نقش صندوق بازنشستگي کارکنان بانک‌ها در افزايش سرمايه گذاري در کشور

تاریخ انتشار : 1402/04/26

تهران- ايرنا- وزير امور اقتصادي و دارايي ضمن ابراز رضايت از عملکرد صندوق بازنشستگي کارکنان بانک‌ها در يک سال اخير، ابراز اميدواري کرد، اين صندوق بتواند با حفظ منافع و مصلحت بازنشستگان، نقش ويژه‌اي در امر سرمايه‌گذاري در کشور ايفا کند.

 

به گزارش ايرنا از وزارت اقتصاد، «سيد احسان خاندوزي» در جلسه مجمع عمومي صندوق بازنشستگي کارکنان بانک‌ها با ابراز رضايت از گزارش سرمايه‌گذاري‌هاي صورت گرفته توسط صندوق بازنشستگي کارکنان بانک‌ها و اهتمام هيات مديره براي ورود به عرصه سرمايه‌گذاري‌هاي جديد، تصريح کرد: کشور در حال حاضر به اين نياز دارد که صندوق در کنار انجام وظايف ذاتي خودش، تبديل به نهادي بشود که بتواند در تحقق رويکردهاي دولت در امر سرمايه‌گذاري، نقش ويژه‌اي ايفا کند، به نحوي که نهاد سياست‌گذار بتواند در جاهايي بر روي کمک آن حساب کند.

وي تأکيد کرد: البته بديهي است، اين سرمايه‌گذاري حتماً بايد بدون کمترين زيان و ضرر براي ذي‌نفعان صندوق بازنشستگي کارکنان بانک‌ها انجام گيرد.

وزير اقتصاد عنوان کرد: سرمايه‌گذاري هميشه و در همه برنامه‌هاي توسعه مهم بوده است؛ ولي هم اکنون در دوره‌اي قرار داريم که به جهات متعددي، کشور، خيلي بيشتر از قبل، نيازمند استراتژي مدون سرمايه‌گذاري است.

وي گفت: ممکن است شما بگوييد محدوده و توان ما براي سرمايه‌گذاري، از يک حدي بيشتر نيست، مثلاً نسبت به فلان بانک يا مؤسسه مالي کوچک است، اما نکته اينجاست که شما در ابعاد صندوق، به مراتب بيشتر از يک بانک، درجه آزادي براي تصميم‌گيري‌هاي خوب داريد، چون آنها به دليل تعهدات بالاي مالي، گاهي دچار نوعي قفل شدگي منابع مي‌شوند و آزادي عمل لازم را ندارند.

خاندوزي افزود: بنابراين شما مي‌توانيد، با توجه به درجه آزادي خود، استراتژي خيلي خوبي را براي آينده تدوين کنيد به نحوي که هم منافع صندوق تأمين و هم به سرمايه‌گذاري در کشور کمک شود.

وي اعلام کرد: در ماه‌هاي اخير به مواردي برخورد کرده‌ايم که مجموعه‌هاي به ظاهر کوچک، توانسته‌اند تاثيرات ويژه در افزايش سرمايه‌گذاري در کشور بگذارند.