بازارهاي مالي نهم آذرماه در يک نگاه

تاریخ انتشار : 1400/09/09

آخرين قيمت نفت، ارز، قيمت طلا، سهام‌هاي بازار آسيا و اقيانوسيه و ارزهاي رمزنگاري شده در معاملات امروز مورد بررسي قرار گرفت.

به گزارش ايبِنا به نقل از سي ان بي سي، تغييرات بازارهاي جهاني حاکي از افزايش قيمت نفت، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسيا و ثبات قيمت جهاني طلا و نوسان در بازار ارزهاي رمزنگاري شده است که شرح آن در ذيل آمده است:

  • قيمت نفت افزايش يافت

با اميدها از اينکه اوپک پلاس افزايش تا متوقف خواهد کرد، قيمت نفت افزايش يافت. روز سه‌شنبه قيمت نفت پس از پشت سر گذاشتن سقوط هفته گذشته، افزايش يافت و با وجود عدم قطعيت در مورد شدت سويه اوميکرون ويروس کرونا، طبق انتظارهاي توليدکنندگان بزرگ، آن ها برنامه‌هاي افزايش عرضه نفت خام را در ژانويه متوقف خواهند کرد. امروز صبح ساعت ۴:۳۵ به وقت تهران قيمت نفت خام وست تگزاس اينترمديت آمريکا (WTI) با ۹۹ سنت يا ۱.۴ درصد افزايش به ۷۰.۹۴ دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات آتي نفت خام برنت پس از افزايش يک درصدي در روز دوشنبه، با ۸۲ سنت يا ۱.۱ درصد افزايش به ۷۴.۲۶ دلار در هر بشکه رسيد. روز جمعه همه بازارها با ترس از اينکه سويه اوميکرون، به شدت جهش يافته و باعث قرنطينه هاي جديد و کاهش رشد جهاني شود، افت کردند و قيمت نفت هم حدود ۱۲ درصد سقوط کرد. روز دوشنبه سازمان جهاني بهداشت اعلام کرد که اوميکرون خطر بسيار بالايي براي افزايش موارد ابتلا دارد و کشور زيادي محدوديت هاي سفر را تشديد کردند. هنوز مشخص نيست که سرايت نوع جديد چقدر شديد است و آيا مي تواند در برابر واکسن هاي موجود مقاومت کند يا خير.

با چشم‌انداز تقاضاي نامشخص، انتظار مي‌رود که اوپک پلاس، درجلسه دوم دسامبر، برنامه‌هاي عرضه اضافه تا۴۰۰ هزار بشکه در روز را در ژانويه متوقف کنند. به گفته يک تحليل گر: ما فکر مي کنيم که اين گروه با توجه سويه اوميکرون و آزادسازي ذخاير نفت توسط مصرف کنندگان اصلي نفت، به توقف افزايش توليد متمايل خواهد شد. پس از آزادسازي ذخاير اضطراري نفت خام توسط ايالات متحده و ساير کشورهاي بزرگ مصرف کننده نفت در هفته گذشته، فشارها در اوپک پلاس براي بازبيني برنامه عرضه خود براي رسيدگي به افزايش قيمت ها زياد شده بود. به گفته يک تحليل گر: به دنبال آزادسازي ذخاير استراتژيک جهاني و اعلام ده‌ها کشور که سفر به آفريقاي جنوبي و کشورهاي همسايه را محدود مي‌کنند، اوپک و متحدانش به راحتي مي‌توانند توقف توليد يا حتي کاهش جزئي توليد را توجيه کنند. همچنين چشم انداز از سرگيري صادرات نفت از ايران پس از اظهارنظرهاي خوش بينانه ديپلمات ها هنگام از سرگيري مذاکرات بين ايران و قدرت هاي جهاني در روز دوشنبه در مورد احياي توافق هسته اي، اين بازار را تحت تأثير قرار داد.

  • سهام‌هاي آسيا و اقيانوسيه نوسان داشتند

در معاملات روز سه‌شنبه، بادامه پيگيري تحولات سويه اوميکرون توسط سرمايه گذاران، سهام هاي آسيا واقيانوسيه نوسان داشتند. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ در بازارهاي اصلي اين منطقه ضرر کرد و ۱.۰۹ درصد کاهش يافت. سهام هاي گروه سان سيتي در هنگ کنگ تقريباً ۴۰ درصد سقوط کرد و به ۰.۱۵۴ دلار هنگ کنگ (۰.۰۲ دلار) به ازاي هر سهم رسيد، پس از اينکه رئيس اين شرکت اخيرن توسط پليس ماکائو به اتهام فعاليت هاي غيرقانوني دستگير شد. سهام هاي چين نوسان داشتند و کامپوزيت شانگهاي ۰.۲۳ درصد رشد کرد در حالي که شنژن در زير خط قرار داشت.

داده‌هاي منتشر شده در روز سه‌شنبه نشان داد که فعاليت کارخانه‌هاي چيني به طور غيرمنتظره‌اي در ماه نوامبر رشد داشته، به طوري که PMI رسمي چين براي ماه نوامبر به ۵۰.۱ رسيده است. اين بالاتر از انتظار تحليلگران در نظرسنجي رويترز و خوانش ۴۹.۶ بود. نيک کي ۲۲۵ ژاپن ۰.۵۱ درصد رشد کرد در حالي که شاخص تاپيکس، ۱.۰۲ درصد افزايش يافت. کاسپاي کره جنوبي ۱.۰۷ درصد سقوط کرد در حالي که اس اند پي / اي اس اکس۲۰۰ در استراليا ۱.۰۵ درصد جهش کرد. ام اس سي آي، جامع ترين شاخص سهام آسيا و اقيانوسيه در خارج از ژاپن ۰.۱ درصد رشد کرد.

  • بازار ارز

شاخص دلار آمريکا در برابر سبدي از همتايان خود، پس از افزايش اخير، در ۹۶.۱۳۷ واحد بود. ين ژاپن با ۱۱۳.۶۱ در هر دلار معامله شد که ضعيف تر از سطح ديروز در برابر دلار آمريکا بود. دلار استراليا در ۰.۷۱۴۴  بود که پس از افت هفته گذشته همچنان در تلاش براي بهبود است.

  • قيمت جهاني طلا ثابت ماند

روز سه‌شنبه قيمت طلا ثابت بود، در حالي که سرمايه‌گذاران در حال ارزيابي بودند که نوع جديد ويروس کرونا تا چه حد مي‌تواند به اقتصاد جهاني آسيب برساند. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۲۵ صبح به وقت تهران، بدون تغيير به ۱۷۸۵.۱۳ دلار رسيد. هاي معاملات آتي طلاي آمريکا با ۰.۲ درصد افزايش به ۱۷۸۴.۳۰ دلار رسيد. سازمان جهاني بهداشت (WHO) روز دوشنبه اعلام کرد که نوع اوميکرون ويروس کرونا خطر بسيار بالايي براي افزايش ابتلا دارد، در حالي که بسته شدن مرزها توسط کشورهاي بيشتر بر بهبود اقتصادي از همه‌گيري دو ساله، سايه افکنده است.

جروم پاول، رئيس فدرال رزرو ايالات متحده، روز دوشنبه گفت که انتظار دارد که در سال آينده با تعادل بهتر بين عرضه و تقاضا، تورم کاهش يابد، اما هشدار داد که نوع جديد کوويد-۱۹ چشم انداز را مبهم مي کند و ممکن است قيمت ها به افزايش خود طولاني تر از انتظار ادامه دهند. کاهش محرک‌ها و افزايش نرخ بهره منجر به افزايش سود اوراق قرضه دولتي مي‌شود و هزينه نگهداري طلا را افزايش مي‌دهد. سياست گذاران بانک مرکزي اروپا روز دوشنبه با اين استدلال که اقتصاد منطقه يورو قادر است با امواج متوالي اين همه گيري کنار بيايد، به دنبال اطمينان دادن به سرمايه گذاران در مورد نوع جديد ويروس کرونا بودند. پلاتين با ۰.۴ درصد افزايش به ۹۶۶.۵۸ دلار در هر اونس رسيد، در حالي که پالاديوم ۰.۴ درصد افزايش يافت و به ۱۸۰۱.۲۷ دلار رسيد. نورنيکل روسيه برآورد سرمايه گذاري ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ خود را تا ۳۵ ميليارد دلار افزايش داد و به بزرگ ترين توليدکننده پالاديوم در جهان اجازه داد زيرساخت توليد خود را ارتقا دهد. هر اونس نقره در ۲۲.۸۸ دلار ثابت ماند.

  • کاهش قيمت بيت کوين و افزايش قيمت اتريوم

در بازار ارزهاي رمزنگاري شده، امروز صبح ساعت ۸:۵۴ به وقت تهران قيمت بيت کوين با کاهش ۱.۹۵ درصدي در ۵۶۹۸۶.۰۰ دلار و اتريوم با افزايش۰.۰۱ درصدي در ۴۴۱۸.۸۵ دلار قرار گرفت.