آغاز فعاليت بانک ايراني در سوريه از هفته آينده

تاریخ انتشار : 1402/05/10

وزير راه و شهرسازي از آغاز فعاليت بانک ايراني در سوريه از هفته آينده خبر داد و گفت: مجوزهاي لازم فعاليت بانک ايراني در سوريه از سوي بانک مرکزي صادر شده و توافقات انجام شده و از هفته آينده بانک ايراني در سوريه آغاز به کار مي‌کند

 

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، مهرداد بذرپاش در نشست روساي کميسيون مشترک همکاري‌هاي ايران و سوريه درباره توافقات انجام شده، اظهار داشت : پس سفر تاريخي رييس جمهوري به سوريه که بعد از سال‌ها انجام شد، تعداد قابل توجهي از توافقات به نتيجه رسيده است. در سفري که کمتر از سه ماه از آن مي‌گذرد، پيگيري اين ميزان سند توافق جاي تقدير و تشکر دارد و پيگيري توافقات مورد تاکيد رييس جمهور دو کشور است که به اجرا برسند.

وي با اشاره به توافقات انجام شده تاکيد کرد: در حوزه بيمه، شرکت مشترک تاسيس شده و مي‌توان به زوار ايراني خدمات بيمه‌اي ارائه شود.

وزير راه و شهرسازي از آغاز فعاليت بانک ايراني در سوريه از هفته آينده خبر داد و گفت: مجوزهاي لازم فعاليت بانک ايراني در سوريه از سوي بانک مرکزي صادر شده و توافقات انجام شده و از هفته آينده بانک ايراني در سوريه آغاز به کار مي‌کند و بانک ايراني فعال در سوريه تاسيس مي‌شود که اين اقدام در حالت عادي سال‌ها طول مي‌کشيد اما با توافقات انجام شده در کمترين زمان به اجرا رسيد.

بذرپاش با اشاره به توافق به حذف تعرفه‌هاي تجاري بين دو کشور تاکيد کرد: درباره حذف تعرفه تجاري کالايي بين دو طرف به نتيجه رسيديم و امروز تقريبا تعرفه تجاري تمام کالاها به مبدا و مقصد دو کشور به صفر رسيده و به زودي هم اعلام خواهد شد و تجار مي‌توانند با تعرفه صفر به مبدا و مقيد ايران و سوريه کالاي خود را انتقال دهند.

وزير راه و شهرسازي درباره توافقات انجام شده درباره تسهيل ترانزيت جاده‌اي، ريلي و دريايي ادامه داد: توافقات خوبي در رابطه با تسهيل ترانزيت بين دو کشور انجام شده‌است.  درباره ارتباطات دريايي بين دو کشور قرار بر اين است، خط دريايي با نظم بهتر بين دو کشور شکل بگيرد، همچنين بندر خاص و اسکله مشخص براي پهلوگيري کشتي‌هايي ايران با ظرفيت‌هاي بالاتر در نظر گرفته شود.

بذرپاش با اشاره به مذاکرات براي احياي کارخانه نيمه تعطيل دو خودروسازي کشورمان در سوريه گفت: قرار بر اين است که براي احياي اين کارخانه‌هاي نيمه تعطيل در سوريه ايران سرمايه‌گذاري‌هايي انجام دهد تا اين دو خودروساز کار خود را در سوريه از سربگيرند. البته سوريه براي اين بخش استانداردهايي را در نظر دارد که اين استانداردها هم از سوي خودروسازان ايراني رعايت خواهد شد همچنين از ديگر توافقات انجام شده راه‌اندازي کارخانه توليد لاستيک در سوريه است در اين زمينه سرمايه‌گذاري انجام مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي درباره توافقات در زمينه گردشگري بين دو کشور اظهار داشت: از ديگر توافقات انجام شده موضوع اعزام زائران به سوريه بوده که در سال‌هاي گذشته معطل مانده بود اما قرار شد که سالي ۵٠ هزار زائر به سوريه اعزام شود البته اين عدد کافي نيست و افزايش پيدا مي‌کند و تعداد پروازهاي بين ايران و سوريه بيشتر خواهد شد.

وي ادامه داد: از ديگر اقدامات براي کاهش هزينه‌هاي سفر به سوريه اين بود که توافق کرديم خدمات فرودگاهي دو کشور به صفر برسد.

بذرپاش با بيان اينکه ١٧ سند و يادداشت تفاهم همکاري  با کشور سوريه منعقد شده ، گفت: علاوه بر اين اسناد  موضوعاتي که مورد تقاضاي بخش خصوصي بوده اما به امضا نرسيده هم مورد پيگيري قرار مي‌گيرد .

وزير راه و شهرسازي با اشاره به توافقات انجام شده با وزير ا تباطات سوريه گفت: دربارع موضوع اپراتور سوم اپراتور سيار در سوريه مذاکراتي خوبي انجام شده و اين توافق در آستانه اجرايي شدن است و سيم‌کارت هاي اپراتور سوم در کشور سوريه توزيع خواهد شد.

بذرپاش همچنين درباره ارز مرجع همکاري‌هاي اقتصادي با سوريه گفت : قرار بر اين است هر جايي که امکان دارد ارز مرجع، ارز ملي دو طرف باشد و تبادلات دلاري به حداقل برسد.