رشد چشمگير بخش صنعت و رکورد جديد اشتغال در صنعت

تاریخ انتشار : 1402/01/14

وزير صمت اظهار کرد: سال گذشته ۳۲۰۰ واحد جديد به بهره‌برداري رسيد و ۱۶۰۰ واحد تعطيل هم فعال شدند.

به گزارش ايبِنا به نقل از شاتا؛ سيد رضا فاطمي امين وزير صمت در برنامه هلال بهار شبکه خبر سيما، مهمترين سند بالادستي براي وزارت صمت را اقتصاد مقاومتي خواند.

وي از رشد مناسب توليد در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: رشد بخش صنعت در ۹ ماهه نخست سال گذشته بيش از ۸ درصد بود که ۲ برابر متوسط رشد اقتصادي کل کشور بود. همچنين رشد بخش صنعت در پاييز سال گذشته هم به ۱۱.۶ درصد رسيد که از سال ۱۳۹۶ به بعد بي‌سابقه است.

فاطمي امين گفت: طبق آمار گمرک، در ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۱ واردات مواد اوليه يا همان کالا‌هاي واسطه‌اي ۱۴ درصد رشد داشته که نشاندهنده رونق توليد است و ميزان اشتغال در بخش صنعت در پاييز به رکورد جديد ۸ ميليون و ۳۰۰ هزار دستگاه رسيده است.

فاطمي امين با تشريح اقدامات انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ هم بيان کرد: ۳۲۰۰ واحد جديد به بهره‌برداري رسيدند و ۲۲۰۰ واحد هم سرمايه‌گذاري خود را توسعه دادند و به خطوط توليد خود اضافه کردند. ۱۶۰۰ واحد تعطيل هم فعال شدند. در بسياري از شهر‌ها مشکل کمبود کارگر داريم، مثل اشتهارد، ساوه، زرنديه، اسلامشهر، شهرک‌هاي اطراف قم. يعني آنقدر توليد بالا رفته که واحد‌هاي صنعتي نيروي کار پيدا نمي‌کنند.

فاطمي امين با اشاره به مشکلات معيشتي مردم، گفت: در دهه گذشته رشد توليد بسيار کمتر از رشد تورم بود و براي اولين بار در اقتصاد ايران ۵ سال تورم بالاي ۳۰ درصد داشتيم.

وي راهکار رفع مشکلات معيشتي مردم را هم رشد توليد دانست و گفت: زماني که رشد توليد به مدت چند سال تداوم داشته باشد، مثل سال‌هاي ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در دولت سيزدهم، به تدريج مي‌توان آثار منفي دهه گذشته را جبران کرد.

وزير صمت براي نوسازي ماشين‌آلات گفت: وزارت صمت پروژه‌اي براي بازسازي واحد‌هاي صنعتي آماده کرده که يک نمونه آن نوسازي الکتروموتور‌ها است. بيش از ۶۰ درصد مصرف برق صنعت توسط الکتروموتور‌ها انجام مي‌شود که تا ۱۰ درصد قابل کاهش است که با پروژه جديدي با وزارت نيرو اجرا خواهد شد.

فاطمي امين درباره اجراي فرمان تحول رئيس‌جمهور در زمينه صنعت خودرو گفت: عمده ۸ دستور رئيس‌جمهور اجرايي شده است مثل افزايش دوره گارانتي و رشد توليد. مثلا در سال ۱۴۰۱ توليد خودروي کامل ۴۵ درصد رشد کرده که شامل همه انواع خودرو است. همچنين رتبه ايران در توليد خودرو در جهان از ۱۹ به ۱۶ کاهش پيدا کرد و ايران رتبه بالايي در رشد توليد خودرو دارد.

وزير صمت درباره حذف قرعه‌کشي خودرو هم بيان کرد: متاسفانه به علت عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار خودرو در سال‌هاي قبل، مردم براي خريد خودرو دچار مشکل شده‌اند. در بازار ايران به طور متوسط بايد ۱.۵ ميليون خودرو عرضه مي‌شد که در چند سال گذشته کمتر از يک ميليون دستگاه عرضه شده بود و اين کسري توليد در ۴ سال قبل از ۱۴۰۱، فشار زيادي ايجاد کرده است. ضمن اين که سوداگري در بازار خودرو همچنان حاکم است و حذف آن نيازمند تصويب فوري قانون ماليات بر عايدي سرمايه توسط مجلس است.

فاطمي امين درباره برنامه توليد خودرو در سال جديد هم گفت: در سال ۱۴۰۲ هدف توليد خودرو حداقل يک ميليون و ۶۰۰ هزار دستگاه است؛ بنابراين تقريبا براي تمام کساني که ثبت‌نام کرده‌اند خودرو تحويل داده خواهد شد.

وزير صمت درباره وضعيت توليدات معدني هم عنوان کرد: در تابستان ۱۴۰۰ يعني زمان تغيير دولت، رشد بخش معدن منفي بود، البته براي چند فصل متوالي رشد اين بخش در دولت گذشته منفي شده بود. با اقدامات وزارت صمت در دولت سيزدهم رشد بخش معدن در پاييز ۱۴۰۱ به مثبت ۲ درصد رسيد.

وي افزود: در اوايل کار دولت سيزدهم ۳ هزار معدن بلاتکليف و فاقد اطلاعات دقيق بود. در اين مدت تک تک پرونده اين معادن بررسي شد به طوري که هم‌اکنون معادن بلاتکليف به کمتر از ۳۰۰ واحد کاهش يافته و اطلاعات معادن هم کاملا يکپارچه شده است. با تعيين تکليف معادن، تا پايان سال ۱۴۰۱ تقريبا هيچ حقوق دولتي معوق نداشتيم.

وي با اشاره به تغيير رويکرد حکمراني در وزارت صمت از پيشرفت حدود ۶۰ درصدي آن خبر داد و افزود: اميد فعالان اقتصادي و توليدکنندگان هم به آينده افزايش يافته است.

وزير صمت از تمرکز بر برنامه توازن سرمايه‌گذاري در سال جديد سخن گفت و بيان کرد: همچنين تلاش خواهيم داشت در سال جديد کسب‌وکار‌هاي ايراني در سطح بين‌المللي بدرخشند.

وي با اشاره به حمايت بيش از ۷۰ تشکل و اتحاديه توليدي و صنفي کشور از عملکرد وزارت صمت در سال ۱۴۰۱، آن را نشانه همدلي در اين بخش و سرمايه اجتماعي مناسب وزارت صمت خواند.

فاطمي همچنين از برنامه‌ريزي براي تعاملي شدن وزارت صمت علاوه بر آينده‌نگري در سال جديد خبر داد.