۳۸۲ ميليون دلاري سرمايه‌گذاري خارجي در بخش صنعت، معدن و تجارت

تاریخ انتشار : 1401/07/26

تهران- ايرنا- حجم کل سرمايه‌گذاري خارجي مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت در نيمه نخست ۱۴۰۱ به ۳۸۲ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار رسيد.

به گزارش روز سه‌شنبه ايرنا، سرمايه‌گذاري خارجي مصوب شامل همه درخواست‌ها اعم از سرمايه‌گذاري براي ايجاد طرح‌هاي جديد، خريد سهام شرکت‌هاي موجود و همچنين سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در قالب ترتيبات قراردادي است.

بر پايه جداول آماري منتشرشده وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتداي سال ۱۴۰۱ تا پايان شهريورماه تعداد ۷۳ مورد سرمايه‌گذاري خارجي با حجم ۳۸۲ ميليون و ۴۰۰ هزار دلار در بخش‌هاي صنعت، معدن و تجارت کشور مصوب شده است.

از اين تعداد، ۳۹ فقره سرمايه‌گذاري خارجي به ارزش ۲۸۵ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار در حال طي مراحل اجرايي و ۳۴ مورد به ارزش ۹۶ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار در حال بهره‌برداري است.

بر اساس اين گزارش، در دوره مورد بررسي از لحاظ حجم سرمايه‌گذاري خارجي مصوب سهم بخش صنعت ۹۳.۸ درصد (شامل ۲۸۵.۸ ميليون دلار جواز تاسيس و ۷۲.۸ ميليون دلار پروانه بهره‌برداري)، معدن ۲.۲ درصد (شامل ۸.۵ ميليون دلار پروانه بهره‌برداري معدني) و تجارت چهار درصد (شامل ۱۵.۲ ميليون دلار صنوف توليدي) بوده است.

از ۷۳ مورد سرمايه‌گذاري خارجي در اين بخش، ۲۴ شرکت به حجم ۹۹.۷ ميليون دلار با ۱۰۰ درصد سهامدار و مشارکت خارجي، ۳۴ شرکت به حجم ۲۲۷.۳ ميليون دلار به صورت مشارکتي با شرکت‌هاي داخلي (جوينت ونچر) و ۱۵ مورد به حجم ۵۵.۳ ميليون دلار به صورت مشارکت مدني، بيع متقابل و بي. او. تي بوده است.

بيشترين حجم سرمايه‌گذاري خارجي در دوره مورد بررسي در گروه‌هاي ساخت چوب و محصولات چوب و چوب‌پنبه به‌استثناي مبلمان به ارزش ۱۲۳.۲ ميليون دلار، استخراج کانسارهاي فلزي به ارزش ۶۷ ميليون دلار، ساخت مواد و محصولات شيميايي به ارزش ۴۳.۲ ميليون دلار و ساخت فلزات اساسي به حجم ۴۰.۹ ميليون دلار بوده است.

افغانستان، پيشتاز سرمايه‌گذاران خارجي در ايران

بر اساس اين گزارش، پنج کشور نخست از لحاظ ارزش سرمايه‌گذاري مصوب افغانستان، چين، ترکيه، هند و امارات هستند. همچنين بيشترين تعداد سرمايه‌گذاري‌ها توسط کشور افغانستان با ۳۰ مورد بوده و پس از آن کشورهاي امارات، ترکيه، عراق و چين رتبه‌هاي دوم تا پنجم را به خود اختصاص دادند.

استان‌هاي فارس با ۴۱ درصد، خراسان جنوبي با ۲۱ درصد، خراسان رضوي با ۱۵ درصد هرمزگان با ۱۲ درصد و تهران با ۱۱ درصد به ترتيب رتبه‌هاي نخست تا پنجم را از لحاظ حجم سرمايه‌گذاري خارجي مصوب کسب کردند.