فرصت ويژه سرمايه‌گذاري در شهرک‌ها و نواحي صنعتي

تاریخ انتشار : 1401/12/24

معاون وزير صمت گفت: ۲۷۲ سرمايه‌گذار خارجي در شهرک‌هاي صنعتي کشور فعال و حدود ۱۱ هزار نفر در واحد‌هاي صنعتي آن‌ها مشغول به کارند.

معاون وزير صمت عنوان کرد؛

فعاليت ۲۷۲سرمايه گذار خارجي در شهرک‌ها و نواحي صنعتي کشور با ۱۱هزار نفر اشتغالزايي/ حدود ۲۰ هزار هکتار زمين صنعتي آماده واگذاري به سرمايه گذاران است/فرصت ويژه سرمايه‌گذاري در شهرک‌ها و نواحي صنعتي

معاون وزير صمت گفت:۲۷۲سرمايه گذار خارجي در شهرک‌ها و نواحي صنعتي کشور فعال هستند که حدود ۱۱هزار نفر در واحد‌هاي صنعتي و توليدي آن‌ها مشغول به کارند.

به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران، علي رسوليان در نشست خبري با رسانه‌هاي خارجي مقيم تهران، افزود: ۸۵۱ شهرک و ناحيه صنعتي در کشور وجود دارد که بيش از ۵۰هزار واحد توليدي کوچک و متوسط در اين شهرک‌ها و نواحي صنعتي فعال هستند.

وي، همچنين اضافه کرد: واحد‌هاي مستقر در شهرک‌ها و نواحي صنعتي کشور براي بيش از يک ميليون نفر به صورت مستقيم ايجاد شغل نموده اند. همچنين ۴۷هزار طرح در حال احداث نيز در شهرک‌ها و نواحي صنعتي وجود دارد که با تکميل آن‌ها زمينه اشتغال بيشتري فراهم مي‌شود.

رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران، ادامه داد: ۱۰۶۰ واحد از اين واحد‌هاي توليدي صادرات محور هستند که محصولات توليدي خود را به کشور‌هاي مختلف صادر مي‌کنند.

رسوليان، تصريح کرد: به عنوان نمونه زعفران و محصولات مرتبط به کشور‌هايي از جمله عراق، ترکيه و آذربايجان صادر مي‌شود. حوزه محصولات شيميايي به کشور‌هاي عراق، آذربايجان و گرجستان، محصولات حوزه نساجي به کشور‌هايي نظير آلمان، قطر و کويت صادر مي‌شود.

وي، همچنين خاطرنشان کرد: محصولات حوزه لوازم خانگي به کشور‌هايي از جمله عراق، افغانستان و محصولات حوزه سنگ و سراميک به ترکيه، ايتاليا، عراق و امارات صادر مي‌شود.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در بخش ديگري از سخنان خود، يادآور شد: ۲۷۲سرمايه گذار خارجي در شهرک‌ها و نواحي صنعتي کشور فعال هستند که حدود ۱۱هزار نفر در واحد‌هاي صنعتي و توليدي آن‌ها مشغول به کار مي‌باشند.

رسوليان، اظهار کرد: ۸۲ کنسرسيوم صادراتي در حوزه‌هاي مختلف داريم. کنسرسيوم‌هاي صادراتي براي ارتقاء شاخص‌هاي توليدي بنگاه‌هاي کوچک و متوسط بازار خوبي به وجود مي‌آورند.

وي، افزود: از بيش از ۵۰هزار واحد توليدي درون شهرک‌ها و نواحي صنعتي حدود ۹۸درصد کوچک و متوسط هستند که بايد به ارتقاء رقابت پذيري آن‌ها کمک شود و يکي از بهترين راه‌ها رسيدن به بازار‌هاي خارجي مي‌باشد.

رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران همچنين اضافه کرد: ۵۰۵خوشه صنعتي در کشور شناسايي شده است، کار ۱۲۲خوشه تمام شده و اجرا شده است و ۵۴خوشه نيز در حال اجرا مي‌باشد.

رسوليان، ادامه داد: توانمندسازي شاغلين واحد‌هاي صنعتي و توليدي به عنوان يک اولويت در دستور کار است که در اين زمينه کار‌هاي مختلفي انجام شده است.

وي تصريح کرد: سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران براي حضور در نمايشگاه‌هاي داخلي، اعزام هيئت‌هاي تجاري و حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي به عنوان بسته‎هاي حمايتي مشوق‌هاي لازم را به بنگاه‌هاي کوچک و متوسط ارائه مي‌دهد، راه افزايش توليد در واقع ارتقاء تقاضاي خارجي است که منجر به افزايش شاخص‌هاي توليد، افزايش صادرات و اشتغال مي‌شود.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: حمايت از طرح‌هاي پژوهشي نيز به عنوان يک اولويت دنبال مي‌شود که ۶۶۱طرح پژوهشي انجام شده است.

رسوليان اظهار کرد: يک هزار و ۶۵۰واحد صنعتي مستعد دانش بنيان شدن شناسايي شده است که ۷۵۹واحد تاکنون دانش بنيان شده اند. همچنين ۲۲۹واحد ديگر شناسايي شده و ۹۷شرکت دانش بنيان شده است و به بيش از صد شرکت دانش بنيان زمين واگذار شده است.

وي، افزود: حمايت از ايده‌هاي نوآورانه و فناورانه نيز در دستور کار است که ۲۳۵رويداد در اين حوزه برگزار شده است. ۴۰ مرکز خدمات فناوري براي توسعه و عارضه يابي داريم، ۶۵۰مشاور در اين مراکز مشغول به کار هستند و ۶ شهرک فناوري فعال نيز وجود دارد.

رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران در ادامه سخنان خود، اضافه کرد: امسال در مجموع در سطح کشور بيش از ۹ هزار ميليارد تومان در زيرساخت‌هاي شهرک‌ها و نواحي صنعتي کشور سرمايه گذاري شده است که تاکنون بخش عمده‌اي از اين سرمايه‌گذاري‌ها در حوزه‌هايي از جمله تامين آب، برق، گاز، افزايش اراضي جديد و توسعه شهرک‌ها و نواحي صنعتي موجود با موفقيت انجام شده است.

رسوليان، يادآور شد: از راه‌اندازي شهرک‌هاي انرژي خورشيدي و تامين پايدار برق با استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير حمايت مي‎کنيم. در اين راستا ۹۲ شهرک صنعتي داراي ظرفيت به وسعت ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار به ساتبا (سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره وري انرژي برق) معرفي شده است که اتصال به پست و بستر‌ها فراهم گرديده است و از بخش خصوصي توانمند و سرمايه گذاران خارجي براي مشارکت و سرمايه گذاري در اين حوزه دعوت مي‌نمايم.

وي، گفت: حدود ۲۰ هزار هکتار زمين صنعتي آماده واگذاري در سطح کشور وجود دارد که زيرساخت‌هاي لازم براي حضور سرمايه گذاران و فعاليت صنعتي در آن‌ها فراهم گرديده است.

گفتني است با توجه به ضرورت انعکاس بين المللي اقدامات انجام شده در حوزه زيرساخت‌هاي شهرک‌ها و نواحي صنعتي و اقدامات حمايتي براي صنايع کوچک مستقر در آن‌ها، اميد آفريني و ارايه تصويري واقعي از دستاورد‌هاي صنعتي کشورمان و انعکاس فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري موجود در شهرک‌ها و نواحي صنعتي براي سرمايه گذاران خارجي علي الخصوص کشور‌هاي همسايه، نشست خبري معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران با نمايندگان و خبرنگاران رسانه‌هاي خارجي روز سه شنبه ۲۳اسفند برگزار شد.

در اين نشست خبرنگاران، تصويربرداران و نمايندگاني از رسانه‌هايي از جمله راشاتودي روسيه، انيکس چين، آناتولي ترکيه، اسپوتنيک روسيه، خبرگزاري صداي افغان افغانستان، تلويزيون اولوسال ترکيه، شبکه المسيره يمن، يونيوز لبنان، شبکه ۱۲ترکيه، شبکه فونيکس چين، تلويزيون الاتجاه و تلويزيون النجباء عراق حضور داشتند.

سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي ايران و شرکت‌هاي استاني تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۵۱ شهرک و ناحيه صنعتي و ۶ منطقه ويژه اقتصادي درحال بهره‌برداري، ۸۶ شهرک و ناحيه صنعتي تخصصي، ۷ شهرک فناوري، ۴۰ مرکز خدمات فناوري و کسب و کار، ۲مجتمع فناوري اطلاعات و خدمات نرم افزاري، ۱۰۰ هزار و ۵۶۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداري از ۵۰ هزار و ۳۷۳ واحد صنعتي و چهار هزار و ۲۶۰ واحد کارگاهي تکميل شده، زمينه اشتغال مستقيم يک ميليون و ۱۲ هزار و ۴۹۳ نفر را در سراسر کشور فراهم نموده است.