بازار ارز جاي سرمايه‌گذاري نيست

تاریخ انتشار : 1401/08/17

عضو ناظر مجلس بر شوراي پول و اعتبار گفت: بازار ارز محل مناسب سرمايه‌گذاري نيست و سرمايه‌گذاري کلان در اين بازار ريسک بالايي دارد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، اين روز‌ها شاهد نوساني شدن قيمت دلار در بازار ارز هستيم و تب خريد دلار برخي را گرفتار کرده است. خريد دلار در چنين زماني سناريوي است که بار‌ها و بار‌ها به تکرار درآمده و در نهايت هم خريداري که به اميد ثروت اندوزي پا در اين عرصه گذاشته با ضرر‌هاي غير قابل جبراني ناچار به ترک آن خواهد شد.


غلامرضا مرحبا، نماينده مردم آستارا و عضو ناظر مجلس بر شوراي پول و اعتبار درباره رفتاري که مردم در خصوص بازار هيجاني اين روز‌هاي ارز بايد در پيش گيرند به خبرنگار ايبِنا گفت: ارز کالاي مناسبي براي سرمايه‌گذاري نيست و سرمايه گذاري کلان در اين بازار ريسک بالايي دارد. مردم بايد به دنبال روش‌هاي سرمايه گذاري بهتري براي خود نسبت به کالاي ناپايداري مانند ارز باشند.


وي درباره کنترل نرخ ارز گفت: ارز از حساسيت بسيار زيادي برخوردار است و قيمت آن به فاکتور‌هاي قابل کنترل و غيرقابل کنترل ارتباط دارد. به بخش غيرقابل کنترل آن کاري نداريم، اما مي‌توان با استفاده از فاکتور‌هاي قابل کنترل، نرخ آن را به واقعيت‌هاي موجود در اقتصاد کشور نزديک‌تر کرد.


نماينده مردم آستارا در مجلس شوراي اسلامي در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر اين نرخ ارز بر واقعيت‌هاي حاکم بر اقتصاد کشور منطبق نيست و فاصله بسيار زيادي با آن دارد. براساس شرايط اقتصادي کشور پول ملي بايد بسيار قوي‌تر باشد، اما اينطور نيست و بازار ارز با تکانه‌هاي متعددي روبرو مي‌شود.


عضو ناظر مجلس بر شوراي پول و اعتباردر اين خصوص يادآور شد: نکته‌اي که بايد مورد توجه قرار داد، اين است که ورود ارز به کشور بهتر از قبل شده و اين افزايش قيمت ربطي به کمبود آن ندارد. همانطور که اشاره کردم، فاکتور‌هاي ديگري ممکن است در اين امر موثر باشد که مي‌توان ناآرامي‌هاي اخير، تاثيررواني تحريم‌ها و اشتباهاتي در سياست گذاري‌ها را مورد اشاره قرار داد. با اين حال بانک مرکزي بايد مراقب حکمراني ريال و ارزش پول ملي بسيار بيشتر از گذشته باشد.