مديريت ۲۰۰ ميليارد دلار از تجارت خارجي کشور به وسيله شبکه بانکي

تاریخ انتشار : 1402/11/28

رئيس‌کل بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه پايه‌هاي اقتصاد کشور بر روي نظام بانکي استوار شده است و 90 درصد تأمين مالي کشور برعهده نظام بانکي است گفت: هم‌اکنون نزديک به 200 ميليارد دلار تجارت خارجي کشور در جهان به وسيله نظام بانکي مديريت مي‌شود

به گزارش ايلنا از بانک مرکزي، محمدرضا فرزين در چهاردهمين گردهمايي روساي موفق شعب بانک‌هاي کشور گفت: کارکنان و مديران شبکه بانکي با تلاش شبانه‌روزي در خدمت رشد و توسعه اقتصادي کشور هستند و همچنين با توجه به حجم تجارت خارجي کشور، در خنثي‌سازي تحريم‌ها نيز موفق عمل کرده‌اند.

وي يادآور شد: متاسفانه بي‌مهري‌هايي در کشور نسبت به نظام بانکي وجود دارد؛ بارها ديده شده در فضا‌هاي مختلف زحمات همکاران ما در نظام بانکي ناديده گرفته مي‌شود و سعي در فضاسازي نسبت به همکاران پاکدست ما در نظام‌بانکي دارند.

رئيس کل بانک مرکزي ادامه داد: تمام بخش‌ها در کشور نقاط قوت و ضعفي دارند اما در انتقاد از يک مجموعه بايد بدانيم نسبت به چه تعداد افراد و چه مقدار کار و چه ميزان عملکرد مالي صحبت مي‌کنيم. تجارت خارجي و نقل انتقالات داخلي و خارجي کشور به همت نظام بانکي کشور به خوبي جريان دارد و در واقع يکي از نقاط قوت کشور نظام بانکي است.

وي در ادامه اين سخنراني خاطرنشان کرد: از نظر بانکداري الکترونيک نيز از بسياري از کشور‌هاي اروپايي از جمله روسيه بسيار جلوتر هستيم.

رئيس کل بانک مرکزي تأکيد کرد: بايد زحمات همکاران نظام بانکي بخوبي تبيين شود تا به افرادي که اطلاعات کافي ندارند اجازه زير سوال بردن خدمات نظام بانکي داده نشود.

 فرزين با بيان اينکه نظام بانکي يکي از نقاط قوت اقتصادي کشور است، يادآور شد: اگر متوجه نباشيم، دشمن اين نقطه قوت را به يک نقطه ضعف تبديل مي‌کند؛ به همين دليل دشمن نظام بانکي و مالي کشور را مورد هدف قرار داده است. 

وي تأکيد کرد: لذا نبايد نسبت به اين مسئله غافل باشيم و وظيفه داريم به امور اطلاع رساني و روابط عمومي و همچنين ارائه خدمات و کار‌هايي که در صنعت بانکداري انجام مي‌شود توجه ويژه‌ داشته باشيم.

رئيس کل بانک مرکزي خاطرنشان کرد: تکنولوژي‌هاي جديد بانکداري موجب شده نياز جامعه نسبت به بانک‌ها افزايش پيدا کند و هر چه جوامع به سمت تکنولوژي پيش مي‌روند، نياز جامعه به بانکداري افزايش مي‌يابد، اما نوع خدمات تغيير پيدا مي‌کند. 

 فرزين درخصوص تأثير هوش مصنوعي بر صنعت بانکداري گفت: هوش مصنوعي تاثيرات بسيار زيادي در صنعت بانکداري خواهد داشت و در بانک مرکزي نيز سال گذشته متوجه اين مسئله شده‌ايم و اداره جديدي براي توسعه اين فناوري‌ها در بانک مرکزي اختصاص داديم.

وي يادآور شد: البته اقدامات بانک مرکزي بيشتر از منظر بانکداري مرکزي بوده است و نه از منظر بانکداري تجاري، اما به نظر مي‌رسد بايد در حوزه بانکداري تجاري نيز برنامه‌ريزي بيشتري صورت بگيرد.

رئيس کل بانک مرکزي ضمن تأکيد بر توجه به آموزش در اين حوزه، عنوان کرد: بخشي از اين مسئله به حوزه آموزش برمي‌گردد و آموزش نقش مهمي دارد. نبايد به دليل عدم آموزش از تکنوروژي عقب بمانيم و آموزش نقش مهمي در توسعه فناوري‌ها در صنعت بانکداري و حرکت اين صنعت در کشور همگام با تغييرات جهان دارد. در اين باره آموزش هاي حين خدمت مي تواند موثر باشد.

فرزين ادامه داد: هوش مصنوعي و تکنولوژي جديد نياز به شعب را کاهش مي‌دهد، اما خدمات غيرحضوري نيز نياز به مشاوره دارد. ممکن است شکل ارائه خدمات متفاوت شود، اما همواره نياز به اين خدمات وجود خواهد داشت. چراکه خدمات پيچيده تر و متنوع تر مي شود و لذا ارائه اين خدمات نياز به دانش خواهد داشت و بايد براي آن برنامه‌ريزي کنيم.

وي افزود: در همايش امروز بيشتر مديران موفق کشور جوان بوده‌اند و کمتر از ۵ سال سابقه مديريت داشته‌اند و به نظر مي‌رسد هر چه سن بالاتر رفته انگيزه‌ها براي موفقيت کاهش پيدا کرده است. به نظر مي‌رسد اين مسئله نقطه ضعفي است که بايد به آن توجه کنيم و بايد برنامه‌ريزي براي افزايش انگيزه افراد با تجربه بالاتر در حوزه منابع انساني داشته باشيم. استفاده از تجربه افراد با سابقه بالا بسيار مهم است و اميدواريم در آينده تعداد افراد باسابقه بيشتر در ميان مديران موفق بيشتر شود.

وي همچنين ضمن بزرگداشت ياد و خاطره مرحوم دولت آبادي يادآور شد: جا دارد يادي کنيم از مرحوم دولت آبادي مديرعامل فقيد بانک ملت، ايشان چهره ماندگار نظام بانکي و مديري موفق در اين عرصهبود. ايشان منشأ خدمات شايسته و روش هاي نوين خدمت رساني بود و شخصيت حرفه اي متمايزي داشت. از منظر شخصيتي نيز ايشان فردي درستکار، آرام و محترم بود. نام نيک ايشان همواره در نظام بانکي به عنوان يک مدير موفق باقي خواهد بود و لذا بايد سبک مديريتي ايشان ايشان الگوي حرفه اي در آموزش‌هاي مان باشد و الگوي حرفه اي ايشان را به کار بنديم. اين گونه نام بزرگان صنعت بانکداري ماندگار مي شود.

آموزش کارکنان امري ضروري در فضاي رقابتي فزاينده است

 فرشاد حيدري رئيس موسسه عالي آموزش بانکداري ايران  نيز در چهاردهمين گردهمايي روساي موفق شعب گفت: امروزه بر اساس تغييراتي که در حوزه بانکداري به دليل وجود فناوري و آثار گسترده ان بر عمليات بانکي ضروري است که هيئت مديره بانک ها و بانک مرکزي با نگاه به اين تغييرات براي ارائه خدمات نوين به مشتريان در شعب اقدام کنند. 

وي با اشاره به اهميت سرمايه گذاري بلندمدت در حوزه فناوري اطلاعات بانکي افزود: شبکه بانکي بايد با آموزش کارکنان در اين حوزه بتواند  آمادگي  براي مواجهه با اين تغييرات  را ايجاد کند و در فضاي رقابتي فزاينده خدمات با کيفيت به آحاد جامعه به واسطه بهره گيري از فناوري هاي نوين ارائه کند. 

رئيس موسسه عالي بانکداري تصريح کرد: قطعا آينده بازار، چشم انداز متفاوتي با وضعيت کنوني خواهد داشت، از اين رو لازم است بانک ها با استراتژي بلندمدت با اين تغييرات مواجه شوند تا بتوانند سهم بازار خود را حفظ کنند. 

وي با ارائه گزارشي در خصوص چهاردهمين گردهمايي رؤساي موفق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباري به حضور 29 بانک و موسسه اعتباري و قدرداني از 370 رئيس موفق شعبه در اين گردهمايي نيز اشاره کرد.