اصلاحات اقتصادي نياز به فرهنگ‌سازي دارد

تاریخ انتشار : 1401/03/17

عضو کميسيون اقتصادي مجلس دهم گفت: ساماندهي و هدفمندي يارانه ها براي اصابت به جامعه هدف، جلوگيري از افزايش قيمت و ايجاد مانع براي افزايش نقدينگي در بازار است که بايد براي آگاهي کامل مردم از اين اصلاحات اقتصادي فرهنگ‌سازي شود.

حسن حسيني شاهرودي، عضو کميسيون اقتصادي در مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره مضرات ارز ۴۲۰۰ توماني گفت: سياست چند نرخي بودن ارز در ۴۰ ساله گذشته آسيب بسيار زيادي به اقتصاد کشور وارد کرده است. فساد مالي و اداري، عدم تعادل در بازار ارز و حوزه اقتصاد و نبود ثبات در حوزه‌هاي صنعت و تجارت از نتايج منفي آن است. 

وي در ادامه اضافه کرد: قصه تک نرخي يا شناور شدن قيمت ارز از مجلس سوم کليد خورد و هدف اين بود که از قيمت هاي دستوري عبور کرده و تعيين قيمت به بازار واگذار شود. دولت و بانک مرکزي هم به عنوان تعديل کننده بازار نقش داشته باشند و اقتصاد ارزي را مهندسي کنند، اما داستان به اين شکل پيش نرفت و چند نرخي کردن تنها براي افراد خاص رانت به وجود آورد.

اين عضو کميسيون اقتصادي در مجلس اظهار داشت: سال ۹۷ در بودجه پيش‌بيني شده بود براي اصابت ارز ترجيحي جهت تهيه کالاي اساسي به جامعه هدف بايد سامانه‌اي از بدو شروع تخصيص تا زمان خريد و رسيدن آن به دست مصرف کننده، ايجاد شود. متاسفانه هنوز اين سامانه راه‌اندازي نشده و با وجود مخالفت مجلس دهم با ارز ترجيحي، دولت گذشته زير بار ساماندهي آن نرفت.

حسيني شاهرودي در اين رابطه تاکيد کرد: اقدام بانک مرکزي در اين رابطه بسيار مفيد و مثبت بود، اما لازمه آن شروع در قالب يک برنامه جامع اقتصادي است که يک بخش آن تک نرخي شدن ارز است، قسمت ديگر ساماندهي و هدفمندي يارانه‌ها براي اصابت به جامعه هدف، جلوگيري از افزايش قيمت و ايجاد مانع براي افزايش نقدينگي در بازار است. علاوه براين بايد براي آگاهي کامل مردم از اين اصلاحات اقتصادي فرهنگ‌سازي شود.