کدام بازار براي سرمايه گذاري بهتر است؟

تاریخ انتشار : 1401/08/28

تمام شرايط براي ورود نقدينگي به بازار سرمايه فراهم است، زيرا که شرايط بنيادي اين بازار هر روز بهتر مي‌شود.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بازار سرمايه در بين بازار‌هاي مالي داراي بيشترين جذابيت است، زيرا که بسياري از سهام‌ها به کف قيمتي رسيده‌اند و اين موضوع موجب شده است تا جذابيت بازار سرمايه دو چندان شود.


يکي از عواملي که موجب شده است تا بازار سرمايه نسبت به ساير بازار‌ها پيش تاز باشد، مصوبات ۱۰ بندي دولت جهت تقويت بازار سرمايه است، با اين مصوبه شاهد بوديم که حجم زيادي از نقدينگي وارد بازار سهام شده است.


همچنين با تعامل سازمان بورس و بانک مرکزي نرخ بهره بانکي کاهش يافته است و بانک مرکزي با بانک‌هايي که سود بيتشر از نرخ مصوب پرداخت مي‌کنند برخورد کرده است، اين موضوع موجب شده است تا بر جذابيت بازار سرمايه افزوده شود.


برخي از کارشناسان بازار سرمايه عنوان کرده‌اند که با وجود رشد اخير شاخص کل بازار سرمايه، همچنان P.E بازار سرمايه در پايين‌تر از ۶ واحد قرار دارد، بنابراين بازار سرمايه همچنان جذابيت خود را حفظ کرده است.


در اين رابطه لازم به ذکر است سيد رضا فاطمي امين، وزير صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ايبِنا بيان کرد که در ۵ ماه ابتداي امسال در مقايسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد توليد شرکت‌هاي بورسي به ۶.۷ درصد رسيده است. اين رشد توليد به اين معني است که تحرک در شرکت‌هاي بورسي بالا است، بنابراين رکود در شاخص کل بازار سرمايه معني ندارد. همچنين فاطمي امين مطرح کرد که در بهار امسال صنعت رشد ۵.۱ درصدي توليد را ثبت کرده است و اين در حالي است که رشد اقتصادي کشور کمي بيش از سه درصد ثبت شده است. رشد توليد و رشد صنعتي اين ذهنيت را به سرمايه گذاران مي‌دهد که رشد بازار سرمايه حتمي است و تنها بازاري که ارزش سرمايه گذاري را دارد، همين بازار سرمايه است.


از همه مهمتر اين که صادرات غير نفتي در کشور ۱۳ درصد افزايش يافته است، بنابراين ضمن اين که درآمد ارزي کشور بهبود يافته است، درآمد شرکت‌هاي صادراتي بورسي نيز تقويت شده است. در چنين شرايطي بنياد شرکت‌هاي بورسي نسبت به سال‌هاي گذشته بسيار بهتر شده است، بنابراين بازار سهام پتانسيل بالايي براي جذب سرمايه گذاري در بازار‌هاي رقيب را دارد.


همچنين با افزايش قيمت نفت به بيش از ۹۰ دلار، کرک اسپرد محصولات شرکت‌هاي پالايشي افزايش يافته است، اين موضوع موجب شده است تا درآمد شرکت‌هاي پالايشي به صورت شارپي افزايش يابد، با اين حال به عقيده کارشناسان بازار سرمايه، گروه پالايشي کمترين P.E را در بازار سهام دارد، در نتيجه اين گروه پتانسيل زيادي براي جذب سرمايه گذار بلند مدت دارد. در پايين دست شرکت‌هاي پالايشي يعني در شرکت‌هاي پتروسيمي نيز شاهد هستيم که در ۶ ماه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بازدهي سهام بسيار مطلوب بوده است. تمامي اين عوامل نشان مي‌دهد که در بلند مدت سرمايه گذاري در بازار سهام کمترين ريسک و بيشترين بازدهي را براي سرمايه گذاران در پي خواهد داشت. احمد مهدوي ابهري، دبير کل انجمن صنفي کارفرمايي صنعت در اين باره گفته است که ميزان توليد محصول‌هاي پتروشيمي از نظر وزني در هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۷ درصد و ميزان صادرات ۱۳ درصد افزايش يافت. در هفت ماه سال گذشته، ۷ ميليارد و ٩١ ميليون دلار به نيما ارز داديم که اين عدد امسال به ۸ ميليارد و ٧٣٣ ميليون و ٣٠٠ هزار دلار رسيد، يعني ٢٣ درصد ارز بيشتري به نيما داده شد.


در ادامه در هفته گذشته نيز مصوبه‌اي به اجرا درآمد که مي‌تواند رونق بازار بورس را بيشتر کند. مصوبه اين است که در شوراي‌عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا به رياست «سيد ابراهيم رئيسي» و با حضور اعضا برگزار شد و در اين جلسه ضمن بررسي شرايط اقتصادي کشور موضوع ايجاد رونق در بازار بورس از طريق کاهش هزينه مبادلات مطرح و ۸۰ درصد ماليات معاملات سهام کاهش يافت.

نويسنده: مرتضي ابراهيمي