شش اقدام قضايي عليه مسببين نزول بورس

تاریخ انتشار : 1400/12/03

رئيس سازمان بازرسي کل کشور از احراز تخلفاتي عليه اعضاي هيئت مديره سابق بورس نيز خبر داد و گفت: اين تخلفات جهت رسيدگي به مراجع ذي‌صلاح ارجاع شده است.

به گزارش ايرنا از مرکز رسانه قوه قضائيه، در پي تاکيدات و دستورات رئيس قوه قضاييه مبني بر ضرورت اهتمام و تمرکز سازمان بازرسي جهت پيگيري تخلفات و جرائم احتمالي رخ داده در بورس که موجبات متضرر شدن تعداد قابل توجهي از سرمايه‌گذاران را فراهم آورده، خدائيان رئيس سازمان بازرسي کل کشور از شش اقدام قضايي عليه مسببين وضع موجود بورس خبر داد و تاکيد کرد که ورود جدي عدليه به اين موضوع ادامه خواهد داشت.

خداييان در همين زمينه با اشاره به هشدارهايي که از مدت‌ها پيش توسط سازمان بازرسي کل کشور به يکي از مسئولان سابق وزارت اقتصاد درباره انتصاب دو عضو شوراي عالي بورس داده شده بود، گفت: اين افراد با توجه به اصل عدم تعارض منافع، نبايد در شوراي عالي بورس بکارگيري مي‌شدند، اما بدون توجه به اين موضوع انتصاب شدند. تذکرات ديگري نيز به آن مسئول داده شده بود، اما به آن‌ها عمل نشد در حاليکه اگر جدي گرفته مي‌شدند، وضعيت بورس بهبود مي‌يافت. همين موضوعات سبب تشکيل پرونده کيفري براي فرد مسئول در وزارت اقتصاد شد و با رسيدگي‌دادگاه کارکنان دولت وي محکوم شد که البته اين حکم بدوي است.

وي با بيان اينکه سازمان بازرسي کل کشور در پي تذکرات و دستورات رئيس دستگاه قضا پيرامون بورس، با جديت بيشتري اين موضوع را پيگيري مي‌کند، گفت: در ضمن بررسي‌هاي صورت گرفته، آسيب‌هاي جديدي شناسايي شده و تذکرات لازم و به موقعي نيز به وزير اقتصاد دولت داده شده و اميد است که هرچه سريع‌تر در راستاي اجراي اين پيشنهادات اقدامات لازم صورت بگيرد.

رئيس سازمان بازرسي کل کشور از احراز تخلفاتي عليه اعضاي هيئت مديره سابق بورس نيز خبر داد و گفت: اين تخلفات جهت رسيدگي به مراجع ذي‌صلاح ارجاع شده است. همچنين از اعضاي هيئت مديره سابق بورس، اخذ توضيح شده که توضيحات بيان شده از جانب اعضاي هيئت مديره سابق بورس تا حدودي قانع کننده نبوده و پرونده آن‌ها به مرجع قضايي ارسال خواهد شود.
وي با بيان اينکه رسيدگي‌ها سازمان بازرسي کل کشور در موضوع بورس همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: در حال حاضر اسامي حدود يکصد شخص حقوقي که ورود و خروج آن‌ها به بازار بورس و همچنين مبالغي را که وارد اين بازار کرده اند «غيرمنطقي» بوده است استخراج شده است.

خداييان همچنين از شناسايي تعدادي از اشخاص حقيقي با عملکرد مشکوک در موضوع بورس خبر داد و گفت: بايد در خصوص استفاده اين افراد از اطلاعات نهاني يا تعارض منافعي که احيانا وجود داشته است، بررسي‌ها و پيگيري‌هاي لازم صورت بگيرد.
وي با اشاره به ورود مجلس به موضوع تخلفات صورت گرفته در بورس گفت: سازمان بازرسي کل کشور در اين موضوع همکاري لازم را با نمايندگان مجلس دارد و گزارش کار خود را براي آن‌ها ارسال کرده است.

رئيس سازمان بازرسي کل کشور افزود: چنانچه تخلفي در مورد شرکت‌ها و اشخاص حقيقي در موضوعات مرتبط با بورس احراز شود، پرونده کيفري آن‌ها تشکيل خواهد شد.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •