سرمايه‌گذاري 2 ميليارد دلاري دولت در 22 طرح بزرگ فولادي

تاریخ انتشار : 1402/05/29

محمدعلي عزيزمحمدي با بيان اينکه ۲۲ طرح بزرگ فولادي در حال اجراست، گفت: اين طرح‌ها جزو ۴٨ پروژه پيشران دولت سيزدهم است.

به گزارش ايبِنا، «محمدعلي عزيزمحمدي» امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اين طرح‌ها در چند سال اخير آغاز شده که بخشي از اين اعتبار اختصاص يافته است و اکنون سرمايه‌گذاري ۷۰۰ ميليون يورويي و يکصد هزار ميليارد ريالي در طرح‌ها باقي مانده است.

وي افزود: در هشت ماه گذشته، شاهد پيشرفت فيزيکي طرح‌ها به ميزان سه برابر دولت‌هاي گذشته هستيم، همچنين در چهار ماه ابتدايي امسال يک‌هزار و ٩٠٠ ميليارد تومان درآمد مالي از طرح‌ها به دست آمده است که نسبت به سال‌هاي ١۴٠٠ و ١۴٠١ رشد چشمگيري داشته است.

مديرعامل شرکت بين‌المللي مهندسي ايران ادامه‌داد: ۲ طرح صنعتي نيز در خارج از کشور در حال اجراست که اين امر در راستاي ارتباط با کشور‌هاي همسايه و ديپلماسي اقتصادي در توسعه صادرات انجام مي‌شود.

وي با بيان اينکه ۲۰ شرکت وابسته به اين شرکت بين‌المللي مهندسي ايران هستند، گفت: اين شرکت در سال ۱۳۵۴ با هدف انتقال دانش فني ساخت کارخانه‌هاي صنعتي در زمينه فولاد به وجود آمده است که احداث و بهره‌برداري از بزرگترين مجتمع فولادي کشور با عنوان مجتمع فولاد مبارکه را در دهه ۶۰ به دنبال داشته است.

عزيزمحمدي اضافه‌کرد: اين شرکت در صنايع فولاد، معدن، نفت و گاز موفق شده تا با بهره‌گيري از فناوري روز جهان با به‌کارگيري يک‌هزار و ۱۰۰ نفر از همکاران در عرصه‌هاي مختلف، به ارائه خدمات فني و مهندسي بپردازد، اين شرکت داراي دانش کامل مهندسي در زنجيره فولاد کشو و يکي از پنج شرکت دارنده ليسانس طراحي و ساخت واحد‌هاي احياء مستقيم به روش «ميدرکس» در جهان است.

وي خاطرنشان‌کرد: اين شرکت يک دانشگاه عملياتي بزرگ است که در ۴۶ سال عمر خود افزون بر ۴۰ ميليارد دلار در صنايع معدني و فولادي فعاليت کرده است.

مديرعامل شرکت بين‌المللي مهندسي ايران با بيان اينکه اين شرکت زير نظر ايميدرو فعاليت مي‌کند، گفت: اين شرکت در پروژه‌هاي بزرگ فولادي فعاليت مي‌کند، اکنون به صورت مستقيم بسياري از طرح‌هاي توسعه‌اي و توليدي را پيگيري مي‌کند؛ به گونه‌اي که بيابان را تحويل مي‌گيرم و يک کارخانه بزرگ را به مرحله اجرا و بهره‌برداري کامل مي‌رسانيم.

وي عنوان‌کرد: اين شرکت با دستيابي به فناوري‌هاي جديد و استفاده از ظرفيت شرکت‌هاي دانش بنيان، در بومي‌سازي تجهيزات ورود کرده است و اکنون در زمينه تجاري سازي فعاليت مي‌کنيم.

عزيزمحمدي با اشاره به اينکه تحريم‌ها عامل تعطيلي شرکت‌هاي توليدي و صنعتي نشد، گفت: يکي از مهمترين تلاش‌هاي ما استفاده از توان داخلي و ظرفيت شرکت‌هاي دانش بنيان است، در اين زمينه توانستيم تحريم‌ها را دور بزنيم، هر چند هزينه‌هايي به دنبال داشت.

وي خاطرنشان‌کرد: ايران جزو ١٠ کشور توليدکننده فولاد است و اکنون در زمينه فولاد سبز براي کاهش مصرف انرژي و آلايندگي کار مي‌کنيم.

مديرعامل شرکت بين‌المللي مهندسي ايران از اجراي طرح‌هاي صنعتي در آمايش سرزميني خبر داد و اضافه‌کرد: چهار واحد فولادي را در مناطق کمتر برخوردار در دست اجرا داريم که جزو سياست‌گذاري‌هاي دولت سيزدهم در آمايش سرزميني و جبران عقب‌افتادگي‌هاي اين مناطق است.

وي بيان‌داشت: ورود صنعت به مناطق مختلف کشور منجر به راه‌اندازي واحد‌هاي صنايع کوچک و به دنبال آن، اشتغال‌زايي و ارتقاي توليد مي‌شود. اين طرح‌ها باعث رشد اقتصادي، کاهش تورم و فراهم‌کردن بستري براي عدالت سرمايه‌هاي خرد و پايين‌دستي مي‌شود، ضمن اينکه ارزش توليد را با مديريت صرفه‌جويي ارزي و بومي‌سازي تجهيزات نيز بالا مي‌برد.