نرخ سود بانکي چقدر زياد مي‌شود؟

تاریخ انتشار : 1401/09/30

با توجه به احتمال بررسي افزايش نرخ سود بانکي در شوراي پول واعتبار، رئيس کل بانک مرکزي روز گذشته افزايش پنج درصدي سود بانکي را رد کرد اما مسئولان بانکي افزايش سه تا پنج درصدي نرخ سود بانکي و رسيدن اين سود به ۲۱ تا ۲۳ درصد را مناسب مي‌دانند.

به گزارش ايسنا، تغييرات سود بانکي يکي از موضوعات مهم بانکي است که اين روزها گفته‌ها حاکي از افزايش اين نرخ است و به اعتقاد کارشناسان با توجه به روند صعودي نرخ تورم و ارز در اقتصاد ايران، نرخ سود در شبکه بانکي نيز بايد متناسب با آن‌ها افزايش يابد.  

در اين زمينه رئيس کل بانک مرکزي نيز در نشست خبري خود صحبت کرد و گفت که اين بانک هم معتقد به اصلاح نرخ سود است، اما اين امر منوط به تصميم‌گيري در شوراي پول و اعتبار است که پيگير اين موضوع هستيم. 

پس از اين موضوع، صحبت‌هايي مبني بر افزايش پنج درصدي سود بانکي مطرح شد که صالح‌آبادي اين افزايش را رد و اعلام کرد که فعلا هيچ نرخ مشخص جديدي براي سود سپرده تعيين نشده و بر اين اساس فعلا نمي‌توان گمانه زني‌ها مبني بر افزايش پنج درصدي سود بانکي را تاييد کرد اما گزارش‌هاي غيررسمي موافقت شوراي پول و اعتبار با افزايش سود بانکي را مطرح مي‌کند. 

در اين بين، پيگيري‌ها از مسئولان بانکي حاکي از آن است که آن‌ها نيز با افزايش سود بانکي موافق هستند اما مي‌گويند تاکنون شوراي پول و اعتبار و بانک مرکزي نظر آن‌ها را در اين رابطه جويا نشده است. 

علاوه بر اين، به اعتقاد مسئولان بانکي با توجه به نرخ تورم ايران، سود بانکي بايد افزايش يابد تا مردم براي سپرده‌گذاري در بانک‌ها انگيزه لازم را داشته باشند.

همچنين، ميزان افزايش معقولي که از سوي مسئولان بانکي مطرح مي‌شود، افزايش سه تا پنج درصدي است تا نرخ سود بانکي به ۲۱ تا ۲۳ درصد برسد.

گفتني است که آخرين اصلاحات سود بانکي به سال‌هاي ۱۳۹۶ و ۱۳۹۹ برمي‌گردد و با اينکه تاکنون تغييري نکرده اما برخي از بانک‌ها بدون مجوز بانک مرکزي نسبت به افزايش سود بانکي اقدام کردند که با واکنش بانک مرکزي مواجه شد و با ابلاغ بخشنامه اي به شبکه بانکي در شهريور ماه، علاوه بر تاکيد بر لزوم پايبندي بانک‌ها به نرخ سود مصوب ۱۸ درصدي، به مديران بانک‌هاي متخلف هشدار داد که در صورت ادامه پرداخت سودهاي بيشتر، آنها را به هيات انتظامي بانک‌ها معرفي مي‌کند.

طبق اين گزارش، براساس آخرين مصوبه شوراي پول و اعتبار نرخ سود علي‌الحساب سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري مدت‌دار بين ۱۰ تا ۱۸ درصد تعيين شده و در حال حاضر، نرخ سود علي‌الحساب سپرده‌هاي سرمايه گذاري به شرح زير تعيين شده است:


۱) سپرده سرمايه‌گذاري کوتاه مدت عادي: ۱۰ درصد
۲) سپرده سرمايه‌گذاري کوتاه مدت ويژه سه ماهه: ۱۲ درصد
۳) سپرده سرمايه‌گذاري کوتاه مدت ويژه شش ماهه: ۱۴ درصد
۴) سپرده سرمايه‌گذاري با سررسيد يک سال: ۱۶ درصد
۵) سپرده سرمايه‌گذاري با سررسيد دو سال: ۱۸ درصد