تقاضاي سرمايه گذاري در مناطق آزاد کشور به ۴۳۰۰ هزار ميليارد ريال رسيد

تاریخ انتشار : 1402/09/13

اروميه- ايرنا- دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي گفت: روند تقاضاي سرمايه گذاري در اين مناطق با تلاش هاي صورت گرفته در دولت سيزدهم و ايجاد زمينه براي سرمايه گذاران با شتاب به پيش مي رود به طوري که در نيمه نخست امسال، ميزان تقاضا در اين بخش به چهار هزار و ۳۰۰ هزار ميليارد ريال رسيد.

حجت الله عبدالملکي روز يکشنبه در حاشيه افتتاح باغ پسته مکانيزه منطقه آزاد ماکو در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اين رقم روز به روز بيشتر مي شود و سرمايه گذاران بيشتري براي حضور در اين مناطق رغبت پيدا مي کنند.

وي اضافه کرد: در يک و نيم سال نخست دولت سيزدهم، سرعت رشد سرمايه گذاري در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي ۲ برابر شد و اين سرمايه گذاري ها روز به روز به نتيجه مي رسند.

وي با بيان اينکه مناطق آزاد ايران بهشت سرمايه گذاري بوده و جزء بهترين نقاط دنيا در اين خصوص به شمار مي روند، اظهار کرد: پايين بودن هزينه توليد، زيرساخت هاي مناسب و خوب، دسترسي به بازارها، شاخص سهولت کسب و کار و معافيت هاي گمرکي از جمله مواردي است که سرمايه گذاران را براي حضور در اين نقاط تشويق مي کنند.

دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور با بيان اينکه مناطق آزاد به طور ذاتي، تجاري و صنعتي هستند، ادامه داد: ولي در برخي مناطق مثل ماکو اراضي کشاورزي خوبي داريم که طرح هايي در آنها اجرايي مي شود هرچند طرح هاي کشاورزي در مناطق آزاد، دانش بنيان و با ارزش افزوده بالا به اجرا در مي آيد.

عبدالملکي گفت: سعي داريم بخش کشاورزي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور را به عنوان برند کشاورزي جمهوري اسلامي ايران به دنيا معرفي مي کنيم و در اين خصوص توجه جدي به موضوع نوآوري و ارزش افزوده بسيار فوق العاده در دستور کار است.

وي با ابراز خرسندي از طرح هاي سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف به ويژه بخش کشاورزي منطقه آزاد ماکو افزود: اميدواريم در ماکو که بزرگترين منطقه آزاد کشور و يکي از بزرگترين مناطق آزاد دنياست، بتوانيم کارهاي بيشتري در اين خصوص انجام دهيم.

عبدالملکي براي افتتاح چند طرح کشاورزي و صنعتي به ويژه فاز اول بزرگترين باغ پسته يکپارچه و هوشمند کشور در منطقه آزاد ماکو به اين منطقه سفر کرده است.

اين باغ در زميني به وسعت ۳۴۰ هکتار احداث شده و بزرگترين باغ پسته يکپارچه و هوشمند کشور است که فاز اول آن ۱۵۰ هکتار را شامل مي شود و نهال کاري در آن صورت گرفته است.