تدوين اساسنامه تخصصي بانک‌ها در بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1402/09/06

رئيس کل بانک مرکزي از تدوين اساسنامه بانک‌هاي تجاري، قرض‌الحسنه و توسعه‌اي در بانک مرکزي خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايبنا، محمدرضا فرزين؛ رئيس کل بانک مرکزي در مراسم رونمايي از وام قرض الحسنه بدون کارمزد با تاکيد براينکه در بانک مرکزي به دنبال توسعه بانکداري تخصصي در کشور هستيم، تصريح کرد: بايد بانک‌ها براساس فعاليت‌هاي متفاوتي که انجام ميدهند با توجه به تخصص و اهداف‌شان تقسيم بندي شود.

 

وي با بيان اينکه در حال تدوين اساسنامه بانک‌هاي تجاري، قرض‌الحسنه و توسعه‌اي در بانک مرکزي هستيم، تاکيد کرد: بانکداري توسعه‌اي فعلي در کشور اصلا کار بانک توسعه‌اي را انجام نمي‌دهد و وظيفه سهامداران است که بانک توسعه‌اي را تامين مالي کنند؛ ضمن اينکه بانک‌هاي تجاري بايد در بازار پول باشند و فعاليت تجاري انجام دهند که در حال تغيير اساسنامه اين بانک‌ها هستيم.

 

فرزين با اشاره به بانکداري قرض‌الحسنه گفت: بانکداري قرض‌الحسنه بايد با هزينه کم، تامين مالي نياز‌هاي خرد و ضروري مردم را انجام دهند؛ نرخ سود اين تسهيلات بايد پايين باشد چرا که مردم به دليل نياز ضروري سراغ اين وام مي‌آيند نه براي کار‌هاي تجاري.

 

برنامه بانک مرکزي براي مدل جديد نظارتي نظام بانکي

 

رئيس کل بانک مرکزي افزود: بخشي از بانک‌ها مانند بانک ملي بانک جامع هستند که براي اين بانک‌ها اساسنامه بانکداري جامع تدوين خواهيم کرد. بانک‌هاي ملي و سپه شعب بسياري دارند و در تمام ايران گسترده هستند؛ بنابراين مي‌توانند نياز‌هاي مردم را پوشش دهند.

 

وي با بيان اينکه براي بانک‌هايي که تامين مالي دانش بنيان‌ها را برعهده دارند نيز اساسنامه تدوين مي‌کنيم، افزود: نظارت موضوع مهم بانک مرکزي است و اگر بتوانيم دسته بندي مناسبي را انجام دهيم مدل نظارتي هر بانک متفاوت خواهد شد. با توجه به اينکه نمي‌توانيم بر تمام بانک‌ها يک نوع نظارت را داشته باشيم، اقدامات خوبي را شروع کرديم، قطعا نظارتي که در ماه‌هاي آينده در بانک مرکزي خواهيم داشت با آنچه الان وجود دارد متفاوت خواهد بود.

 

فرزين ضمن اشاره به اينکه هر جا پول سپرده گذار وجود داشته باشد نظارت جدي خواهيم داشت، افزود: هرچند مدير بانک رسالت تلاش کرد وام بدون کارمزد را حاصل همکاري بانک مرکزي اعلام کند، اما واقعيت اين است که اين الگوي بسيار خوبي است که حاصل ايده‌هاي خودشان بوده و ماهم سعي کرديم مشکلات را رفع کنيم.

 

به گفته رئيس کل بانک مرکزي، آرزوي ما اين بوده که هزينه قرض‌الحسنه را کاهش دهيم که در حال حاضراجرايي شده است؛ هر اقدامي بتوانيم براي توسعه بانکداري قرض‌الحسنه انجام دهيم، کوتاهي نخواهيم کرد.

 

وي با بيان اينکه امسال در بودجه پيشنهاد کرديم که عدد تسهيلات تکليفي براي بانک‌ها در شوراي پول و اعتبار تعيين شود، ادامه داد: در قانون جديد بانک مرکزي، گامي به سمت جلو در نظام بانکي کشور برداشته شده که از قانون قبلي خيلي بهتر است؛ البته ما نسبي صحبت ميکنيم اما اختيارات بيشتري به بانک مرکزي داده است.

 

ملي و سپه وام ۳۰۰ ميليون توماني قرض‌الحسنه پرداخت مي‌کنند

 

رئيس کل بانک مرکزي به افزايش سقف وام قرض الحسنه به ۳۰۰ ميليون تومان اشاره کرد و گفت: بانک ملي و سپه هم اجازه دارند اين وام را پرداخت کنند؛ اصلاح ضوابط وجوه اداره شده و ... را هم داشتيم.

 

فرزين با تاکيد بر توسعه بانکداري قرض‌الحسنه تصريح کرد:به دنبال نظم دهي و نظارت بيشتر بر قرض‌الحسنه اي‌هاي تک شعبه‌اي هستيم و برهمين اساس به دو بانک قرض‌الحسنه مهر و رسالت ابزار‌هاي لازم را خواهيم داد. همچنين بانکداري کارگشايي نيز جاي توسعه بيشتري دارد و بانکداري قرض‌الحسنه هم مي‌توانند از الگوي اين بانک در پرداخت تسهيلات و وثيقه گيري استفاده کنند.