي براي اتاق بازرگاني تعريف نشده و هيچ حکم قانوني نيز مبني‌بر پرداخت اجباري دولت براي حمايت از آن وجود ندارد. درواقع اتاق به‌عنوان شخص حقوقي و ‌برابر با ديگر انجمن‌ها و اتحاديه‌‌‌‌ها، ثبت مي‌شود، لذا مي‌توان اتاق با مدل آنگلوساکسون را يک سازمان غيرانتفاعي تحت‌قوانين خصوصي دانست که به‌دنبال حفاظت از منافع کارآفرينان، بر اساس عضويت داوطلبانه است.

اين مدل تحت‌عناوين مدل آنگلوساکسون، انگليسي- آمريکايي يا قوانين خصوصي شناخته مي‌شود و ابتدا در مستعمرات انگليس در سراسر جهان مورد‌استفاده قرارگرفت. شيوه فعاليت آنگلوساکسون، نخستين‌بار توسط کارآفرينان مهاجر به آمريکاي‌شمالي مورد‌استفاده قرارگرفت و اولين اتاق از اين نوع در آمريکاي‌شمالي، در سال‌1798 و در شهر نيويورک راه‌اندازي شد. امروزه اين مدل در بيشتر کشورهاي انگليسي زبان مانند ايالات‌متحده، بريتانيا و استراليا ديده مي‌شود.

محدوديت درآمدهاي ناشي از حق‌عضويت و نياز به جست‌وجو براي ارائه خدمات جديدي به‌منظور بهبود وضعيت مالي به دليل استقلال مالي اتاق‌ها، از معضلات اين شيوه عملکرد است.

 عضويت و ساختار

يکي از مهم‌ترين فاکتورهاي شکل‌گيري سيستم آنگلوساکسون، عضويت اختياري است.  در اتاق مشترک آمريکا و چين، سه نوع عضويت اعم از عضو حلقه رياست، حامي شرکتي و عضو معمولي وجود دارد. با توجه به امکاناتي که اتاق بازرگاني در اختيار اعضاي خود قرار مي‌دهد، حق‌عضويت آنها متفاوت است. حق‌عضويت اتاق‌هاي بازرگاني در USCCC، براي هريک از انواع عضويت ذکرشده به ترتيب، 350، 2000 و 10‌هزار دلار در سال‌است.

اتاق در حوزه بودجه ‌بيشتر به همين حق‌عضويت‌‌‌‌ها و همچنين وجوهي که از اسپانسرها دريافت مي‌کند متکي است. از جمله مزاياي خاص عضويت 10‌هزار دلاري (حلقه رياست)، مي‌توان به ارائه 10‌بار خدمات رايگان ويزا در سال، يک صفحه تبليغ در نشريه USCCC و تخفيف براي شرکت در تمامي جلسات، برنامه‌‌‌‌ها و ماموريت‌هاي تجاري اشاره کرد.

ساختار اتاق بازرگاني آمريکا-چين به‌عنوان يک سازمان غيرانتفاعي و دومليتي، از چندين سطح و واحد تشکيل شده‌است که هرکدام وظايف و مسووليت‌هاي خود را دارند. مجمع‌عمومي، شامل اعضاي اصلي اتاق بازرگاني است که داراي حق‌راي و شرکت در تصميم‌گيري‌هاي مهم سازماني هستند.

اين مجمع معمولا در فواصل منظم برگزار مي‌شود و گزارش عملکرد سازمان را بررسي و انتخاب اعضاي هيات‌مديره و مديران ارشد را انجام مي‌دهد. هيات‌مديره مسوول نظارت بر عملکرد کلي سازمان و تصميم‌گيري در مورد سياست‌ها و راهبردهاي اصلي آن است. اين هيات‌مديره معمولا از اعضاي انتخابي از ميان اعضاي مجمع‌عمومي تشکيل مي‌شود.

مديريت اجرايي نيز به اجراي روزمره فعاليت‌ها و اداره عمليات مختلف مربوط مي‌شود. مدير اجرايي مسووليت‌هاي مانند مديريت منابع انساني، مالي، بازاريابي و ارتباطات اتاق را بر عهده دارد. علاوه‌بر اين، اتاق بازرگاني ممکن است براي بررسي مسائل خاص و توسعه برنامه‌هاي مختلف، کميته‌‌‌‌ها و زيرگروه‌هايي را تشکيل دهد. اين گروه‌ها معمولا از اعضاي متخصص و علاقه‌‌‌‌مند تشکيل شده و به ارائه پيشنهادات در زمينه‌‌‌‌هاي خاص مي‌پردازند.

 کارکردها و عملکرد

اتاق بازرگاني آمريکا-چين با باور اينکه بيشترين موفقيت‌هاي تجاري بر پايه اعتماد بنا شده‌است و اعتماد تنها از طريق ارتباطات شکل مي‌‌‌‌‌گيرد، سعي در تسهيل توسعه اين عنصر مهم براي شرکت‌هاي آمريکايي و چيني دارد.

طي سال‌ها، اتاق مراسم‌‌‌‌هاي شبکه‌‌‌‌سازي تجاري، انجمن‌هاي سرمايه‌گذاري، ماموريت‌هاي تجاري و فعاليت‌هاي مرتبط متعدد ديگر را برگزار کرده‌است. مهم‌ترين فعاليت اين اتاق، توسط هيات‌مديره و يک شبکه گسترده از ارتباطات انجام مي‌شود.

آنها براي اعضاي USCCC و همچنين جوامع تجاري عمومي در هر دو کشور، دسترسي مستقيم به رهبران کسب‌وکار و مقامات دولتي را فراهم مي‌کنند که در توسعه کسب‌وکار آنها بسيار اساسي هستند.

اتاق آمريکا-چين همچنين به‌طور مستقيم به شرکت‌ها در فعاليت‌هاي تجاري دو کشور مشاوره مي‌دهد، از شبکه گسترده ارتباطات استفاده مي‌کند و نقش کليدي در کمک به آنها براي ورود به بازار، مديريت هزينه‌‌‌‌ها، تشکيل شرکت‌هاي تضامني و حل مشکلات ايفا مي‌کند.

طي سال‌ها، اتاق بازرگاني آمريکا-چين خدمات خود را به اعضا و جامعه تجاري به‌صورت گسترده ارائه کرده‌است. کارکنان داخلي اين نهاد و شبکه گسترده از شرکاي شرکتي و مشاوران خارجي قادرند بسياري از مشکلات رخ‌داده براي شرکت‌هاي آمريکايي و چيني را به‌طور خاص تحليل کنند.

 به‌طور کلي، خدمات ارائه‌شده توسط اتاق شامل کمک به تاسيس شرکت‌ها، آموزش‌هاي فرهنگي دوجانبه، مشاوره تجاري و کمک به کسب‌وکار‌‌‌‌هاي کوچک، خدمات ترجمه، کمک سفر به چين و ماموريت‌هاي تجاري مي‌شود.

 زندگي‌نامه رئيس اتاق

سيوا يم، حسابدار حرفه‌‌‌‌اي (CPA) و تحليلگر مالي (CFA)، يک بانکدار و سرمايه‌گذار با بيش از ۲۰سال‌ تجربه در زمينه ادغام و تملک شرکت‌ها، عرضه عمومي اوراق و امور قراردادهاي خصوصي اوراق‌بهادار، تامين مالي و خصوصي‌‌‌‌سازي است.

او سمت مديرعامل شرکت Siva Yam & Associates را برعهده دارد. «سيوا يم و همکاران» يک شرکت مشاوره خصوصي بانکداري و سرمايه‌گذاري است که به‌طور تخصصي در حوزه تجارت و سرمايه‌گذاري بين آمريکا و آسيا و به‌خصوص، چين، فعاليت مي‌کند. او همچنين شريک شرکت U.S.-China Capital، يک بانک معامله‌‌‌‌گر مستقر در هنگ‌کنگ است. علاوه‌بر اين، او به‌عنوان مشاور برخي از صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و شرکت‌هاي بازرگاني فعاليت مي‌کند و رئيس اتاق بازرگاني آمريکا-چين است.

سيوا يم؛ مدرک MBA خود را از دانشگاه دوک در کاروليناي شمالي و مدرک ليسانس بازرگاني خود را با معدل برتر از دانشگاه ويسکانسين دريافت کرده‌است.

وي پيش از آن، از دانشگاه پلي‌تکنيک هنگ‌کنگ فارغ‌التحصيل شده‌است. سيوا يم، پيش از فعاليت‌هاي فعلي‌‌‌‌اش، موسس، مديرعامل ارشد و مدير بانکداري سرمايه‌گذاري شرکت Chicago Capital، بود. پيش از تاسيس Chicago Capital، وي در بخش مالي شرکت Stifel، Nicolaus & Company، Incorporated، در سمت‌‌‌‌هاي مديريتي مختلف فعاليت کرد. سيوا يم به‌عنوان يک متخصص در امور تجاري آمريکا-آسيا شناخته شده‌است و يک مصاحبه با او توسط يک دانشمند برجسته در چين نيز بخشي از کتاب درسي براي دانشگاه‌‌‌‌هاي چين شده و توسط‌ميليون‌ها دانشجوي دانشگاه مورد مطالعه قرارگرفته‌است.

وي به‌عنوان يک حسابدار حرفه‌‌‌‌اي و تحليلگر مالي، جوايز متعددي را دريافت کرده و به‌طور مداوم در بيش از ۱۰۰ کنفرانس، سمينار و مصاحبه تلويزيوني در هر دو کشور، آمريکا و چين، در مورد چين سخنراني کرده‌است. برخي از مصاحبه‌‌‌‌هاي او به چيني، هندي، ويتنامي و فرانسوي ترجمه شده‌اند.