شرکت‌هاي بزرگ معدني چه عملکردي در فروش داشته‌اند؟

تاریخ انتشار : 1400/11/27

آمار ارائه شده از سوي شرکت‌هاي بزرگ معدني نشان مي‌دهد که در راستاي افزايش توليد، ميزان فروش و درآمد اين شرکت‌ها طي ۱۰ ماهه امسال رشد قابل توجهي داشته است؛ در مدت مذکور سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ترتيب شرکت آهن و فولا ارفع ۳۳ درصد، فولاد سيرجان ۶۳ درصد، گل‌گهر ۷۵ درصد، آهن و فولاد صبانور ۸۶ درصد، ذوب‌آهن اصفهان ۸۸ درصد، شرکت ملي مس ۱۰۱ درصد و چادرملو ۱۰۳ افزايش کسب درآمد حاصل از فروش (اعم از داخلي و صادراتي) داشته‌اند.

به گزارش ايسنا، شرکت‌هاي بزرگ توليدکننده مواد و محصولات معدني آمار فروش و درآمد خود را از ابتداي سال جاري تا پايان دي ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارائه کرده‌اند. اين آمار نشان مي‌دهد ميزان فروش و کسب درآمد در شرکت‌هاي بزرگ معدني رشد قابل توجهي داشته است.

 افزايش ۷۵ درصدي فروش گل‌گهر

شرکت معدني و صنعتي گل‌گهر (با نماد کگل) با توليد بالغ بر ۲۳ ميليون تن کنسانتره و گندله و فروش بيش از ۳۸۴ هزار ميليارد ريال، ميزان فروش شرکت را طي ۱۰ ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵ درصدي افزايش داده است.

به تفکيک گل‌گهر در مجموع ۱۰ ماهه سال جاري بالغ بر ۱۳ ميليون و ۱۰۰ هزار تن کنستانتره و حدود ۱۰ ميليون و ۲۰۰ هزار تن گندله سنگ‌آهن توليد کرده است که بيانگر رشد دو درصدي نسبت به آمار توليد در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ است.

اين شرکت در يک‌ماهه دي ماه امسال نيز بيش از يک ميليون و ۲۱۵ هزار تن کنسانتره و قريب به يک ميليون و ۳۰ هزار تن گندله توليد کرده است.

شرکت گل گهر از ابتداي سال مالي تا پايان دي‌ماه امسال فروشي بيش از ۳۸۴ هزار ميليارد ريال داشته که در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته (۲۲۰ هزار ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال) رشد ۷۵ درصدي فروش را ثبت کرده است.

افزايش ۱۰۳ درصدي فروش چادرملو

 شرکت معدني و صنعتي چادرملو (با نماد کچاد) در ۱۰ ماهه سال جاري با توليد بالغ بر ۱۴ ميليون و ۵۰۶ هزار تن محصول و فروش قريب به ۳۷۳ ميليارد ريال ميزان فروش خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰۳ درصد افزايش داده است.

از ابتداي سال جاري تا پايان دي ماه به ترتيب ۹ ميليون و ۲۲۶ هزار و ۳۵۳ تن کنسانتره آهن (خشک)، سه ميليون و ۱۵۲ هزار و ۱۸۰ تن گندله، يک ميليون و ۲۶۶ هزار و ۵۵۰ تن آهن اسفنجي و ۸۶۱ هزار و ۹۰۲ تن فولاد در شرکت معدني و صنعتي چادرملو توليد شده است. در مقابل اين شرکت در مدت مذکور سال جاري ۳۷۲ ميليارد و ۷۰۷ ميليون و ۴۶۴ هزار ريال محصول معدني فروخته است که همانطور که اشاره شد، ۱۰۳ درصد بيشتر از ميزان فروش شرکت در ۱۰ ماهه ابتدايي سال گذشته است.

افزايش ۸۸ درصدي فروش ذوب‌آهن اصفهان

ميزان فروش محصول در شرکت ذوب‌آهن اصفهان ( با نماد ذوب) در ۱۰ ماهه سال جاري با افزايش ۸۸ درصدي نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹  به ۲۸۵ ميليارد و ۶۱۴ ميليون و ۷۰۳ هزار ريال رسيده است. از اين ميزان حدود ۳۱ ميليارد و ۵۶۳ ميليون و ۴۱۷ هزار ريال سهم فروش شرکت در دي ماه امسال است که نسبت به فروش آن در دي‌ماه ۱۳۹۹ رشد ۶۳ درصدي را نشان مي‌دهد.

از مجموع فروش ذوب آهن در ۱۰ ماهه امسال، ۱۲۴ ميليارد و ۲۸۹ ميليون و ۳۹۲ هزار ريال سهم فروش صادراتي بوده است.

افزايش ۱۰۱ درصدي فروش شرکت ملي مس

طبق آمار، فروش شرکت ملي صنايع مس ايران (با نماد فملي) در مدت ۱۰ ماهه سال جاري با رشد ۱۰۱ درصدي نسبت به فروش در مدت مشابه سال ۱۳۹۹ به ۶۲۸ ميليارد و ۴۷۰ ميليون ريال رسيده است.

از اين ميزان ۷۶ ميليارد و ۵۹۰ ميليون ريال سهم فروش در يک‌ماهه دي است.

افزايش ۶۴ درصدي فروش فولاد سيرجان

طبق آمار، ميزان فروش مجتمع جهان فولاد سيرجان (با نماد فجهان) در ۱۰ ماهه سال جاري به ۸۵ ميليارد و ۱۸ ميليون و ۲۳۱ هزار ريال رسيده که نسبت به عملکرد اين شرکت در فروش محصولات ( شمش و ميليگرد) در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۶۴ درصدي را رقم زده است. هچنين فروش اين شرکت در دي ماه امسال نيز با افزايش ۲۱۴ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده و رقم ۱۱ ميليارد و ۱۷۸ ميليون و ۴۲۲ هزار ريالي را ثبت کرده است.

لازم به ذکر است، از مجموع فروش فجهان در ۱۰ ماهه امسال، ۲۳ ميليارد و ۵۷۲ ميليون و ۱۹۸ هزار ريال مربوط به فروش صادراتي بوده است.

افزايش ۳۳ درصدي فروش آهن و فولاد ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع (با نماد ارفع) در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰، يک ميليون و ۲۴۱ هزار و ۷۳۸ تن محصول ( ۶۳۱ هزار و ۶۲۲ تن شمش فولادي و ۶۱۰ هزار و ۱۱۶ تن آهن اسفنجي) توليد کرده است. اين شرکت در مقابل طي مدت مذکور ۷۰ ميليارد و ۳۴۰ ميليون و ۵۰۶ هزار ريال فروش محصول داشته و بدين ترتيب طبق آمار ميزان فروش خود را ۳۳ درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزايش داده است. از مجموع فروش ارفع در ۱۰ ماهه نخست امسال، بالغ بر ۱۹ ميليارد ريال ( ۱۹ ميليار و ۱۵۷ ميليون و ۵۷۴ هزار ريال) مربوط به فروش صادراتي ثبت شده است.

البته فروش ارفع در دي ماه امسال نسبت به دي ماه ۱۳۹۹ با کاهش ۴۹ درصدي روبرو شده و به پنج ميليارد و ۵۰ ميليون و ۱۴۳ هزار ريال رسيده است.

افزايش ۸۶ درصدي فروش صبانور

همچنين شرکت توسعه معدني و صنعتي صبانور ( با نماد کنور) در مدت مذکور سال جاري آمار فروش ۲۵ ميليارد و ۶۳۰ ميليون و ۸۵۷ هزار ريالي فروش محصولات خود ثبت کرده که نسبت به ميزان فروش آن در مدت مشابه سال گذشته ۸۶ درصد افزايش فروش داشته است.

همچنين در يک‌ماهه دي ماه ۱۴۰۰ آمار فروش پنج ميليارد و ۹۵ ميليون و ۷۹۱ هزار ريالي ثبت شده که نسبت به ميزان فروش در ديماه ۱۳۹۹ قريب به ۷۰ درصد بيشتر است.

اين شرکت معدني در مجموع ۱۰ ماهه سال جاري به ترتيب يک ميليون و ۱۱۰ هزار و ۳۹۱ تن کنسانتره و ۳۵۴ هزار و ۴۴۹ تن گندله توليد کرده است.