تأمين مالي زنجيره‌اي کمک به تامين مواد اوليه خواهد بود

تاریخ انتشار : 1400/11/04

نايب رئيس کميسيون صنايع گفت: با تامين مالي زنجيره اي، نقدينگي مجموعه هاي توليدي و مواد اوليه آنها به راحتي تامين خواهد شد و کمک خوبي محسوب مي شود.

علي جدي، نايب رئيس کميسيون صنايع و نماينده مردم شيروان در مجلس شوراي اسلامي درباره مزاياي طرح تامين مالي زنجيره ايي به خبرنگار ايبِنا گفت: مبحث تامين مالي زنجيره ايي بر اين نکته تاکيد دارد که زنجيره ابتدايي مواد اوليه مورد تامين قرار گيرد و محصول آن براي حلقه ديگر در زنجيره بعدي به عنوان مواد اوليه استفاده شود. 

نايب رئيس کميسيون صنايع در مجلس شوراي اسلامي در ادامه يادآور شد: حرکت فوق کار خوبي به حساب مي آيد، اما چگونگي انجام آن بسيار حائز اهميت است زيرا در کنار توانايي ياري رساندن به کار توليد و انجام کمک هاي فراوان در اين زمينه، ولي  نگراني هايي هم درخصوص نحوه اجرا آن وجود دارد. شکي نيست در صورتيکه به زنجيره هاي پتروشيمي، نساجي و موادغذايي کمکي صورت گيرد که در نهايت به تامين مالي آن  بيانجامد کارهاي خوبي مي توان انجام داد، ولي همانطور که اشاره شد، نتيجه مثبت اين کار مشروط به اجراي صحيح است.

نماينده مردم شيروان در خانه ملت اضافه کرد: برخي مواقع طرح هاي خوبي وجود دارد، اما ايرادهاي آن در اجرا به نمايش در مي آيد و کار را همين موارد قفل مي کند. قيمت مواد اوليه اکنون بالا است، بنابراين هزينه سرمايه گذار براي گردش کار کارخانجات افزايش يافته که به دنبال آن تامين نقدينگي هم به سختي انجام مي گيرد. تامين مالي زنجيره ايي مورد اشاره چنانچه به کمک آيد نقدينگي مجموعه هاي توليدي و مواد اوليه آنها به راحتي تامين خواهد شد و کمک خوبي محسوب مي شود.

وي درباره تاثير طرح تامين مالي زنجيره ايي در کاهش نقدينگي و خلق پول نيز اظهار داشت: بانک مي تواند بدون آنکه پولي جابه جا کند، در عمل مواد اوليه را در اين زنجيره به صورت روان ايجاد کند و پشتيباني مالي هم ايجاد شود تا کار توليد کنندگان راحت تر صورت گيرد و از ميزان دغدغه تامين موارد اوليه کاسته شود. 

جدي درباره ايجاد شفافيت در اعطاي تسهيلات و جلوگيري از انحراف صنايع نيز بيان کرد: اين مسئله هم بستگي به نحوه اجرا دارد. چنانچه وزارت صمت در بخش کالاي توليدي نظارت انجام دهد و بحث سامانه جامع انبارها را به اجرا درآورد، در عمل گردش کالا را در زنجيره ها مديريت کرده است، اين گردش کالا بسيار مهم است و وقتي  در کنار يک تامين مالي از سوي بانک ها قرار  گيرد، اين مسئله شفافيت را بالا خواهد برد ولي در صورتيکه در بحث گردش کالا توسط سامانه جامع تجارت مقداري خلل ايجاد شود ممکن است که در بعضي نقاط محل سوءاستفاده شود.

نايب رئيس کميسيون صنايع در ادامه افزود: وقتي بخش زيادي از مواد اوليه در زنجيره به تامين درآيد به خودي خود بخش زيادي از  تامين سرمايه در گردش حل خواهد شد زيرا قسمت اعظمي از آن به تامين مواد اوليه برمي گردد و چنانچه بانک ها به معناي واقعي در اين زمينه به کمک آيند، جاي اميدواري وجود دارد زيرا از مختل شدن توليد جلوگيري خواهد شد.