ناترازي بانکي را به صفر رسانديم

تاریخ انتشار : 1402/11/10

مديرعامل بانک توسعه تعاون با بيان اينکه به‌طور ميانگين بيش از ۹۰ درصد تعهدات بانک در زمينه تسهيلات تکليفي پرداخت شده است، گفت: در کنار تکليف سنگين و انجام تعهداتي که بانک مرکزي در قانون بودجه تعيين کرده بود، اضافه‌برداشتي از بانک مرکزي نداشتيم و ناترازي بانکي ما صفر بوده است.

به گزارش ايسنا، محمد شيخ حسيني امروز در نشست خبري با اشاره به عملکرد بانک توسعه تعاون اظهار کرد: بانک توسعه تعاون، بانک تخصصي بخش تعاون و بخش واقعي اقتصادي به خصوص بنگاه‌هاي کوچک و متوسط اقتصادي کشور است. افتخار ما اين است که تمرکز و تمام منابع، امکانات و ابزارهاي تامين مالي بانک ما به‌صورت ۱۰۰ درصدي در بخش واقعي اقتصاد به جامعي واقعي هدف که تعاوني‌ها و بنگاه‌هاي کوچک و متوسط و کسب‌وکارهاي خرد افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي است.

وي با بيان اينکه در دولت سيزدهم دستاوردهاي بسيار قابل توجه و بزرگي داشتيم، افزود: از زمان تشکيل بانک توسعه در ۱۳۸۸ به واسطه سياست‌هاي کلي اصل ۴۴ ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، تا امروز بيش از ۶۰ درصد تسهيلات پرداختي در دولت سيزدهم انجام شده است. سرمايه بانک توسعه تعاون در ابتداي دولت ۲۸ هزار ميليارد ريال بوده که اکنون به ۶۲ هزار ميليارد ريال رسيده است و حدود ۱۲۴ درصد رشد سرمايه داشتيم.

مديرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به نسبت کفايت سرمايه بانک به‌عنوان يکي از از شاخص‌هاي مهم و کلان بانکي، بيان کرد: اين شاخص در ابتداي دولت منفي ۰.۲۴ بوده که با افزايش سرمايه در بانک و ساير شاخص‌ها از جمله سوددهي بانک، کيفيت و ترکيب دارايي‌هاي بانک، کاهش mpl يا نسبت مطالبات غيرمالي بانک و کفايت سرمايه رشد قابل توجهي داشته و بر اساس صورت‌هاي مالي ۱۴۰۱ به ۶.۶ درصد رسيده است.

بعد از ۱۰ سال، در ۱۴۰۱ به سوددهي رسيديم

شيخ‌حسيني با بيان اينکه بانک توسعه تعاون از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ هرسال زيان داشته است، افزود: ما بعد از ۱۰ سال در پايان ۱۴۰۱ به سوددهي رسيديم، اين سوددهي در ۱۴۰۲ هم ادامه دارد و بانک در ريل سوددهي قرار گرفته است که نشان‌دهنده عملکرد خوب بانک بوده و به سمت اين مي‌رويم که ناترازي هزينه و درآمدهاي بانک را به صفر برسانيم.

وي با بيان اينکه در راستاي تحقق شعار سال و کنترل تورم و رشد توليد، ناترازي نقدينگي بانک را به صفر رسانديم، گفت: در کنار تکليف سنگين و انجام تعهداتي که بانک مرکزي در قانون بودجه در حوزه تسهيلات تکليفي تعيين کرده بود، از جمله تسهيلات تبصره ۱۸ و ۱۶، تسهيلات فرزندآوري، مشاغل خانگي، قرض‌الحسنه ازدواج، حمايت از کسب‌وکارهاي کوچک و متوسط، اضافه‌برداشتي از بانک مرکزي نداشتيم و ناترازي بانکي ما صفر بوده است.

مديرعامل بانک توسعه تعاون با بيان اينکه عامل اصلي تورم رشد نقدينگي است، اظهار کرد: يکي از عوامل رشد نقدينگي، اضافه‌برداشت بانک‌ها به علت ناترازي بين منابع و مصارف است که باعث تزريق پول پرقدرت بانک به بانک‌ها و تورم مي‌شود، اما ما علي‌رغم تعهدات سنگين اين موضوع را مديريت کرديم و با وجود اينکه در بيشتر ماه‌هاي سال در بازار بين بانکي هم بانک تسهيلات‌دهنده بوديم، تراز ما مثبت بوده است.

شيخ‌حسيني بيان کرد: نزديک به ۴۲ هزار ميليارد تومان در ۱۴۰۲ تسهيلات پرداخت کرديم که خالص تسهيلات بدون امحا شدن بوده و تماما در بخش کسب‌وکارهاي خرد و توسعه تعاون و در راستاي حمايت از شعار سال و رشد توليد پرداخت شده است. اين در حالي است که بانک توسعه تعاون بنگاه اقتصادي ندارد که بخواهد از اين تسهيلات استفاده کند، تنها شش شرکت صرافي، ليزينگي، آي‌تي، پشتيباني توسعه تعاون، گروه مالي و کارگزاي پوشش بيمه داريم که سبد خدمات و سرويس‌هاي بانک را تامين مي‌کنند.

۱۰۰ درصد تسهيلات تکليفي ازدواج را پرداخت کرديم

وي ادامه داد: تسهيلات تکليفي در حوزه صنعت و معدن، کشاورزي، ميراث فرهنگي، تعاون‌ و خدمات بوده است و به‌طور ميانگين به بيش از ۹۰ درصد تعهدات خود عمل‌کرديم. از جمله اينکه ۱۰۰ درصد تسهيلات ازدواج، ۹۳ درصد تسهيلات حمايتي سازمان بهزيستي، ۸۵ درصد تسهيلات فرزندآوري را پرداخت کرديم؛ به خصوص در زمينه نهادهاي حمايتي و مسئوليت اجتماعي در قبال تسهيات به تکليف خود عمل کرديم.