حضور نماينده معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري به منظور بررسي نحوه فعال‌کردن بخش بين‌الملل در کانون

تاریخ انتشار : 1401/11/23

در اولين نشست بحث و تبادل‌نظر پيرامون نحوه فعال کردن بخش بين‌الملل کانون مشاوران که ظهر روز دوشنبه 17 بهمن ماه به صورت آنلاين و مجازي برگزار گرديد ضمن تاکيد بر ضرورت ايجاد فعاليت بخش بين‌الملل در کانون راه‌هاي همکاري کانون با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در اين زمينه بررسي شد.

در اين جلسه که با حضور رئيس شوراي عالي،  نماينده‌اي از دفتر تبادل فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري و جمعي از شرکت‌هاي عضو کانون با سابقه فعاليت در پروژه‌هاي بين المللي برگزار شد، حاضران به اختصار به شرح فعاليت‌هاي بين‌المللي و ارائه خدمات فني و مهندسي شرکت‌هاي متبوع خود در غالب تهيه گزارشات امکان‌سنجي و مطالعات سرمايه‌گذاري در زمينه‌هاي آب، برق، انرژي، فاضلاب، سد و شبکه آبياري و زه کشي در کشورهايي مانند تانزانيا، قزاقستان، سوريه، افغانستان، پاکستان، سنگال کنيا، اوگاندا، عراق، عمان، ازبکستان، آلمان، اسکاتلند، استراليا، چين، کانادا، قطر و عمان پرداختند و رضايت و آمادگي خود را براي فعال سازي بخش بين‌الملل کانون اعلام نمودند.

در ابتدا، آقاي مهندس فرج‌زاده رئيس شوراي عالي ضمن خوشامدگويي و تشکر بابت قبول دعوت نماينده معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري بابت حضور در اين جلسه با تاکيد بر آنکه کانون بايد در چشم‌اندازي بلندمدت، مرجعي براي تاييد و صحه‌گذاري گزارشات تهيه شده مشابه مراکزي  مانندKPMG، METRO PARTEL و... باشد تا سرمايه‌گذاران خارج از کشور قادر به سرمايه‌گذاري در داخل ايران گردند، افزود در اين راستا شرکت‌هاي توانمند براي تشکيل کارگروهي  براي بررسي راه‌هاي فعاليت بخش بين‌الملل کانون اعلام آمادگي کنند تا در گام بعدي نتايج حاصله از اين کارگروه را  در شوراي عالي طرح، تصويب و براي اجرا ابلاغ نماييم.

در ادامه آقاي مهندس حافظي، از دفتر تبادل فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با اشاره به ظرفيت‌هاي بالقوه کانون مشاوران در زمينه فعاليت در بخش بين‌الملل خواستار ورود کانون به اين بخش شد، او در ادامه به اختصار به مواردي از اين همکاري‌ها اشاره کرد. ايشان با تاکيد بر تلاش براي ارتقاي جايگاه حقوقي، قانوني و بين‌المللي کانون گام راهبري اوليه را ارتباط کانون با نهادهاي مورد اطمينان پولي و بانکي در کشورهاي ديگر و انعقاد موافقت‌نامه، تفاهم‌نامه يا تاييديه دو جانبه با آنها با کمک دولت جمهوري اسلامي ايران دانست.

ايشان مبحث جذب سرمايه‌گذاري خارجي را  از طريق نهادهاي مالي و افراد حقيقي به ويژه در حوزه علم و فناوري را يکي از راه‌هاي کانون براي فعال سازي بخش بين‌الملل خود دانست و از شرکت‌هاي دانش‌بنيان توانمند در کانون مشاوران خواست با ارائه گزارشات امکان‌سنجي به عنوان کارگزار در خارج از کشور ايفاي نقش نمايند.

حافظي همچنين موافقت معاونت سياسي رياست جمهوري را براي حضور شرکت‌هاي توانمند در جلسات کميسيون‌هاي مشترک اقتصادي دولت با کشورهاي ديگر اعلام کرد  و افزود در حال حاضر جاي خالي شرکت‌هايي که توان فني و تخصصي لازم را  براي ارائه پروپوزال و طرح سرمايه‌گذاري آتي داشته باشند به شدت احساس مي‌شود که کانون مي‌تواند از اين فرصت با هميت و حمايت بخش‌هاي مختلف دولتي در راستاي فعاليت در بخش بين‌المللي  به ويژه در حوزه کشورهاي آسياي ميانه،  روسيه و چين استفاده کند. او با اشاره به توان و ظرفيت قابل‌توجه کانون مشاوران در حوزه صنعت و اقتصاد کشور طرح بورسيه توبيتاک ترکيه با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري را يکي ديگر از راه‌هاي همکاري کانون با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري دانست و افزود: براساس اين پروژه مشترک 2 ميليون دلاري يک حوزه صنعتي و دانشگاه منتخب از ترکيه با همان صنعت و دانشگاهي از ايران مرتبط گشته و پروژه‌هاي مشترکي را اجرا مي‌کنند تا راه ارتباط فناوري از دانشگاه به صنعت باشند. حافظي همچنين با اشاره به همکاري‌هاي معاونت علمي با وزارت توسعه و نوآوري کشور ازبکستان و کشورهاي ترکمنستان و قرقيزستان در حوزه هاي صنعت و اقتصاد بحث جذب سرمايه را برخلاف  اين کشورها يکي از مشکلات کنوني و اساسي ايران دانست و افزود تعريف پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري و تامين منابع مالي از بانک توسعه آسيا براي اجراي آنها ظرفيت حرفه‌اي ديگري  براي مشاوران عضو کانون است که معاونت علمي و فناوري و ديگر بخش‌هاي خصوصي توان ورود به آنها را ندارند.  

اين نماينده دفتر تبادل فناوري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري ارتباط کانون با دبيرخانه سازمان همکاري‌هاي شانگهاي را براي توسعه فعاليت‌هاي مشترک ايران با کشورهاي چين و روسيه از بسترهاي مناسب ديگر همکاري دانست و افزود: اين کشورها اکنون به تيم‌هاي خوب مشاوره در ايران نياز دارند که بتوانند پروژه‌هاي آنها را راهبري کنند.  بحث همکاري با سازمان ملل و بخش‌هايي از اين سازمان مانند UNDP  و UNIDO يکي ديگر از پيشنهادهاي همکاري اشاره شده از سوي ايشان بود. حافظي با اشاره به ضعف‌هاي موجود در پروپوزال‌نويسي از 25 ميليون يورو اختصاص يافته از سوي اتحاديه اروپا به منظور توسعه صادرات ايران و مديريت ITC (معاونت فناوري اطلاعات و ارتباطات رياست جمهوري) بر اين منابع پولي با همکاري سازمان توسعه تجارت ايران خبر داد و مشاوران عضو کانون را در تعريف  پروژه‌هاي صنعتي صادرات محور و همکاري با دو سازمان مذکور براي پيشبرد اين پروژه‌ها، توانمند و متخصص دانست. وي همچنين با اشاره به 500 ميليون دلار منابع تخصيص يافته توسط بانک توسعه اسلامي به حوزه نوآوري و فناوري اذعان داشت به دليل نبود تيم توانمند ايراني به منظور نگارش پروپوزال و گزارش امکان‌سنجي مناسب؛  ايران تاکنون از جذب اين منابع پولي بي‌نصيب مانده است که اين خود بستر ديگري براي فعاليت کانون در بخش بين‌الملل است.

بحث صادرات فناوري  در تعاملات معاونت علمي با کشورهايي مانند روسيه،  بلاروس و کشورهاي آسياي ميانه  و ارائه گزارشات امکان سنجي مطابق با استانداردهاي بين‌المللي و مبني بر شرايط اقتصادي اين کشورها از موضوعات اشاره شده ديگر توسط ايشان بود که يکي از بسترهاي مناسب همکاري شرکتهاي دانش‌بنيان کانون با معاونت علمي و فناوري قلمداد گرديد.

در اين نشست مديران‌عامل و اعضاي هيات‌مديره شرکت‌هاي قدس نيرو، توس راهبرد بنيامين، مشاور يکم، پارس‌رابين، راهبر پيشگامان آموت، خدمات مهندسي برق (مشانير)،  پادوسپان صنعت، بنياد صنعتي ايران، طلايه‌داران بازار هدف فردا و شباهنگ برکت  حضور داشتند و از طرف کانون مهندس فرج‌زاده رئيس شوراي عالي، آقاي مهندس تقوي‌نژاد سرپرست دبيرخانه کانون و خانم ضيايي کارشناس روابط عمومي کانون حضور داشتند.

همچنين در پايان جلسه حضار  بر استمرار برگزاري اين جلسات تا تحقق اهداف ترسيم‌شده در اين جلسه و تشکيل کارگروه مرتبط  تاکيد کردند.