اتاق ايران به‌دنبال تدوين بودجه‌عملياتي

تاریخ انتشار : 1402/06/13

دنياي‌اقتصاد: رئيس اتاق ايران با تاکيد بر عزم هيات‌رئيسه جديد اتاق ايران براي هزينه‌‌‌‌‌کرد منابع اتاق در محل ماموريت‌‌‌‌‌هاي تعريف‌شده، گفت: براي سال‌آينده اتاق ايران و اتاق‌هاي سراسر کشور بودجه‌ عملياتي تدوين خواهند کرد.

 

به گزارش اتاق ايران، رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران گفت: بودجه ‌اتاق ايران و اتاق‌هاي سراسر کشور از سال‌آينده به‌صورت عملياتي، شفاف و قابل اندازه‌‌‌‌‌گيري تدوين خواهدشد. حسين سلاح‌ورزي در نشست هيات‌رئيسه اتاق ايران با هيات‌رئيسه و اعضاي هيات‌نمايندگان اتاق رشت با اشاره به آماج حملات غيرمنصفانه ماه‌هاي اخير به اتاق ايران تاکيد کرد: نتايج بررسي نهادهاي نظارتي از جمله تحقيق و تفحص مجلس و درخواست داوطلبانه اتاق ايران از شوراي‌عالي نظارت جهت بررسي سازمان حسابرسي و همچنين سازمان بازرسي، نشان‌داد که برخلاف برخي ادعاها، حتي يک‌ريال هم در اتاق گم نشده‌است.

او تاکيد کرد: هيات‌رئيسه اتاق ايران در دور دهم مصمم است که منابع مالي اتاق را در محل و ماموريت تعيين‌شده هزينه کند و همچنين نظارت‌هاي دقيقي بر نحوه مصرف اين منابع در واحدهاي زيرمجموعه خود داشته‌باشد.

 

سلاح‌ورزي افزود: تصميم ما در هيات‌رئيسه اين است که زير ‌بار انحراف بودجه ‌و کسري‌بودجه نرويم، اما اين به‌معناي محدوديت و سياست انقباضي نيست. امسال را بايد بر اساس بودجه‌مصوب پيش‌برويم اما براي سال‌آينده بودجه‌عملياتي تدوين خواهيم کرد، بنابراين اگر اتاق‌ها فعاليت مشخص و قابل‌اندازه‌‌‌‌‌گيري در راستاي ماموريت‌‌‌‌‌هاي اتاق داشته باشند، نگران بودجه‌ آن در سال‌آينده نباشند. مي‌خواهيم اتاق‌ها بودجه‌عملياتي و شفاف براي سال‌۱۴۰۳ تدوين کنند و بر اين اساس انتظار تخصيص منابع از اتاق ايران داشته باشند.

او همچنين بر ايجاد مرکز داوري در اتاق رشت، مشارکت اتاق ايران براي اتمام ساختمان اتاق رشت، پيگيري موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزي و پيگيري مشکلات گمرک آستارا که از جمله درخواست‌هاي مطرح‌شده اعضاي هيات‌نمايندگان اتاق رشت بود، تاکيد کرد.

کارکرد دانشي را توسعه دهيم

ساسان شاه‌ويسي، دبيرکل اتاق ايران هم گفت: اگر به‌دنبال استحکام نهاد اتاق در سطح استان و ملي و به‌دنبال تقويت روابط و ظرفيت‌‌‌‌‌سازي‌‌‌‌‌هاي جديد براي يک افق موثر اما مشترک با اتاق ايران هستيم بايد از ظرفيتي که به‌عنوان سند ملي و توسعه‌پايدار در استان تعريف شده‌است، استفاده کنيم.

او با بيان اينکه در حال‌حاضر يک سند پايه وجود دارد که نقش و جايگاه استان گيلان را در روابط منطقه‌اي تعريف کرده است، ادامه داد: خلق‌کردن مسير جديد ما را از جريان حکمراني اتاق ايران دور مي‌کند و تا به يک مفاهمه منطقي برسيم، دچار يک وازدگي مي‌شويم.

شاه‌ويسي با اشاره به الزامات اقتصاد مطلوب گفت: بايد کارکرد خود را به‌کارکرد دانشي تبديل کنيم. بايد نگاه مبتني بر فناوري و کارکردهاي هوشمندساز داشته باشيم. ما بايد جريان اتاق را با اقتصاد ديجيتال به‌عنوان يکي از مميزه‌‌‌‌‌هاي توليد ثروت همراه کنيم. اگر کارکرد دانشي به ظرفيت‌هاي خودمان بدهيم، مي‌توانيم يکي از بهترين برنامه‌‌‌‌‌ريزي‌‌‌‌‌ها را براي خود تعريف کنيم.

او ادامه داد: رويکرد هيات‌رئيسه دهم به‌‌‌‌‌شدت کارکرد دانشي دارد لذا روابط مبتني بر دانش را تقويت مي‌کند و اگر هم از بودجه‌ عملياتي صحبت مي‌کند، مي‌خواهد کارکرد اتاق‌هاي استاني را به اين سمت سوق دهد.

به بازسازي چهره اتاق براي گروه‌هاي مرجع نياز داريم

محمد قاسمي رئيس مرکز پژوهش‌هاي اتاق ايران در اين نشست با اشاره به اينکه اين مرکز در دور قبل دو طرح پژوهشي راجع‌به مسائل چاي و تجارت با روسيه را براي اتاق رشت با مشارکت اعضاي هيات علمي دانشگاه گيلان انجام داديم، گفت: ما آماده هستيم که باز هم چنين طرح‌هايي را اجرايي کنيم، اما انتظار داريم که کاربرد و اثر آن را در قالب مصوبات شوراي گفت‌وگوي استان يا ساير تصميم‌گيري‌ها ببينيم.