افزايش تاب‌آوري اقتصاد ايران

تاریخ انتشار : 1402/07/26

تهران- ايرنا- معاون اقتصادي بانک مرکزي با اشاره به رشد متوازن بخش‌هاي مختلف اقتصادي ايران و افزايش تاب‌آوري اقتصاد ايران در برابر شوک‌هاي اخير جهاني گفت: وضعيت ذخاير ارزي ايران به دليل رشد صادرات نفتي و غيرنفتي در حال افزايش است.

به گزارش ايرنا از بانک مرکزي، «محمد شيريجيان» طي سخناني در نشست معاونين و مديران بانک‌هاي مرکزي کشورهاي حوزه خاورميانه و آسياي مرکزي صندوق بين‌المللي پول (MENAP) با اشاره به تلاش بسياري از کشورها براي کاهش تورم با ابزارها و سياست‌هاي مختلف پولي، اظهار کرد: روند قابل توجه کاهش تورم در شاخص قيمت مصرف‌کننده (CPI) و شاخص قيمت توليدکننده (PPI) در ايران نيز آغاز شده است.

معاون اقتصادي بانک مرکزي تصريح کرد: در ماه‎‌هاي اخير و با تثبيت ارزش ريال، فشارهاي تورمي تا حدودي تعديل شده است. با اين وجود، سياست‌هاي تنظيمي بانک مرکزي براي اطمينان از روند کاهش تورم به سطوح مناسب و هدف گذاري شده، به ويژه به دليل افزايش تقاضا و رونق فعاليت‌هاي داخلي، همچنان پابرجا خواهد ماند.

وي تأکيد کرد: وضعيت کنوني اقتصاد ايران با وجود شوک‌هاي اخير جهاني، نسبت به قبل بهبود يافته است و فعاليت‌هاي اقتصادي در مسير رونق قرار دارد. به طوري که توليد ناخالص داخلي حقيقي در سال ۲۰۲۲، به ميزان ۴ درصد رشد کرد و نرخ رشد آن در سه‌ماهه اول و دوم سال ۲۰۲۳ به ترتيب به ۵.۳ و ۶.۲ درصد افزايش يافت. علاوه بر اين، تحقق رشد در بخش‌هاي مختلف اقتصادي و به صورت متوازن بوده است.

معاون اقتصادي بانک مرکزي خاطرنشان کرد: با وجود بهبود قوي اقتصادي، در مواجهه با مخاطرات اقتصادي نيز برنامه‌هاي مختلفي طرح‌ريزي شده است و بانک مرکزي با توجه به شرايط کنوني، ريسک‌هاي ثبات مالي ناشي از آسيب پذيري‌هاي سيستم را به دقت رصد مي‌کند.

شيريجيان گفت: بانک مرکزي ايران اقدامات مديريت جريان سرمايه (CFM) براي تعديل کاهش نرخ ارز و حفاظت از سيستم مالي را به اجرا گذاشته است؛ همچنين اين بانک نظارت خود بر شبکه بانکي را تقويت کرده و اصلاح بانک‌ها با هدف تحقق ميزان استاندارد شاخص‌هاي مالي استاندارد در دستور کار بانک مرکزي قرار دارد.