روند کاهنده نرخ تورم با کنترل اضافه برداشت بانک‌ها تسريع مي‌شود

تاریخ انتشار : 1400/09/21

رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال آينده ضابطه‌اي ديده‌ايم که از طريق ارتباط سازمان برنامه و شوراي پول اعتبار اضافه برداشت بانک‌ها کنترل شود تا روند کاهنده نرخ تورم در سال آينده سرعت بيشتري بگيرد.

به گزارش ايبِنا، سيد مسعود ميرکاظمي در جلسه هم انديشي با اعضاي کميسيون برنامه و بودجه مجلس، اظهار کرد: در اغلب کشورها رشد مصرف انرژي نشان‌دهنده بهبود وضعيت اقتصادي است، اما در ايران با وجود افزايش مصرف گاز از ۱۴۰ ميليارد به ۲۴۰ ميليارد متر مکعب رشد اقتصادي ما نوساني و کاهنده بوده است.

رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينکه با اين تورم بالا و اين رشد اقتصادي سرمايه جذب نخواهد شد، تصريح کرد: چهار هزار هزار ميليارد تومان نقدينگي در دست مردم است، اما چرا سرمايه‌گذاري نمي‌شود؟

معاون رئيس جمهور افزود: وقتي ما در مردادماه امسال دولت را تحويل گرفته بوديم حدود ۶۰ هزار ميليارد تومان تخصيص صادر شده بود، اما در خزانه پولي براي پرداخت نبود.

وي ادامه داد: ما بدون استقراض از بانک مرکزي تاکنون همه حقوق‌ها را سر وقت پرداخت کرديم. اما اگر مجلس و دولت به فکر اقشار کم درآمد هستند بايد بستن بودجه با کسري را حرام بدانند.

ميرکاظمي تصريح کرد: در سال آينده ضابطه‌اي ديده‌ايم که از طريق ارتباط سازمان برنامه و شوراي پول اعتبار اضافه برداشت بانک‌ها کنترل شود تا روند کاهنده نرخ تورم در سال آينده سرعت بيشتري بگيرد.

رئيس سازمان برنامه و بودجه تاکيد کرد: بودجه ۱۴۰۱ بر اساس سند آمايش مي‌تواند دغدغه‌هاي مهم کشور در حوزه عدالت را به خوبي پيگيري کند.