تامين ارز از مرز ۵۷ ميليارد دلار گذشت

تاریخ انتشار : 1402/11/04

رئيس کل بانک مرکزي گفت: سال آينده وضعيت ارزي به مراتب بهتري خواهيم داشت و نوساناتي که در بازار غير رسمي وجود دارد گذراست.

به گزارش ايبنا، رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه هيچ گونه مشکلي براي تامين ارز وجود ندارد و چشم انداز وضعيت ارزي کشور براي پايان سال و سال آينده بسيار مثبت است گفت: از ابتداي سال جاري تاکنون ۵۷ ميليارد دلار ارز براي تامين نياز واردات کالا‌هاي اساسي و بخش صنعت و طي اين مدت ۶ ميليارد دلار هم ارز براي واردات خودرو و قطعات تامين شده است لذا نوسانات روز‌هاي اخير که بيشتر ناشي از تحولات منطقه‌اي است گذرا و موقتي است و از تمامي فعالان اقتصادي مي‌خواهيم فعاليت‌هاي و تصميمات خود را براساس واقعيت‌هاي مثبت ارزي کشور اتخاذ کنند.

دکتر محمدرضا فرزين با اشاره به اجازه مقام معظم رهبري براي خريد ۲۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملي گفت: با اين مجوز شاهد افزايش چشمگيري در ذخاير ارزي بانک مرکزي خواهيم بود. همچنين سال آينده وضعيت ارزي به مراتب بهتري خواهيم داشت و نوسانات که در بازار غير رسمي وجود دارد گذراست و اين افزايش قيمت‌ها هيجاني و فاقد دلايل اقتصادي است و پشت اين افزايش قيمت‌ها خالي است و توصيه مي‌کنيم افراد براي جلوگيري از ضرر و زيان وارد اين بازار نشوند.

وي که در جلسه ماهانه مديران عامل بانک‌ها صحبت مي‌کرد با اشاره به تحولات ماه‌هاي اخير در حوزه سياسي و امنيتي و اثر آن بر بازار‌هاي مالي گفت: تحولات منطقه بر بازار‌هاي مالي خاورميانه و به تبع آن بازار‌هاي مالي کشور ما تاثيرگذار بوده است، ولي با توجه به وضعيت بسيار مطلوب ارزي کشور که در مقايسه با سال‌هاي گذشته منابع ارزي بسيار مطلوبي داريم اين نوسانات زودگذر خواهد بود.

دکتر فرزين تصريح کرد: از ابتداي سال تا پايان روز دوم بهمن ماه سال جاري ۵۷ ميليارد دلار براي صنايع و وارادات کالا و خدمات تامين ارز صورت گرفته است. همچنين براي صنعت خودرو ۶ ميليارد دلار تامين ارز در سال جاري انجام شده است که در تاريخ کشور بي سابقه بوده است و طي همين مدت کوتاه بيش از ۷۰۰ ميليون دلار ارز بابت واردات خودرو تخصيص داده شده است چراکه منابع کافي در اختيار داشته ايم. مجموع اين اعداد به خوبي نشانگر وضعيت مطلوب ذخاير ارزي کشور است.

رئيس کل بانک مرکزي به روند عرضه ارز در سامانه نيما اشاره کرد و گفت: در روز جاري از ۳۵۴ ميليون دلار ارزي که در سامانه نيما عرضه شده است تنها ۱۱۴ ميليون دلار مشتري داشته است.۱۰۳ ميليون درهم امارات ۱۶۵ ميليون دلار امريکا يک ميليون روبل جديد روسيه، ۱۰ ميليون روپيه هند،۷۰۵ ميليون يوآن چين، و ۵۲ ميليون يورو عرضه کرديم اين آمار نشان مي‌دهد که عرضه در بازار بسيار بيشتر از تقاضاي واقعي ارز در کشور است.

دکتر فرزين گفت: در خصوص خريد و فروش اسکناس نيز در بسياري از روز‌ها ميزان خريد اسکناس بيشتر از ميزان فروش اسکناس بوده و تراز مثبت در اين زمينه در بسياري از روز‌ها به ثبت رسيده است.

رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به کمترين ميزان صف تخصيص ارز با توجه به منابع باکيفيت ارزي کشور گفت: با توجه به اينکه منابع ارزي مطمئني در اختيار داريم از ابتداي سال با توجه به نياز‌هاي کشور تامين ارز کشور در کمترين زمان ممکن صورت گرفته است و امروزه هيچ کالا و محموله‌اي در بنادر وجود ندارد که با مشکل تامين ارز مواجه باشد. اين روند در ماه‌هاي پاياني سال سرعت عمل بيشتري نيز خواهد داشت و اين موضوع در مقايسه با سال‌هاي گذشته غيرقابل مقايسه است.

دکتر فرزين با اشاره به آمادگي بانک مرکزي براي انعقاد قرارداد ۶۰۰ ميليون دلاري با وزارت نفت گفت: منابع ارزي کشور به گونه است که اين پيشنهاد براي سرمايه گذاري در توسعه چاه‌هاي نفتي به وزارت نفت ارائه شده است و به زودي قرارداد منعقد خواهد شد.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: ۱۰۰ ميليون اوراق مرابحه ارزي منتشر شده در داخل کشور در کمتر از ۲۴ ساعت به فروش رسيد و آمادگي عرضه ۱۰۰ ميليون اوراق جديد در مرکز مبادله براي تامين مالي پروژه‌هاي عمراني کشور را داريم.

رئيس کل بانک مرکزي اظهار داشت: با توجه به منابع ارزي آمادگي تامين ارز لازم براي حج عمره را نيز داريم.

وي گفت: در عرصه ديپلماسي اقتصادي نيز توافقات بسيار خوبي با کشور‌هاي همسايه و شرکاي تجاري مان داشته ايم که اثرات آن بر بازار ارز در آينده براي همگان ملموس خواهد بود.

رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به توان سامانه‌هاي نظارتي بانک مرکزي گفت: امروز در بانک مرکزي اين توانايي را داريم افرادي که با نرخ‌هاي غيرعادي سعي در ايجاد التهاب در بازار ارز و آسيب زدن به نظام اقتصادي کشور را دارند را رصد و شناسايي کنيم اعداد بالاي که توسط سودجويان معامله مي‌شود به زودي شناسايي مي‌شود و واحد‌هاي پولشويي ورود مي‌کنند و به وظيفه خود در زمينه مسدود سازي حساب‌هاي ريالي و ارزي آنان عمل خواهند کرد.

 

رئيس شوراي پول و اعتبار در پايان افزود: از تمامي فعالان اقتصادي مي‌خواهيم فعاليت‌هاي و تصميمات خود را براساس واقعيت‌هاي ارزي کشور که عنوان شد اتخاذ کنند نوساناتي که حادث شده است گذرا است.