قدم‌هاي موثري در طرح بانکداري برداشته شد

تاریخ انتشار : 1401/06/16

بهروز محبي نجم آبادي، عضو کميسيون برنامه و بودجه ومحاسبات و نماينده مردم سبزوار درباره طرح بانکداري جمهوري اسلامي ايران به خبرنگار ايبِنا گفت: طرح بانکداري فوايد قابل توجهي دارد که مهمترين آن کمک به استقلال بانک مرکزي است. از اين طريق برخي از مشکلات مانند استقراض توسط دولت و افزايش پايه پولي و رشد نقدينگي که درنتيجه آن به وجود مي‌آيد، ساماندهي خواهد شد.


وي در ادامه اضافه کرد: استقلال بانک مرکزي اين نهاد مهم پولي را از حوزه تسلط مطلق دولت رها خواهد کرد و همانطور که اشاره شد، ديگر نخواهد توانست به ميل خود و به هر ميزاني که تشخيص مي‌دهد به استقراض و انتشار پول به منظور تامين کسري بودجه روي آورد.


عضو کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات در ادامه اظهار داشت: نمايندگان مجلس براي اين منظور در طرح بانکداري قدم‌هايي موثري را برداشتند. راي به تشکيل هيات عالي و قرار گرفتن رئيس کل بانک مرکزي در راس آن از جمله همين کار‌هاي مهم است که در اين راستا صورت گرفت.


نماينده مردم جغتاي، جوين و سبزوار در رابطه با ويژگي ديگر اين طرح اضافه کرد: موسسات اعتباري که سال‌هاي گذشته به وجود آمدند، متاسفانه کار خود را براساس ضوابط مشخص و تعيين شده انجام ندادند و مشکلت فراواني را به وجود آوردند، بنابراين يکي از تاثيرات طرح فوق قاعده‌مند شدن اين موسسات است.


محبي نجم آبادي در ادامه يادآور شد: قانوني شدن اين طرح سبب خواهد شد، سياست‌هاي پولي و مالي کشور در مسير درست و قانومند قرار گيرد و با شفافيت همراه شود. علاوه بر اين مسئله آنچه مورد توجه اعضاي خانه ملت در بررسي اين طرح قرار گرفت، حذف ربا براي توقف ايجاد نقدينگي و تورم وکاهش سوداگري بانک‌ها بود که از کار‌هاي بسيار پراهميت در امر بانکداري است.


وي در اين رابطه بيان کرد: هدف نمايندگان مجلس در رابطه با بررسي طرح بانکداري برطرف کردن مشکلات موجود در مسير سياست‌هاي مالي و پولي کشور است که هنوزهم به اتمام نرسيده و بخش‌هايي از آن در حال بررسي است.