ايران نقش تامين‌کننده پايدار را در صنايع چين بازي مي‌کند

تاریخ انتشار : 1401/12/03

عضو کميسيون تجارت خارجي خانه صنعت، معدن و تجارت ايران گفت: چين اولين مصرف کننده انرژي در جهان است و ايران انرژي چين را تامين مي‌کند.

روح‌الله لطيفي، عضو کميسيون تجارت خارجي خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در گفتگو با خبرنگار ايبِنا گفت: تجارت ايران با چين در ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۱ به ۲۵ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار رسيد و از مجموع تجارت غيرنفتي، چين اولين شريک تجاري ايران در اين مدت بوده است.


اين کارشناس اقتصادي ابراز کرد: از اين ميزان ۱۲ ميليارد و ۶۰۸ ميليون دلار صادرات ايران به چين بوده است و چين اولين مقصد صادراتي ايران است که رشد ۱۰ درصدي را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت کرده است. همچنين ۱۲ ميليارد و ۶۹۸ ميليون دلار واردات ايران از چين در ۱۰ ماه ابتدايي سال جاري بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۳ درصد افزايش يافته است.


سخنگوي سابق گمرک تصريح کرد: بعد از چين، کشور امارات با ۱۹.۸ ميليارد دلار رتبه دوم در مبادلات تجاري غير نفتي ايران را کسب کرد. بعد از امارات کشور ترکيه با ۱۱.۷ ميليارد دلار سومين شريک تجاري ايران بوده است و در ادامه عراق با ۹ ميليون دلار چهارمين شريک تجاري ما در اين مدت بوده است.


لطيفي بيان داشت: عمده کالا‌هاي صادراتي ايران به چين که نزديک به ۸.۵ ميليارد دلار است شامل مواد معدني، مواد شيميايي، محصولات آلياژي نيمه ساخته (مانند فولاد، مس، آلومينيوم) و مشتقات نفتي (مثل انواع پودر‌هاي پتروشيمي، قير و روغن صنعتي) و ... است. ما بقي ۸.۵ ميليارد دلار به صادرات محصولات شيلاتي، کشاورزي، غذايي و ... اختصاص يافته است.


وي افزود: از عمده محصولات وارداتي از چين شامل مواد اوليه ماشين آلات صنعتي، خود مشاين آلات صنعتي، محصولات خاص صنعتي، روغن‌هاي خاص صنعتي و محصولات منفصله خودرو، موتور سيکلت، دارو، نهاده‌هاي دامي و روغن خام بوده است.


لطيفي در پاسخ به اين سوال که دلايل حجم بالاي تجارت ايران با چين چيست، گفت: از گذشته ايران و چين شرکاي تجاري مناسبي براي هم بودند و از هزاران سال پيش مسير راه ابريشم عامل تبادل کالايي از ايران به سمت چين و از چين به سمت اروپا بود، همچنين مسير راه ابريشم عامل تردد کالا‌هاي چيني از مسير ايران به سمت اروپا بوده است، بنابراين ايران از گذشته مسير اصلي تردد چيني‌ها بوده است.


وي افزود: از گذشته بسياري از تکنولوژي‌ها بين ايران و چين رد و بدل مي‌شد و در ادامه در سال‌هاي اخير با نزديک شدن ايران به بازار‌هاي جديد به خصوص به کشور چين رشد اقتصادي را بهبود بخشيده است. ضمن اين که ايران تامين کننده کالا‌هاي اصلي و پر مصرف کشور چين است. کشور ايران از انرژي گرفته تا مواد معدني بازار مناسبي براي چيني‌ها بوده و خواهد بود.


عضو کميسيون تجارت خارجي خانه صنعت، معدن و تجارت ايران تصريح کرد: يکي از دلايل گسترش تجارت ايران با چين «خود تحريمي غربي‌ها» بوده و از زماني که غرب تحريم را عليه ايران اعمال کرد، عملا بازار ايران را از دست داد. طبيعي است که ايران در چنين شرايطي با ديپلماسي فعال خود و با تلاش‌هاي بخش خصوصي توانست بازار‌هاي جديدي را شناسايي کند. کشور چين با جمعيت بالاي ۱.۴ ميليارد نفر بهترين مقصد براي کالا‌هاي ايران است، ضمن اين که صادرات به چين از لحاظ جغرافيايي بهتر است.


لطيفي گفت: استراتژي کشور چين، تامين نياز‌هاي کالايي از کشور‌هاي پايدار است، ايران در اين زمينه موفق شده است تا نظرات چيني‌ها را به خود جلب کند و ايران هم اکنون نقش تامين‌کننده پايدار در صنايع چين را بازي مي‌کند، همچنين به دليل اين که تراز دو کشور سر به سر است، انگيزه براي توسعه تجارت بيشتر شده است.


وي افزود: اتحاديه‌ها و سازمان‌هاي مشترکي که دو کشور ايران و چين در آن حضور دارند، همچون يک کاتاليزور عمل کرده است، مانند سازمان شانگ‌هاي که نگاه شرقي در آن حاکم است و از لحاظ سرزميني به هم چسبيده هستند و اهدافي را دنبال مي‌کند که اتفاقا «تحريم شکن» هستند و منافع جمهوري اسلاي ايران در آن رعايت مي‌شود. همچنين به دليل تاکيد اساسنامه شانگ‌هاي بر توسعه ترانزيت بين اعضاء و استفاده از ارز‌هاي درون اعضاء به جاي ارز‌هاي غير عضو، موجب توسعه روابط ما با چين، هند، روسيه و کشور‌هاي ديگر شده است. ضمن اين که اعضاي شانگ‌هاي تهديدات مشترک نيز دارند.


سخنگوي سابق گمرک بيان داشت: عضويت چين در شوراي امنيت، نگاه غير مداخله گر چين در موضوعات داخلي ايران و گسترش روابط تجاري، سياسي، امنيتي، فرهنگي و اجتماعي کمک کرده است که روابط ايران با چين افزايش يابد.


عضو کميسيون تجارت خارجي خانه صنعت، معدن و تجارت ايران تصريح کرد: هر کشوي که منافع ملي ايران را خدشه دار نکند، روابط ايران با اين کشور‌ها مبتني بر منافع حداکثري خواهد شد، اين موضوع خواسته هميشگي ايران بوده است و کشور چين در اين زمينه بسيار خوب عمل کرده است و هر کشور که به اين موضوع اهتمام بورزد، ايران نيز همکاري‌هاي خود را با آن گسترش خواهد داد.


لطيفي بيان داشت: چين اولين مصرف کننده انرژي در جهان است و ايران انرژي چين را تامين مي‌کند، از طرف ديگر براي اين که کشور ما جهش اقتصادي را تجربه کند، لازم است تا جذب سرمايه‌گذاري خارجي انجام دهد و اين موضوع مورد تاکيد مقام معظم رهبري نيز است. در اين زمينه چيني‌ها سرمايه گذاري‌هاي خوبي در ايران انجام داده اند و منافع خوبي را نيز کسب کرده اند، البته اين منافع برد ـ برد است.


وي افزود: بزرگترين سرمايه‌گذار خارجي در کشور ما افغانستان است، که دو دليل دارد؛ اول، تغيير حاکميت در افغانستان و دوم تغيير قوانين سرمايه گذاري در ايران است که هر فرد با ۱۰۰ هزار دلار سرمايه گذاري مي‌تواند اقامت ايران را بگيرد و کالا‌هايي همچون خودرو را خريداري کند و بر آن مالکيت داشته باشد. اين موارد خرده سرمايه است و خرده سرمايه‌ها تاثير خوبي بر بنگاه‌هاي کوچک و متوسط دارد. اگر ايران بتواند در زيرساخت‌ها و يا در بخش‌هاي مولد سرمايه گذار خارجي را جذب کند، تمام بنگاه‌هاي بزرگ، کوچک و متوسط منتفع خواهند شد.


لطيفي در پايان تاکيد کرد: در حال حاضر در کشور هزينه توليد به دليل استهلاک بالاي قطعات صنعتي به شدت افزايش يافته است، با جذب سرمايه گذاري خارجي و تزريق ماشين آلات رشد اقتصادي بهبود خواهد يافت. همچنين اصلاح زير ساخت ها، حمل و نقل، جابه جايي مالي و بنادر کمک مي‌کند تا اقتصاد ما روابط بهتري را با شرکاي خود، به خصوص شرکاي منطقه‌اي داشته باشد.

نويسنده: مرتضي ابراهيمي