فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي توسعه روابط اقتصادي ايران و چين

تاریخ انتشار : 1401/11/26

دنياي اقتصاد : در همايش تجاري ايران و چين که با حضور مقامات و بخش‌هاي دولتي و خصوصي دو کشور و در آستانه سفر رئيس‌جمهور کشورمان به چين برگزار شد، مسوولان و فعالان اقتصادي دو کشور به بررسي ظرفيت‌هاي همکاري دوجانبه پرداختند. به گزارش اتاق ايران آنلاين، در آستانه سفر سيدابراهيم رئيسي، رئيس‌جمهوري کشورمان، به چين که با دعوت شي جين پينگ، رئيس‌جمهوري چين، انجام شده است، همايش تجاري ايران و چين با حضور مقامات و بخش‌هاي دولتي و خصوصي دو کشور در محل شوراي گسترش تجارت بين‌المللي چين در پکن برگزار شد. در اين همايش، ژان شائو يانگ، معاون شوراي گسترش تجارت بين‌المللي چين (CCPIT) با تاکيد بر اينکه ايران، شريک تجاري مهم چين در آسيا محسوب مي‌شود، گفت: ايران و چين داراي روابط ريشه‌دار و مستحکم هستند و توسعه روابط مدني و فرهنگي ميان ملت‌هاي دو کشور و دوستي ميان مردم دو کشور مسير را براي توسعه و تحکيم روابط تجاري و اقتصادي دوجانبه هموار کرده است. معاون شوراي گسترش تجارت بين‌المللي چين، با اشاره به حجم تجارت ۸/ ۱۵ميليارد دلاري ايران و چين در سال ۲۰۲۲ ميلادي، بر لزوم گسترش روابط تجاري دو کشور با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود و همچنين ايجاد ظرفيت‌هاي جديد تاکيد کرد.

 

او بازارهاي بزرگ، بهبود روابط و ارتقاي کيفيت تجارت ميان ايران و چين را زمينه‌ساز توسعه روابط دوجانبه دانست و گفت: اتصال مستمر ميان دو کشور و تکميل روابط در زمينه‌هاي فناوري و جريان تجارت دوجانبه از موضوعاتي است که بايد مدنظر قرار گيرد. ژان پيشنهاد آزادسازي تجارت دو کشور را نيز از موضوعاتي عنوان کرد که مي‌توان براي آن برنامه‌ريزي کرد. او افزود: شوراي گسترش تجارت بين‌المللي چين، اتصال‌دهنده بخش خصوصي و بخش دولتي با جوامع تجاري کشورهاي مختلف است و در توسعه روابط با ايران نيز مي‌تواند نقش پررنگي ايفا کند. معاون شوراي گسترش تجارت بين‌المللي چين (CCPIT) در ادامه سخنان خود، بر لزوم به‌هم‌پيوستگي زيرساخت‌ها و بخش‌هاي مختلف دو کشور در چارچوب برنامه يک کمربند يک جاده نيز تاکيد کرد.

در ادامه همايش، سيدرضا فاطمي‌امين، وزير صنعت، معدن و تجارت، نيز ويژگي‌هاي مشترک ملت‌هاي دو کشور و تمدن طولاني را از نقاط قوت در توسعه روابط ايران و چين عنوان کرد و گفت: استعدادهاي متنوع در حوزه‌هاي مختلف ميان دو کشور و ظرفيت‌هاي متنوع آنها مي‌تواند زمينه‌ساز روابط قابل‌توجه ميان شرکت‌هاي ايراني و چين باشد. محمد کشاورززاده، سفير ايران در پکن، نيز در همايش تجارت ايران و چين که در آستانه سفر رئيس‌جمهوري کشورمان به اين کشور برگزار شده است، گفت: با اجرايي شدن سند همکاري‌هاي ايران و چين، روابط دو کشور به سطح جديدي ارتقا مي‌يابد.

 

کشاورززاده همچنين با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه‌هاي کليدي اقتصادي و فرهنگي در سفر رئيس‌جمهوري به چين، اظهار کرد: نيروي جوان و تحصيل‌کرده و منابع قابل‌توجه، ايران را به محل خوبي براي سرمايه‌گذاري تبديل کرده است و در قالب اين تفاهم‌نامه‌ها مي‌توان از اين امکانات براي شکوفايي اقتصادي استفاده کرد. او با تاکيد بر آمادگي ايران براي همکاري در برنامه يک کمربند يک جاده، گفت: تقويت روابط ايران و چين به ثبات اقتصادي دو کشور منتج خواهد شد و برگزاري همايش‌ها توسط بخش خصوصي نيز نقش مهمي در اين زمينه ايفا مي‌کند و مي‌تواند فرصت‌هاي موجود براي توسعه روابط را عيان کند. مهدي صفري، معاون ديپلماسي وزارت امور خارجه، نيز در ادامه اين همايش گفت: در ده‌ماهه امسال، چين ۱۲ميليارد دلار کالا از ايران کالا وارد کرده و ايران نيز ۱۲ميليارد دلار کالا از اين کشور خريده که بيانگر توازن در تجارت دوجانبه است.

صفري افزود: برنامه يک کمربند، يک جاده مي‌تواند در بخش حمل‌ونقل، انرژي و صنعت و معدن به همکاري دو کشور منتج شود و ما نيز به دنبال جذب سرمايه‌گذاري چين در حوزه‌هاي معدن، سازه و پروژه‌هاي ايران هستيم. در بخش ديگري از اين همايش، علي فکري، رئيس سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران، گفت: ظرفيت‌هاي زيادي براي همکاري ميان دو کشور وجود دارد و دو دولت‌ بايد زمينه را براي استفاده از اين ظرفيت‌ها فراهم کنند. رئيس سازمان سرمايه‌گذاري و کمک‌هاي اقتصادي و فني ايران تصريح کرد: ايران در مسير جاده قديم ابريشم موقعيت استراتژيکي داشته و اکنون همان موقعيت را در برنامه يک کمربند يک جاده و کريدور شمال و جنوب دارد. به عقيده فکري، با سرمايه‌گذاري چين، زمينه انتقال فناوري به ايران نيز فراهم مي‌شود و اين مسير به توسعه پايدار منجر خواهد شد.

عليرضا پيمان‌پاک، رئيس‌کل سازمان توسعه تجارت ايران، نيز در اين همايش گفت: ظرفيت جديد همکاري ميان دو کشور به‌واسطه همکاري شرکت‌ها در زنجيره تامين کالا و توليد مشترک قابل‌توجه است و مي‌تواند از طريق مشارکت‌هاي منطقه‌اي مهم، افزايش نيز پيدا کند. پيمان‌پاک توسعه همکاري‌هاي منطقه‌اي با کشورهاي همسايه را يکي از راهبردهاي ايران عنوان کرد و گفت: پيوستن ايران به تجارت آزاد با اتحاديه اقتصادي اوراسيا، امکان همکاري با اين کشورها در قالب مناطق آزاد و همکاري شرکت‌هاي کوچک و متوسط را فراهم مي‌شود. او تاکيد کرد: ايجاد منطقه آزاد مشترک در اوراسيا و همکاري با چين در اين منطقه و منطقه آزاد سرخس و اروند، يکي از بهترين فرصت‌ها براي توسعه روابط اقتصادي دوجانبه و چندجانبه است. مجيدرضا حريري، رئيس اتاق مشترک بازرگاني ايران و چين، نيز ضمن قدرداني از دولت، بخش خصوصي و شوراي گسترش تجارت بين‌المللي چين براي کمک به ايران در دوره کرونا، گفت: قصد مقامات دو کشور براي توسعه همکاري‌هاي اقتصادي، يک اتفاق مهم محسوب مي‌شود و بخش‌هاي خصوصي دو کشور بايد از اين فرصت استفاده کنند.