اطلاعيه بانک مرکزي در واکنش به فروش دلارهاي تقلبي در يک واحد صنفي غيرمجاز

تاریخ انتشار : 1401/05/15

به گزارش ايبِنا؛ بانک مرکزي اعلام کرد: به دنبال انتشار اخباري مبني بر فروش دلارهاي تقلبي توسط واحدي صنفي غيرمجاز موسوم به قائم (قاسم حصارکي و شرکاء) واقع در مرکز تجارت جهاني فردوسي تهران، بدينوسيله به اطلاع مي رساند حسب قوانين و مقررات ذي‌ربط، بانک مرکزي صرفاً مسئوليت نظارت بر نهادهاي داراي مجوز از اين بانک از جمله شرکت‌هاي صرافي و ليزينگ را بر عهده دارد. 

در خصوص فعاليت مؤسسات فاقد مجوز از بانک مرکزي، بر اساس ماهيت ذاتي وظايف نيروي محترم انتظامي ج.ا.ا و قابليت ها و امکانات آن نيرو و به استناد بند 2 از گام اول «برنامه جامع ساماندهي بازار غيرمتشکل پولي» مصوب مراجع ذي صلاح  و مفاد فاز اول از «منشور پروژه انتظام‌بخشي بازار پول با ساماندهي مؤسسات غيرمجاز» مصوب ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، شناسايي کليه نهادهاي پولي و بانکي غيرمجاز و ساير اشخاص حقيقي و حقوقي فعال در بازار پولي و بانکي در سطح کشور (از جمله اشخاص فعال غيرمجاز در حوزه ارز و ليزينگ) در زمره ماموريت‌هاي نيروي محترم انتظامي ج.ا.ا قرار دارد. از اين رو نيروي محترم انتظامي ج.ا.ا موظف است ضمن شناسايي فعالان غيرمجاز در بازار پول، اقدامات لازم جهت جلوگيري از فعاليت آنها را به عمل آورد.

با اين حال بانک مرکزي با وجود محدود بودن وظايفش به نظارت بر نهادهاي داراي مجوز از بانک مرکزي، در صورت مشاهده فعاليت نهادهاي غيرمجاز از جمله واحدهاي صنفي غيرمجاز و دلالان فعال در حوزه  ارز و ليزينگ، مراتب جلوگيري از فعاليت آنها را متعاقبا به نيروي انتظامي اعلام مي‌کند.

در پايان از هموطنان گرامي درخواست مي شود به منظور جلوگيري از به مخاطره افتادن اموال و دارايي‌هاي خود، جهت انجام امور ارزي و ليزينگ صرفاً به شرکت‌هاي صرافي و ليزينگ مجاز که اسامي آنها در پايگاه اطلاع‌رساني بانک مرکزي به آدرس www.cbi.ir  درج شده مراجعه  و پس از مشاهده مجوز نصب‌شده در محل شرکت و کنترل اعتبار آن از پايگاه اطلاع رساني مذکور اقدام به انجام امور خود کنند.

همچنين از مردم عزير تقاضا مي شود در صورت مشاهده هرگونه واحد پولي غيرمجاز در اقصي نقاط کشور نسبت به اعلام مشخصات آنها به اين بانک از طريق کانال هاي ارتباطي به بانک مرکزي اقدام نمايند