ايران در حال نزديک شدن به رشد پايدار اقتصادي است

تاریخ انتشار : 1401/08/23

گزارش‌ صندوق بين المللي پول حاکي از رشد اقتصاد ايران است و اگر شرايط رشد را تداوم دهيم و حفظ کنيم حتي در تحريم‌ها رشد خواهيم داشت.

عطا بهرامي اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ايبِنا، در خصوص آمار‌هاي منتشر شده از سوي صندوق بين المللي پول گفت: هر چند اقتصاد ايران با احيا شدن فاصله‌هاي بسيار زيادي دارد چرا که تحريم‌ها و سوء مديريت سال هاست تن اقتصاد ايران را رنجور و ضعيف کرده است، اما برآينده پيش بيني‌هاي صندوق بين المللي پول حاکي از رشد اقتصادي مثبت است. قطع به يقين براي عيني شدن و حصول نتيجه در مدت زمان کمتري نيازمند تغييرات اساسي در ساختار‌هاي اقتصادي ايران هستيم.

 

وي در اين باره توضيح داد: قطع به يقين با گذشت چند سال از رشد منفي اقتصاد، انتظار مي‌رفت به تدريج شاهد رشد مثبت اقتصاد در بخش‌هاي مختلف اعم از داخلي و خارجي باشيم، اما مساله مهم اين است که بايد ببينيم تا چه مدتي و براساس توسل به چه راهکار‌هايي مي‌توانيم اين رشد را مثبت نگاه داريم.

 

وي در اين باره تصريح کرد: مسلما گزارش صندوق بين المللي پول در خصوص کم بودن ميزان بدهي خارجي ايران درست است. ايران نزديک ۸، ۷ ميليارد بدهي خارجي دارد، بنابراين ايران از کم بدهکارترين کشورهاي جهان به شمار مي‌رود، اما ايران از نظر ريسک وام دهي ايده آل است.

 

عطا بهرامي خاطر نشان کرد: به عنوان مثال ترکيه ۵۰۰ ميليارد دلار بدهي دارد، بنابراين مي‌توان گفت ايران شرايط بسيار عالي در مقابل کشور‌هاي با بدهي بالا دارد لذا با سهولت بيشتري مي‌تواند اقساط بدهي خود را پرداخت کند.

 

عطا بهرامي توضيح داد: به خصوص قيمت انرژي که در اقتصاد ما با اهميت است هر روز در حال افزايش است و اين ضمانت براي وام دهنده است و در نظام مالي جهاني ايران مورد عالي براي دريافت وام است.

 

وي در خصوص رشد پيش بيني شده براي اقتصاد ايران نسبت به کشور‌هاي منطقه گفت: در منطقه غرب آسيا بنا بر پيش بيني‌هاي صندوق بين المللي پول رشد ۴.۹ درصدي اقتصادي گزارش شده است، البته کشور‌هاي ذره بيني و کوچک حاشيه خليج فارس از نظر اقتصادي اهميتي ندارند براي ايران ۳ درصد رشد پيش بيني شده است.

 

وي در پايان گفتگو تاکيد کرد: اگر بتوانيم شرايط رشد را تداوم دهيم و دو سه فصل ديگر حفظ کنيم قطعا حتي در شرايط تحريمي رشد قابل توجهي خواهيم داشت هر چند تا رسيدن به رشد ۸ درصدي مورد نظر دولت فاصله زيادي داريم، اما گزارش‌ها و پيش بيني‌هاي صندوق بين المللي پول حاکي از رشد پايدار اقتصاد ايران است که در کل خبر بسيار خوبي است.